2018-01-14, 22:35
Medlem
Smackbangs avatar
Många fundera på vad en Hardware Wallet är, hur dom fungerar och varför dom behövs.
Här kommer en lite text där jag försöker förklara detta.

En Hardware Wallet är som ett USB minne men med en liten display. Den innehåller en pytteliten dator med ett program speciellt skapat att skapa transaktioner som kan förmedlas till den dator den är ansluten till. I denna lilla dator finns också det privata nyckel som är nödvändig för att skapa en transaktion. Den ansluts till din dator eller mobiltelefon med en USB kabel.

Fördelen med en Hardware Wallet är att det inte spelar någon roll om den dator den är ansluten till är smittad med virus eller annan skadlig programvara, viruset kan inte se den privata nyckeln och därför inte stjäla någonting. Transaktionen som skickas ut är inte hemlig, den skall skickas ut över hela nätverket av noder för att miners skall registrera transaktionen på blockkedjan.

Det finns tre olika Hardware Wallets samtliga med stöd för ett varierande urval av kryptovalutor.
www.ledgerwallet.com
trezor.io
www.keepkey.com

Om din Hardware Wallet skadas försvinner eller slutar fungera då kan du köpa en ny och återställa din wallet med den återställningsfras samt PIN kod som skapades när du aktiverade din HW första gången. Att någon skall kunna stjäla din HW och komma åt dina coins är minimal då en PIN kod måste användas och efter ett antal misslyckade försök återställs din HW till fabriksinställningar.

Det finns kända bedrägeriförsök där en HW levererats med en föraktiverad wallet och återställningsfras under något som liknar skraplotter, detta är naturligtvis fel. En HW skall alltid vara utan återställningsfras vid leverans, den skall skapas av användaren vid första användningstillfället.
Citera
2018-01-15, 17:22
Medlem
Om man har en ansenlig summa i kryptovalutor så hoppas jag verkligen att alla har en trezor eller ledger nano s. Lagra alla coins du inte planerar att sälja inom kort på den så slipper man tänka på att ev. kunna bli hackad.

För övrigt så var jätteförsiktig när ni går in på sidor från Google, det kryllar av phishing sidor (sidor med identiskt utseende till den riktiga sidan) som tar allt du har om du skriver in din info på den.
Citera
2018-02-21, 00:19
Medlem
Sappigs avatar
Bra information.
Finns det att köpa hardware wallets i fysiska butiker i Sverige eller är det bara tillgängligt att beställa hem från deras hemsidor?
Citera
2018-02-21, 06:29
Medlem
Smackbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sappig
Bra information.
Finns det att köpa hardware wallets i fysiska butiker i Sverige eller är det bara tillgängligt att beställa hem från deras hemsidor?
Bästa beställnings platserna är deras egna hemsidor men dom finns även på Amazon.

Det verkar inte finnas någon butik/shop i Sverige som säljer..

Nu finns det ytterligare en hardware wallet och det är Digital Bitbox
Citera
2018-02-21, 15:07
Medlem
polagoms avatar
Använder en Nano Ledger S. Rekommenderat att endast köpa ifrån tillverkaren själv eller Amazon. Det finns fall där folk har köpt från andra platser, för det var billigare eller slutsålt och sen blivit scammade med förskrivna seeds.

Men absolut, det är värt att hålla er safe med en liknande hardware wallet.
Citera
2019-02-15, 01:30
Medlem
Luness avatar
Fungerar Nano Ledger S för monero? Och vad har ni att säga om paper wallets? När det kommer till monero bör väl en paperwallet fungera då transaktionerna ändå inte kan följas i en blockkedja?

Hur kan en paperwallet hackas?
Citera
2019-02-15, 15:47
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Fungerar Nano Ledger S för monero? Och vad har ni att säga om paper wallets? När det kommer till monero bör väl en paperwallet fungera då transaktionerna ändå inte kan följas i en blockkedja?

Hur kan en paperwallet hackas?

en paperwallet har väl helt enkelt skrivet på papperet både den publika nyckeln (din wallet) samt den privata nyckeln. Får någon tillgång till detta papper så har dom både och, och därmed alla assets kopplade till detta nyckelpar.
https://bitcoinpaperwallet.com/

här finns att läsa lite mer om ämnet
Senast redigerad av Sikkan 2019-02-15 kl. 15:49.
Citera
2019-02-16, 23:17
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
en paperwallet har väl helt enkelt skrivet på papperet både den publika nyckeln (din wallet) samt den privata nyckeln. Får någon tillgång till detta papper så har dom både och, och därmed alla assets kopplade till detta nyckelpar.

här finns att läsa lite mer om ämnet
Med en paperwallet borde det vara möjligt att få tillgång till nyckeln även utan det fysiska pappret, eftersom du behöver skriva in nyckeln när du gör transaktioner.

Det jag tänkte angående bitcoin och monero är att med de flesta hardware wallets får man väl nya adresser att ta emot bitcoins till vid varje transaktion? En paperwallet är väl enbart en enda adress, vilket innebär att man tar emot bitcoins till samma adress hela tiden, vilket gör det enklare att spåra. Med monero borde inte detta spela någon roll.

En till fråga, hur fungerar hardware wallets när man sätter in dom i en dator eller mobil? Kan man se på datorn/mobilen att en specifik plånbok varit inkopplad efter att man tagit ut den, eftersom man behöver ladda ned en app på enheten när man ”installerar” plånboken?

Om jag använder en hardware plånbok på min iPhone, kan jag då ta en polares iPhone, dator eller android om jag tappat bort min iPhone, eller har funkar det? Tappar man bort själva plånboken behöver man beställa en ny och verifiera om den med dina säkerhetsord (seeds) vad jag förstått. Men vad händer om man tappar bort enheten man använder plånboken på?
Senast redigerad av Lunes 2019-02-16 kl. 23:22.
Citera
2021-03-25, 11:19
Medlem
Vill damma av denna gamla tråden - vad är det som gäller idag?
Vilka HW wallets är att rekommendera idag? För och nackdelar?
Citera
2021-03-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampante21

Finns en tråd som är nålad ang detta och det är bokstavligen den enda nålade tråden i denna forumdel.
Citera
2021-03-25, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rampante21

Samma som nämnts i tråden

www.ledgerwallet.com
trezor.io
www.keepkey.com

Tror du kan lägga till https://coldcardwallet.com/ också.

På förekommen anledning:
Köp ALDRIG begagnad eller från butik. Köp bara på respektive hemsida.

Pappersplånbok är gratis:
Citera
2024-11-28, 12:49
Medlem
Vilken är den tryggaste ledgern anser ni? Jag har för nuvarande ledger nano x men funderar på att byta…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in