För enkelhetens skull så hoppar jag över förklaringen om att subjektivet avkrävs en viss grad av förhållning/acceptans av ordets relevans till verkligheten, eftersom det är ett grundantagande för att vi ska kunna prata någonting alls om någonting alls.
Vad som däremot skaver mig i ögat är hur ofta man i religiösa debatter (jag inkluderat) tar till retoriska medel för att validera faktan å ena eller andra sidan, vilkas giltighet i själva verket inte är knutna till huruvida de kan verifieras vare sig aprioriskt eller aposterioriskt.
Att jag tar detta i filosofiforat är för att frågeställningen är mer ämnad att fokusera på retorikens roll och begränsningar, och inte nödvändigtvis exemplet jag kommer ta upp.
I ett försök att hålla trådställningen någorlunda enkel så tar jag den mest grundläggande frågeställningen inom religionsdebatten:
Finns Gud?
Debatter kring detta tenderar att utvecklas mot att diskutera huruvida en transcendent entitet kan beskrivas som intelligent, vilken roll en Gud fyller för individen/samhället, vad Gud är, förlöjligande över religionskonceptet, att resonemang för Guds existens är cirkelresonemang och så vidare.
En gemensam nämnare är dock att frågorna så gott som alltid är åsyftade att besvaras på ett visst sätt, oavsett frågarens ställning i saken. Retoriska frågor som det ju heter, enkelt och bra, eller något.
Vad som däremot aldrig tas upp är att dessa frågeställningar är fyllda av vinklade grundantaganden.
Tidigare idag skummade jag igenom The God Delusion av Richard Dawkins, och jag kan hålla med om att det är en bok med många fullt rimliga frågor. Dock lider t.ex. hans bevis om Guds icke-existens av samma problem som teodicéproblemet, d.v.s. att premisserna är formulerade för att inbegripa grundantaganden som inte tas upp, eftersom detta skulle problematisera frågeställningen ytterligare och tydliggöra hur retoriskt ställd frågan är.
Alla hans svar på resonemangen för Guds existens var giltiga såvitt jag kunde förstå, men det säger inte mer än att just resonemangen går att kullkasta.
Om Gud sitter i orden är det skäl nog att bli övertygad ateist, men då var det en ganska kass Gud att resonera mot till att börja med. Det tydliggör hur han, och så många andra, resonerar mot retoriska gudar och nöjer sig med det, eftersom de är medvetna om att de inte kan motbevisa mer än just en ordgud med ord.
Jag skulle vilja likna det lite vid gatewayteorin för cannabiskriminalisering, även om det inte alls är ett liknande resonemang.
Där utgår man från en premiss, d.v.s. att många drogmissbrukare har nyttjat cannabis, men utesluter andra premisser såsom kriminaliseringens inverkan på omständigheterna, och har därmed tagit för givet att verkligheten kan återspeglas och formas av resonemang istället för att fokusera på kärnfrågorna, såsom t.ex. den individuella självbestämmanderätten eller självskadeincitament.
Varför denna ständiga utgångspunkt i att Guds transcendenta (ja det må kunna benämnas som ett postulat, men för att inte spela helt dum i huvudet så får vi helt enkelt godta det i det här resonemanget. Dessutom står det i Bibeln) existens är beroende av giltigheten hos resonemang i ett universum han påstås ha skapat, när det i själva verket inte kan påverka mer än individens ställningstagande i saken?
Varför tas en retorisk giltighet som en absolut sanning, om det ändå går att resonera efter andra premisser?
Och som bonusfråga:
Varför är frågan "om Gud finns som den transcendenta och allsmäkiga entitet som han beskrivs i bibeln, har han då rätt att bestämma över mig?" en så obekväm fråga när den egentligen täcker ett större område vad gäller både Guds existens samt individens förhållning till Gud än smalare och mer vinklade frågor, och dessutom tillhandahåller en större personlig frihet i saken utan att utelämna vitala delar ur resonemanget?
