2018-01-15, 14:29
Medlem
Tänk vilken makt det vanliga folket hade haft om vi vore mer organiserade, kanske är det så att de som har makt helt enkelt har det för att de är mer organiserade? Vissa föds med privilegiet att ha gott om kontakter och möjligheter, andra föds i utanförskap och minimala möjligheter. Man blir tyvärr ett lätt byte för omvärlden att köra över. Företag, myndigheter eller bara folk som vill en illa ser inga hinder för att utnyttja en längre, medmänsklighet behöver med organisation och klara uppsåt, annars tynar den som vi ser idag.

Gemensamt har de stora hemliga sällskapen som frimurarna m.m. att de alltid bistår varandra när de behöver hjälp. När medlemmarna sitter på de högsta positionerna i alla grenar utav samhället så kan de också räkna med god hjälp och lite till...Man hade dock inte behövt inneha maktpositionerna i samhällsorganisationen för att var mäktiga, man behöver bara vara många, och många som delar engagemanget för sällskapet. Tänk mer vanligt folk som byggfolk, mekaniker, läkare, terapeuter, fotfolk och jurister som alla hjälper varandra vid behov.

Tänk när den lokala byggfirman blåser dig, vem kan du vända dig till då? När folk i allmänhet jävlas med dig och du inte har någon som backar upp dig. När du behöver din bil fixat utan risken för att bli husslad, vilken verkstad kan du då alltid vända dig till? När någon myndighet totalt kört över dina rättigheten och lämnar dig kränkt och arg och ensam och du behöver hjälp med att bryta dig in e deras kontor om natten och dekorera hela jävla kontoret med kobajs, vem finns där då för dig?
Citera
2018-01-15, 14:35
Medlem
mungs avatar
Tycker jag känner igen det här... det låter som Jehovas Vittnen?
Citera
2018-01-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Tycker jag känner igen det här... det låter som Jehovas Vittnen?
Ärligt gör dom så? Vet inte vad folk har emot Jehovas vittne för egentligen, alla jag någonsin pratat med har varit genuint goda människor, trots det obehagliga i att de kommer oinbjudna och försöker frälsa en. Religion och organisation brukar inte gå samman väl i längden, som tur är i vi här i Sverige kanske mest sekulariserade i världen.

Det fina med en sån organisation vore att alla typer av människor är välkomna, även rasister! Man kan inte möta intolerans med intolerans om man vill uppnå tolerans goddamnit! Så för all del fortsätt kräks över andra människor!
Citera
2018-01-15, 15:50
Medlem
NovaOculuss avatar
Det finns redan hemliga organisationer. De har bara inte bjudit in dig. Är du värdig?

Varför skapar du inte din egen?
Citera
2018-01-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det finns redan hemliga organisationer. De har bara inte bjudit in dig. Är du värdig?

Varför skapar du inte din egen?
Jag ska nog göra detta..
Citera
2018-01-15, 18:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det TS nog menar är en hemlig milisgrupp som hämnas oförrätter i samhället.
En sådan grupp kan vara svår att få till av olika anledningar men kan förstås vara bra i vissa fall.
Citera
2018-01-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Tänk vilken makt det vanliga folket hade haft om vi vore mer organiserade, kanske är det så att de som har makt helt enkelt har det för att de är mer organiserade? Vissa föds med privilegiet att ha gott om kontakter och möjligheter, andra föds i utanförskap och minimala möjligheter. Man blir tyvärr ett lätt byte för omvärlden att köra över. Företag, myndigheter eller bara folk som vill en illa ser inga hinder för att utnyttja en längre, medmänsklighet behöver med organisation och klara uppsåt, annars tynar den som vi ser idag.

