2018-01-15, 15:33
Medlem
Mario Pancieras avatar
Hej! Jag har av olika anledningar (än så länge odiagnostiserad "psykisk ohälsa", eller nåt i det stilen) varit arbetslös sedan 2014, med ett fåtal kortare anställningar här och där. Varje månad, förutom en, har jag behövt komplettera min inkomst med försörjningsstöd från Socialstyrelsen. Jag pluggade ett år på högskolan, 2013. Återbetalningkravet till CSN har blivit nedsatt till 0 kr varje år, p.g.a. frånvaron av inkomst, men nu fick jag precis ett brev där det står att årsbeloppet för 2016 ökat från 0 kr till ~4000 kr. De menar att jag haft en inkomst på ~80 000 kr det året. Problemet (!) är att all denna inkomst ju varit i form av aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Varje månad har jag sökt försörningsstöd för att nå upp till existensminimum. Nu får jag inte längre aktivitetsstöd då jag varit arbetslös i mer än 450 dagar, så min enda s.k. "inkomst" är nu försörjningsstödet. Jag har kontaktat CSN via mail och bokat möte med min handläggare på Soc., men undrar spontant om någon här vet vad jag kan vänta mig? Och vad är detta för trams egentligen? Förut fick jag hälften av min inkomst från FK och resten från Soc., och då räknas hälften som inkomst; nu får jag 100% från Soc., och då räknas ingenting som inkomst, fastän summan blir densamma i slutändan.
Citera
2018-01-15, 15:42
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Varför maila? Ring CSN istället så får du svar på din fråga direkt.

Känns onödigt att maila då mail alltid är segt och tycker det verkar onödigt att ha ett möte med din soc. handläggare när du, som sagt, kan få svar direkt om du ringer till CSN.

Du gör allt mycket besvärligare än vad det behöver vara för att få svar på detta.
Citera
2018-01-15, 16:19
Medlem
Du behöver börja arbeta igen på riktigt.

Då slipper du existensminimum och annat.
Citera
2018-01-19, 22:06
Medlem
Aktivitetsstöd är skattepliktigt och har man skattepliktiga inkomster ska man betala på studielånet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in