Mod får gärna flytta till religionsforumet om det passar bättre, men tonen tenderar att vara lite fanatisk där (kan jag tycka).
Vad som däremot skaver mig i ögat är hur ofta man i religiösa debatter (jag inkluderat) tar till retoriska medel för att validera faktan å ena eller andra sidan, vilkas giltighet i själva verket inte är knutna till huruvida de kan verifieras vare sig aprioriskt eller aposterioriskt.
Att jag tar detta i filosofiforat är för att frågeställningen är mer ämnad att fokusera på retorikens roll och begränsningar, och inte nödvändigtvis exemplet jag kommer ta upp.
I ett försök att hålla trådställningen någorlunda enkel så tar jag den mest grundläggande frågeställningen inom religionsdebatten:
Finns Gud?
Debatter kring detta tenderar att utvecklas mot att diskutera huruvida en transcendent entitet kan beskrivas som intelligent, vilken roll en Gud fyller för individen/samhället, vad Gud är, förlöjligande över religionskonceptet, att resonemang för Guds existens är cirkelresonemang och så vidare.
En gemensam nämnare är dock att frågorna så gott som alltid är åsyftade att besvaras på ett visst sätt, oavsett frågarens ställning i saken. Retoriska frågor som det ju heter, enkelt och bra, eller något.
Vad som däremot aldrig tas upp är att dessa frågeställningar är fyllda av vinklade grundantaganden.
Tidigare idag skummade jag igenom The God Delusion av Richard Dawkins, och jag kan hålla med om att det är en bok med många fullt rimliga frågor. Dock lider t.ex. hans bevis om Guds icke-existens av samma problem som teodicéproblemet, d.v.s. att premisserna är formulerade för att inbegripa grundantaganden som inte tas upp, eftersom detta skulle problematisera frågeställningen ytterligare och tydliggöra hur retoriskt ställd frågan är.
Alla hans svar på resonemangen för Guds existens var giltiga såvitt jag kunde förstå, men det säger inte mer än att just resonemangen går att kullkasta.
Om Gud sitter i orden är det skäl nog att bli övertygad ateist, men då var det en ganska kass Gud att resonera mot till att börja med. Det tydliggör hur han, och så många andra, resonerar mot retoriska gudar och nöjer sig med det, eftersom de är medvetna om att de inte kan motbevisa mer än just en ordgud med ord.
Jag skulle vilja likna det lite vid gatewayteorin för cannabiskriminalisering, även om det inte alls är ett liknande resonemang.
Där utgår man från en premiss, d.v.s. att många drogmissbrukare har nyttjat cannabis, men utesluter andra premisser såsom kriminaliseringens inverkan på omständigheterna, och har därmed tagit för givet att verkligheten kan återspeglas och formas av resonemang istället för att fokusera på kärnfrågorna, såsom t.ex. den individuella självbestämmanderätten eller självskadeincitament.
Varför denna ständiga utgångspunkt i att Guds transcendenta (ja det må kunna benämnas som ett postulat, men för att inte spela helt dum i huvudet så får vi helt enkelt godta det i det här resonemanget. Dessutom står det i Bibeln) existens är beroende av giltigheten hos resonemang i ett universum han påstås ha skapat, när det i själva verket inte kan påverka mer än individens ställningstagande i saken?
Varför tas en retorisk giltighet som en absolut sanning, om det ändå går att resonera efter andra premisser?
Och som bonusfråga:
Varför är frågan "om Gud finns som den transcendenta och allsmäkiga entitet som han beskrivs i bibeln, har han då rätt att bestämma över mig?" en så obekväm fråga när den egentligen täcker ett större område vad gäller både Guds existens samt individens förhållning till Gud än smalare och mer vinklade frågor, och dessutom tillhandahåller en större personlig frihet i saken utan att utelämna vitala delar ur resonemanget?
Mod får gärna flytta till religionsforumet om det passar bättre, men tonen tenderar att vara lite fanatisk där (kan jag tycka).
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-13 kl. 22:42.
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-13 kl. 22:42.