2018-01-18, 17:24
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Paradoxalt nog är det lite farligare att göra blp sedan kaliumperklorat blev tillståndspliktigt. Både Mg och Al är lite känsligare ihop med nitrater, även om blandningarna är lite svagare, möjligen med undantag för blandningar med Mg<40um, där partikelstorleken ger enorm kraft också med nitrater. Kaliumperklorat är en väldigt bra allt-i-allo- kemikalie.

Och naturligtvis stoppar imbecillerna inga terrorister med sina patetiska förbud.
Citera
2018-01-18, 17:49
Medlem
MCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Nej. Gör krut istället, och läs på om flashkruts egenskaper, risker och hantering, statisk elektricitet och plaster, egenskaperna till KNO3 och Mg separat samt Mg med nitrater, metoder för att pasdivisera Mg för pyro. Läs om metoder, varningar och olycksrapporter. Visa att du vill ta till dig och använda kunskaperna vi serverar.

Nå fattar du väl att jag vill använda kunskaperna så att ingenting går fel, det är ju därför jag frågar.
Citera
2018-01-18, 18:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCX
Nå fattar du väl att jag vill använda kunskaperna så att ingenting går fel, det är ju därför jag frågar.

Blöjmetoden och ingen mobil, klocka etc i närheten. Använd inom ett par dagar eller ännu hellre genast. Akta det väl för fukt. Plast eller papp som hölje.
Citera
2018-01-18, 19:59
Medlem
MCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Blöjmetoden och ingen mobil, klocka etc i närheten. Använd inom ett par dagar eller ännu hellre genast. Akta det väl för fukt. Plast eller papp som hölje.

Om jag gör 20-30g kan jag då förvara 10g st i snusdosor?.
Citera
2018-01-18, 20:02
Medlem
MCXs avatar
Citat:

En vecka innan nyår så brukar jag sitta i över 10 timmar i flera dagar och göra PVC bomber som nyårssmällare. så om man göra 100 st pvc bomber fyllda med flash hur länge kan man då ha dom i en låda innan dom självantänder?.
Citera
2018-01-19, 14:30
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
En vecka innan nyår så brukar jag sitta i över 10 timmar i flera dagar och göra PVC bomber som nyårssmällare. så om man göra 100 st pvc bomber fyllda med flash hur länge kan man då ha dom i en låda innan dom självantänder?.

De kommer troligen aldrig att självantända, men för att minimera risken så brukar man inte lagra saluter länge.
Citera
2018-01-19, 21:11
Medlem
"Svenska" knallskott är baserade på kno3 och Mg.

Varningens finger dock. Magnesium och fukt,vatten och diverse annat är inte direkt vänner... så som andra sagt lagra inte. Och helst av allt undvik.
Citera
2018-01-19, 21:11
Medlem
MCXs avatar
Citat:
De kommer troligen aldrig att självantända, men för att minimera risken så brukar man inte lagra saluter länge.

Hur länge får dom lagras som längst ?.
Citera
2018-01-20, 16:25
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Hur länge får dom lagras som längst ?.

Det går inte att sätta någon tidsgräns, men BLP med Mg bör inte sparas för länge. Undantaget är KClO4+Mg med kaliumdikromat som katalysator. Där fungerar kaliumdikromat som reaktionshämmande, ända tills blandningen antänds.
Citera
2018-01-21, 00:49
Medlem
MCXs avatar
Citat:
Det går inte att sätta någon tidsgräns, men BLP med Mg bör inte sparas för länge. Undantaget är KClO4+Mg med kaliumdikromat som katalysator. Där fungerar kaliumdikromat som reaktionshämmande, ända tills blandningen antänds.

Ok
Citera
2018-01-21, 05:30
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ok

Det är alltså ingen fara att göra sådana bomber som du gör och lagra dem några få dagar, bara det är torrt. Men använd alla på nyår eller annat tillfälle som du tillverkar dem för. Spara inget.
Citera
2018-01-21, 11:01
Medlem
MCXs avatar
Citat:
Det är alltså ingen fara att göra sådana bomber som du gör och lagra dem några få dagar, bara det är torrt. Men använd alla på nyår eller annat tillfälle som du tillverkar dem för. Spara inget.

Nå jag gjorde ju 60st PVC bomber i mitten på december förra året. Och har sparat dom hittills och ska spara dom till sommaren fast det är flash från 5 tårtor jag tagit isär. Kommer aldrig mer ta isär 5 tårtor för fick sitta i över 10 timmar varje dag i 2-3 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in