Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-14, 11:04
  #1
Medlem
Hej,

Min mammas laptop gick sönder och inte för jag är någon datorexpert men jag kan väl mer än henne, så hon bad mig välja ut en som inte fick kosta för mycket. Så jag köpte en Lenovo laptop på Elgiganten som var väldigt billig på rea.
Allting fungerade väl OK till att börja med, men efter ett par månader så ringde hon och sa att Windows 10 gnäller om att det inte finns så mycket hårddiskutrymme kvar och att det måste rensas. Jag tyckte detta lät konstigt så jag gick dit och upptäckte att denna skitdator endast har 32 Gb hårddiskutrymme och det verkar inte ens vara en riktig hårddisk utan något flash minne som används istället för hårddisk.
Så jag rensade upp bland temp filer osv. Det fanns inga personliga filer att radera iom att hon aldrig laddar hem något. För någon vecka sedan ringde hon till mig igen och sa att det kommer upp felmeddelanden där det står att uppdateringen kunde inte slutföras för det inte finns diskutrymme. Windows kunde med andra ord inte installera de officiella uppdateringarna från Microsoft pga hårddisken är för liten. Jag gjorde därmed en systemåterställning, varpå Windows inom kort började installera uppdateringar igen. Efter ett tag kom samma felmeddelande upp igen, att det inte fanns tillräckligt med diskutrymme.
Så, med andra ord... Lenovo har tillverkat en dator där WIndows 10 följer med, men "hårddisken" / flash minnet är så litet att Windows inte ens kan vara up-to-date med de officiella Microsoftuppdateringarna (som dessutom inte går att avsäga sig, de är ju påtvingade i Windows 10), även efter en fräsh systemåterställning där inga personliga filer finns med.
Vad bör jag göra? Går det att få pengarna tillbaka lagligt då jag inte tycker det är OK att de sålde en dator där hårddisken var för liten för att klara av att köra operativsystemet som följer med. Observera att det gått över 90 dagar så öppet köp perioden är slut, men akutläget datorn är i nu att den inte ens klarar att uppdatera pga brist på diskutrymme startade inte förrens efter öppet köp perioden var över.
Citera
2018-01-14, 11:08
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inget om lagringsutrymmet, te.x storlek. Men du kan frigöra lagring med hjälp av Diskrensning. Det finns även bra program som då berättar var all lagring ligger.

Edit: Såg att det stod 32GB. Är detta verkligen HDD som endast har detta som lagringsutrymme?
Citera
2018-01-14, 11:26
  #3
Medlem
Om det är flash minne = SSD Så är det ju bättre än vanlig hårddisk
Men med 32 g storlek låter väldigt lite.Men man får ju vad man betalar för
Man köper väl aldrig en dator med 32 G Hårddisk.Det borde du kollat först

Men är nog mycket skräp program du kan radera.Brukar följa med sånt man inte behöver
Citera
2018-01-14, 11:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Edit: Såg att det stod 32GB. Är detta verkligen HDD som endast har detta som lagringsutrymme?
Det är nog fullt möjligt, jag har HP med just 32GB lagringsutrymme. Den suger som fan, men man kan väl inte vänta sig så mycket för 189 euro.
Citera
2018-01-14, 11:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Det är nog fullt möjligt, jag har HP med just 32GB lagringsutrymme. Den suger som fan, men man kan väl inte vänta sig så mycket för 189 euro.

Är det vanlig hårddisk eller SSD På dom?
Låter konstigt att så billiga ska ha SSD disk i sig
Citera
2018-01-14, 11:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Vad bör jag göra?

Ta bort gamla uppdateringar (windows.old-kataloger och liknande) och om det finns plats sätta i en riktig hårddisk.

Citat:
Går det att få pengarna tillbaka lagligt då jag inte tycker det är OK att de sålde en dator där hårddisken var för liten för att klara av att köra operativsystemet som följer med.

Nej.
Citera
2018-01-14, 11:46
  #7
Avstängd
mazedazes avatar
Jag är i samma position.
Har också 32 gb hd och kan nu inte ta emot windows uppdatering på 8 gb.
Men som någon sa man får vad man betalar för.
Har lite svårt att förstå hur microsoft tänker som skickar ut uppdatering på 8 gb istället för små uppdateringar.
Citera
2018-01-14, 11:51
  #8
Medlem
Ja, diskutrymmet är verkligen endast 32 Gb. Visst borde jag kollat upp detta innan jag handlade datorn, men man (eller jag, åtminstone) förväntar sig väl att den hårddisk som sitter i datorn åtminstone ska kunna hantera det medföljande operativsystemet. I ärlighetens namn visste jag inte att det ens såldes datorer med så små lagringsutrymmen som 32 Gb.
När jag handlade datorn i deras fysiska butik vill jag minnas att lappen som satt intill datorn inte nämnde just lagringsutrymmet, utan endast resten av prestandan som RAM osv. Men direkt efter att jag upptäckte detta problem gick jag till Elgigantens hemsida och letade upp datorn, och där stod det att det mycket riktigt endast är 32 Gb diskutrymme och på denna dator stod det inte SSD som det gör i de flesta fallen, utan "Hårddisk: 32 Gb (flashminne)". Jag vet inte om SSD och flashminne är samma sak.

Jag får väl helt enkelt testa att radera alla program Lenovo har petat in på datorn som inte tillhör Windows och se om det hjälper något. Jag har ifs kollat vilka kataloger det är som tar upp mest utrymme, och det är c:\Windows som tar upp cirka 26 Gb. Det är cirka 2 Gb ledigt diskutrymme på datorn och detta är inte tillräckligt för att köra senaste uppdateringen från Microsoft.

