2018-01-15, 04:51
Medlem
Planerar att ta ut en kandidatexamen i statsvetenskap.

För det första kan sägas att jag vid sidan om studier i statsvetenskap även läser juristprogrammet. Kommer alltså ha en juristexamen som "huvudexamen" när jag är helt klar med studierna (klar med juristexamen efter HT19). (Har även en fil. kand. i Historia, som jag läste innan juristprog., om det är av någon relevans. Med skilda kurser mot de jag planerar ha i kandidaten i Statsvetenskap).

Hur som helst, till frågan; Har efter vårterminen tillräckligt för att ta ut denna fil. kand. i Statsvetenskap. Undrar dock hur stor skillnad ni anser att det vore med en pol. kand. istället? Skulle behöva läsa Nationalekonomi A under HT18 o VT19 (halvfart) i så fall, vilket skulle vara intressant men samtidigt tidskrävande då jag inte är den allra bästa på matematik. (Någon här som rentav läst Nationalekonomi A och kan säga hur pass krävande kursen är?). *Har dock läst Företagsekonomi A som jag klarade bra, men antar att det är mer matematik i nationalekonomin.

Utöver hur stor betydelse en pol. kand. istället för en fil. kand. i Statsvetenskap skulle ha; om jag istället för en pol. kand. läser till en magisterexamen i Statsvetenskap efter min fil. kand., skulle detta då väga upp det faktum att jag inte har en pol. kand. och studier i nationalekonomi i grunden?

D.v.s. hur stora skillnader är det i mitt fall mellan:
a) fil. kand. i Statsvetenskap, b) pol. kand i Statsvetenskap, c) fil. kand. i Statsvetenskap + magister i Statsvetenskap? Vilket alternativ bör jag, i mitt fall, satsa på?
Senast redigerad av ambivalenss 2018-01-15 kl. 04:54.
Citera
2018-01-15, 09:04
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2018-01-15, 09:19
Medlem
Silltunnas avatar
Är ditt mål bara att samla akademiska poäng, så är det en viss skillnad, som dock ingen annan än du och dina betapolare bryr sig om. Är ditt mål att skaffa dig ett arbete, så är det ingen vettig arbetsgivare som bryr sig om du i slutändan har nån kurs mer än nån annan.
Citera
2018-01-15, 13:26
Medlem
Keldons avatar
Vad vill du jobba med?

Pol eller fil kand spelar nog väldigt liten roll om du har en juristexamen utöver denna kandidatexamen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in