Gemensamt har de stora hemliga sällskapen som frimurarna m.m. att de alltid bistår varandra när de behöver hjälp. När medlemmarna sitter på de högsta positionerna i alla grenar utav samhället så kan de också räkna med god hjälp och lite till...Man hade dock inte behövt inneha maktpositionerna i samhällsorganisationen för att var mäktiga, man behöver bara vara många, och många som delar engagemanget för sällskapet. Tänk mer vanligt folk som byggfolk, mekaniker, läkare, terapeuter, fotfolk och jurister som alla hjälper varandra vid behov.

Tänk när den lokala byggfirman blåser dig, vem kan du vända dig till då? När folk i allmänhet jävlas med dig och du inte har någon som backar upp dig. När du behöver din bil fixat utan risken för att bli husslad, vilken verkstad kan du då alltid vända dig till? När någon myndighet totalt kört över dina rättigheten och lämnar dig kränkt och arg och ensam och du behöver hjälp med att bryta dig in e deras kontor om natten och dekorera hela jävla kontoret med kobajs, vem finns där då för dig?

Grundpremissen verkar vara att ordensällskap uteslutande består av överklass människor vilket är något felaktigt. Tvärtom så finner man allt från VD:ar och ingejörer till väktare och lokalvårdare.
Citera
2018-01-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Grundpremissen verkar vara att ordensällskap uteslutande består av överklass människor vilket är något felaktigt. Tvärtom så finner man allt från VD:ar och ingejörer till väktare och lokalvårdare.
Ja det är sant, men vad gör dem där egentligen på en FM ordern, vem vet, jag tänker iallafall att det är bundna av tradition för mycket. Jag menar, dyrkande av Siruis och de egypiska gudarna och allt det där verkar skymma de goda intentioner som jag vet finns i kärnan av organisationen, eller åtminstone idéen om sådana. Esoteriska filosofier som genomsyrar tex frimurarna är i kärnan identisk de stora religionernas - Gör gott för andra och få gott! Bara det att mytologin skiljer sig helt och hållet..
Citera
2018-01-15, 19:38
Medlem
Äre inte så det är igentligen. Även om det inte går ett helt land . Typ hells angel eller kyrkan osv är ju grupper som håller på sitt å hjälper varandra på nått vis.?
Citera
2018-01-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ja det är sant, men vad gör dem där egentligen på en FM ordern, vem vet, jag tänker iallafall att det är bundna av tradition för mycket. Jag menar, dyrkande av Siruis och de egypiska gudarna och allt det där verkar skymma de goda intentioner som jag vet finns i kärnan av organisationen, eller åtminstone idéen om sådana. Esoteriska filosofier som genomsyrar tex frimurarna är i kärnan identisk de stora religionernas - Gör gott för andra och få gott! Bara det att mytologin skiljer sig helt och hållet..

Ett ordensällskap fokus ligger på personlig utveckling och brukar som en konsekvens ha välgörenhet. SFMO (som är en kristen FM orden) delar centralt ut miljoner och lokalt tusentals kronor förutom engagemang hos enskilda medlemmar har.
Citera
2018-01-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Ett ordensällskap fokus ligger på personlig utveckling och brukar som en konsekvens ha välgörenhet. SFMO (som är en kristen FM orden) delar centralt ut miljoner och lokalt tusentals kronor förutom engagemang hos enskilda medlemmar har.
Ja, en organisation av män för mäns positiva utvecklande som individer och i samhället, som bonus kommer ökad makt, större inflytande, gemenskap och avsevärt större möjligheter och chanser i livet.
Citera
2018-01-16, 06:11
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ärligt gör dom så? Vet inte vad folk har emot Jehovas vittne för egentligen, alla jag någonsin pratat med har varit genuint goda människor
Ja, de brukar se till att anlita andra från samma sekt som bilmekaniker, byggare, handlare osv. Inget fel med det eller dem egentligen och jag har heller ingenting emot dem. Jag har flera vänner och bekanta som är eller har varit vittnen. Men just detta med att utnyttja kontakter inom den egna sekten verkar de vara duktiga på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in