2018-01-14, 19:39
Medlem
Hej Flashback!

De flesta jag pratar med har alltid haft en tydlig och klar bild av vad dom vill utbilda sig till och/eller jobba med. Jag tillhör dock det facket där jag inte har en aning och jag undrar om ni har några tips på hur man kommer på vad man vill göra? Jag är studiemotiverad men jag vet inte vad jag vill.

Jag har pratat med studievägledare och gjort några "yrkestest" men de känns lite missvisande. Har ingen möjlighet att "testa på och hoppa av om det inte fungerar" eftersom jag har rotat mig ganska mycket med boendesituationen, men hittar jag rätt är jag såklart öppen för att flytta.

Så vad är era tips för att komma på vad man vill studera om man inte har en tydlig vision om vad man vill?
Citera
2018-01-14, 19:44
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Jag skulle försöka hitta ett yrke som fortfarande kommer finnas i framtiden typ glöm Kultur/Skådis och liknande tänk AI?
Citera
2018-01-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Jag skulle försöka hitta ett yrke som fortfarande kommer finnas i framtiden typ glöm Kultur/Skådis och liknande tänk AI?

Ja jo smart. Vilka yrken tänker du på då? A1?
Citera
2018-01-14, 20:09
Medlem
sasos avatar
programerare kommer alltid ha jobb
Citera
2018-01-14, 20:15
Medlem
Gå till ett par högskolors hemsidor och kolla igenom utbildningskatalogerna, vilka program erbjuds? Läs programmens beskrivningar för att se vad de handlar om och om det låter lite intressant så gå lite djupare och kika på vilka kurser som erbjuds.

Efter detta kan du söka lite på egen hand om jobben man kan få med resp. utbildning, se om något ser kul ut.
Citera
2018-01-14, 22:37
Medlem
Vad tycker du är roligt att göra? Om det är svårt att veta så får du väl testa dig fram. Läs olika böcker, praktisera eller jobba med olika saker och undersök vad det faktiskt innebär att jobba inom olika områden.

Glöm inte att alla gillar att tjäna pengar så kika på lönestatistik och möjligheten till jobb innan du börjar på den där långa utbildningen.
Citera
2018-01-15, 00:30
Medlem
Det mesta brukar ske mer eller mindre slumpmässigt. Det är iallafall min erfarenhet.

Jag försökte iallafall tänka praktiskt, tex:
- Vill jag jobba på obekväma arbetstider?
- Vill jag jobba fysiskt?
- Vill jag jobba i grupp?
- Vill jag vara chef?
...

Då går det att sortera bort en del utbildningar iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in