Finns det inget kryphål så jag kan begära pengarna tillbaka iom att en dator såldes där hårdvaran är otillräcklig för att ens hantera det inkluderade operativsystemet? Även om datorn gnällde om diskutrymme redan i början så gick det ju ändå att installera uppdateringar, så länge man inte laddade hem några personliga filer alls på disken. Men efter att öppet köp perioden gått ut så går inte de senaste uppdateringarna att installera även efter en återställning och inte en enda personlig fil på disken. Alltså, fräsh återställning av Windows, och sedan efter ett antal uppdateringar står det direkt error, ej tillräckligt utrymme för att slutföra uppdateringen.

Blir väl att denna skitdator får skrotas och sedan köpa en ny och lusläsa alla prestanda så man vet att datorn klarar att köra det operativsystem som de inkluderat.

Lite offtopic, men varför går datorernas prestanda när det gäller hårddiskutrymme ned? Genom alla år har den gått UPP, men senare år går den NER. Varför? Jag vet att det påstås att folk inte laddar hem lika mycket numera, men vad i helvete gör man med en hårddisk på 120 Gb. Eller i mitt fall, 32 Gb.
Citera
2018-01-14, 11:58
  #9
Medlem
Är SSD diskar som gäller nu förtiden.Dom har läs skrivhastigheter över 300 GB/s eller ända upp till 3000
Sen så håller SSD diskar längre
En vanlig snurr har inte mycket

Man brukar säga att minst 10% ska vara ledigt på disken
Citera
2018-01-14, 12:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Är det vanlig hårddisk eller SSD På dom?
Låter konstigt att så billiga ska ha SSD disk i sig
SSD. Det finns väl inte så här små HDDn mera, så kanske de minsta SSDna är billigare?
Citera
2018-01-14, 12:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
SSD. Det finns väl inte så här små HDDn mera, så kanske de minsta SSDna är billigare?

Precis!Kanske stulit dom från några gamla mobiler 😂
Citera
2018-01-14, 13:56
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Hej,

Min mammas laptop gick sönder och inte för jag är någon datorexpert men jag kan väl mer än henne, så hon bad mig välja ut en som inte fick kosta för mycket. Så jag köpte en Lenovo laptop på Elgiganten som var väldigt billig på rea.
Allting fungerade väl OK till att börja med, men efter ett par månader så ringde hon och sa att Windows 10 gnäller om att det inte finns så mycket hårddiskutrymme kvar och att det måste rensas. Jag tyckte detta lät konstigt så jag gick dit och upptäckte att denna skitdator endast har 32 Gb hårddiskutrymme och det verkar inte ens vara en riktig hårddisk utan något flash minne som används istället för hårddisk.
Så jag rensade upp bland temp filer osv. Det fanns inga personliga filer att radera iom att hon aldrig laddar hem något. För någon vecka sedan ringde hon till mig igen och sa att det kommer upp felmeddelanden där det står att uppdateringen kunde inte slutföras för det inte finns diskutrymme. Windows kunde med andra ord inte installera de officiella uppdateringarna från Microsoft pga hårddisken är för liten. Jag gjorde därmed en systemåterställning, varpå Windows inom kort började installera uppdateringar igen. Efter ett tag kom samma felmeddelande upp igen, att det inte fanns tillräckligt med diskutrymme.
Så, med andra ord... Lenovo har tillverkat en dator där WIndows 10 följer med, men "hårddisken" / flash minnet är så litet att Windows inte ens kan vara up-to-date med de officiella Microsoftuppdateringarna (som dessutom inte går att avsäga sig, de är ju påtvingade i Windows 10), även efter en fräsh systemåterställning där inga personliga filer finns med.
Vad bör jag göra? Går det att få pengarna tillbaka lagligt då jag inte tycker det är OK att de sålde en dator där hårddisken var för liten för att klara av att köra operativsystemet som följer med. Observera att det gått över 90 dagar så öppet köp perioden är slut, men akutläget datorn är i nu att den inte ens klarar att uppdatera pga brist på diskutrymme startade inte förrens efter öppet köp perioden var över.

Vilken datormodell är det?

Du behöver göra en ominstallation av Windows för att få bort allt onödigt som Lenovo skickat med. En "ren" installation är på c:a 13-14Gb innan uppdateringar.

Börja med att hämta drivisarna för datorn på dess hemsida. Det brukar räcka för musplatta och grafik. Skapa ett W10 installations usb för annan dator - https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10. Nyinstallera!

Ladda ner Dism ++ - https://www.chuyu.me/en/index.html - som är ett oerhört bra rensnings program då det tar bort en massa "cache" som normalt är svårt att rensa bort, Windows egna verktyg gör det inte, vilka brukar uppgå till flera Gb`s över tid. Hela tiden. Kör det i "expert mode" vilket finns under - OPTIONS. Görs efter ALL installation är klar! Rensa efter varje Windows uppdatering.

Det här är bra att ha också - https://www.eightforums.com/tutorial...u-windows.html - för vardagligt rensande.

Själv har jag 35Gb lagring och använder endast 10,5Gb uppdelat på 2 partitoner, C: och D:. C: för Os`et och D: enbart för program. Så det finns gott om utrymme. Nu har jag förvisso komprimerat mitt Os vilket gav c:a 2Gb men det blir även utan det gott om plats. Gott om plats! Bara man vet hur man gör.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-01-14 kl. 14:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback