2018-01-15, 06:47
Medlem
Jag har under en längre tid varit väldigt intresserad av att jobba mot att försöka landa ett sånt här gig. Självklart är jag väl medveten om att dessa är väldigt eftertraktade och att det inte bara är att fullfölja säkerhetsutbildningen för att sedan välja och vraka bland jobben.

Ponera att jag är villig att lägga 1-4 år på att komma till ett läge där jag har en fast tjänst med 2v on/2v off. Ingångslönerna i dessa yrken ligger tillräckligt högt för att jag inte är alltför fokuserad på just det utan istället hellre skulle fokusera på att hamna i roll jag trivs mer i samt något som kräver mindre tid att nå.

Jag har en ganska bred kompetens, från bartender och engelskalärare till de mer användbara i detta sammanhanget så som rörläggeri och kyl/värme-teknik. Just köldmedie-certifieringen (som för övrigt behövs uppdateras) börjar jag se som en ganska trolig väg, men även lite av bakgrunden jag har inom vvs.

Genom att försöka komma in med min nuvarande kompetens så tror jag att en rimlig tidsram kan vara ca 1 år, förutsatt att jag relativt snabbt kan landa ett jobb på marken inom ett relevant företag.

Utbildningar har jag inte kollat mycket närmare på. Jag är öppen för en längre utbildning och har möjlighet att komma in på nästan alla linjer vad gäller högskola/universitet. Denna tidsramen skulle jag då tro handlar om 3-4 år.

KY-utbildningar som är relevanta skulle jag tro landar på 2-3 år. Givetvis så kommer lönen att reflekteras i den mån vad jag väljer för väg in, men är som sagt ej i fokus.

Det jag hoppas mest på är att hitta en väg in med min nuvarande kvalifikation, en BA-examen utbildning eller KY-utbildning i den ordningen.

Hade varit otroligt tacksam för att höra några verkliga historier om just folk som har liknande jobb. Det är arbetstiderna som lockar mig allra mest, då 2v on/4v off och jag kan tänka mig att jobba med nästan vad för något som helst. Tack på förhand!
Citera
2018-01-15, 09:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinyou
Genom att försöka komma in med min nuvarande kompetens så tror jag att en rimlig tidsram kan vara ca 1 år, förutsatt att jag relativt snabbt kan landa ett jobb på marken inom ett relevant företag.

Jag vet inte om du har hört det, men det är sedan 2014 kris i olje/gas-branchen. Ca 40000 har fått sparken och minst lika många som jobbat på tidsbegränsade kontrakt har inte fått kontrakten förlängda. Med andra ord så finns det måmga 1000 med alla kurser och lång erfarhen off shore som går arbetslösa och slåss om dom få jobb som kommer ut på marknaden. Dom som ändå lägger ut jobbannonser får 100-tals sökande, varav dom flesta som söker har lång erfarenhet.
Från 2014-2016 så försvann ungefär 3/4 av hela verksamheten.
Jag skulle nog laggt det året på något som det finns en marknad för. Något som efterfrågas nu är kunskap om det diffusa begreppet "internet of things". Många talar om det och det är vanlig i annonser att man skall ha erfarenhet av det. Dock oklart exakt vad dom menas. Uppenbart är det något som kommer att bli mer erfrågat på arbetsmarkanden. Här i Norge finns gott om IT-folk (också) som går utan jobb, men jag bedömmer det som en bättre framtid där än inom olja/gas. Allt mer av utveckling sker inom mjukvaruområdet.
Citera
2018-01-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag vet inte om du har hört det, men det är sedan 2014 kris i olje/gas-branchen. Ca 40000 har fått sparken och minst lika många som jobbat på tidsbegränsade kontrakt har inte fått kontrakten förlängda. Med andra ord så finns det måmga 1000 med alla kurser och lång erfarhen off shore som går arbetslösa och slåss om dom få jobb som kommer ut på marknaden. Dom som ändå lägger ut jobbannonser får 100-tals sökande, varav dom flesta som söker har lång erfarenhet.
Från 2014-2016 så försvann ungefär 3/4 av hela verksamheten.
Jag skulle nog laggt det året på något som det finns en marknad för. Något som efterfrågas nu är kunskap om det diffusa begreppet "internet of things". Många talar om det och det är vanlig i annonser att man skall ha erfarenhet av det. Dock oklart exakt vad dom menas. Uppenbart är det något som kommer att bli mer erfrågat på arbetsmarkanden. Här i Norge finns gott om IT-folk (också) som går utan jobb, men jag bedömmer det som en bättre framtid där än inom olja/gas. Allt mer av utveckling sker inom mjukvaruområdet.

Tackar för det synvinkeln. Det är väl det här med 2 veckor jobba järnet / 4 veckor off med hygglig lön jag har snöat in mig på. Blir kanske till att söka lite rörläggeri-jobb via någon bemanning, det är iallafall lite friare vad gäller arbetstider enligt vänner. Hur skulle det se ut som elektriker, om du har någon koll på det?
Citera
2018-01-15, 15:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinyou
Tackar för det synvinkeln. Det är väl det här med 2 veckor jobba järnet / 4 veckor off med hygglig lön jag har snöat in mig på. Blir kanske till att söka lite rörläggeri-jobb via någon bemanning, det är iallafall lite friare vad gäller arbetstider enligt vänner. Hur skulle det se ut som elektriker, om du har någon koll på det?

Ja, det är lätt att få jobb som elektriker i Norge om man har behörighet.
Citera
2018-01-15, 15:15
Medlem
Det finns många rederier som har denna typ av scheman. Har flera släktingar som jobbar/har jobbat på olika rederier där det varierat från just 2v on/ 2v off till 6v on/6v off.

Kan vara värt att kolla upp, tror dock att du behöver lite olika certifieringar för att kunna jobba på havet.
Citera
2018-01-15, 15:17
Medlem
Jobbat som riggsvetsare i några år. Lönen är inte så där otroligt hög. Jag fick väl 165-170:- norska i timmen + lite övertid. Du har inget traktamente eller dietpeng eftersom kost och logi ingår. Betänk att du jobbar 14 dagar och sedan ledig 21 dagar. Det gör att varje löneperiod är 5 veckor. Enklast att komma iväg är genom något norskt bemanningsföretag. Gå in på www.aetat.no
Citera
2018-01-16, 00:58
Medlem
Finns det inga industrier som kör med längre ledighet? Eller jobb inom vården? Läkare och möjlighet att stafettjobba är ju uppenbart men kanske finns även andra alternativ?

Annars finns kanske jobb som inte har närvaroplikt, även om du inte är helt ledig i x antal veckor.
Senast redigerad av braceagainstD 2018-01-16 kl. 01:11.
Citera
2018-01-16, 16:34
Medlem
Hej,

Jag tror att dina mål att nå 2/4 utan tidigare erfarenhet i oljebranchen kanske är lite orealistiska i det här klimatet. Jag skulle rekommendera dig att söka dig till oljeservice typ Sclumberger, Halliburton, Expro. Dessa företag har precis sagt up en stor del av sin arbetskraft men nu börjar det gå uppåt och många utav dom som fick sparken har gått vidare, dessa företag har derför i större mån börjat ta in inhyrda och sommarjobbare och här har du en chans att få in foten.

Jobba som fan, se till att göra ett bättre jobb än alla andra så kan du få fast jobb på land. Efter 2-5 år på land och efter att du tjatat om offshore så kan du få rotation på 5på/4av 3på/3av 3på/3av. Du får en ingångslön på 38700 och offshoretillägg på 1100 kronor per dag du spenderar ute på rigg.

När du väl är ute på rigg så snacka med alla trötta gubbar du kan, med lite tur kan en av dessa gubbar rekommendera dig för sina chefer. Underskatta inte detta. vipps så kanske du kan ge dig in i produktion och få den 2/4 rotation du ville ha.

Allt är möjligt.
Senast redigerad av hatthylla 2018-01-16 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in