• 1
  • 2
2018-01-14, 00:05
Medlem
En klassiker, blir inte så god att värma dagen efter enligt mig men funkar när man vill göra något enkelt och billigt.
Citera
2018-01-14, 00:13
Medlem
BigFatCones avatar
Det där är ju superstandard och inget jag behöver laga för att veta vad det kommer att smaka, det kommer att smaka tonfisk i tomatsås - varken mer eller mindre. Jag personligen avskyr tonfisk så jag tycker att det är rätt äckligt. Har man inga problem med tonfisk så är det bra och billigt käk.
Citera
2018-01-14, 00:16
Medlem
Höjas avatar
Vill minnas att den gamla flashbackkokboken under kapitlet om billig mat tipsade om makrill i tomatsås som man skulle steka och ha till pasta, med lite kryddor (samma som hos dig). Var okej mat så din ska nog fungera.
Citera
2018-01-14, 00:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Fattig student som man är experimenterar man hela tiden med att laga god mat för så billig peng som möjligt och tror jag har hittat guldklimpen! Tycker det är så sjukligt gott och skulle gärna vilja veta vad ni tycker om maten
Receptet är följande:
1 burk tonfisk
1 paket tomatkross 400-500g
1 stor gul lök
1 hel vitlöksklyfta
Salt och peppar

(alternativt lite olivolja och chili/sambal oelek om man känner för det)

Fräs på löken i någon minut sen har ni bara ner alla ingredienserna i pannan och gör det till en gryta. Sen kokar ni valfri pasta/spaghetti och äter till. Huur enkelt som helst och hur billigt som helst, ungefär 20 spänn för en hel panna inklusive spaghettin.

Någon uttråkad själ som kan slänga ihop detta inom någon timme och dra en recension lite senare? Inte direkt ovanliga råvaror
Ätit det ofta och även idag ibland.
När jag tränade åts det tillsammans med råris, nu är det till pasta.

Dock brukar jag addera kapris, oliver och örter och byter ut gul lök mot purjolök och köper tonfiskkotletter numera istället.

Jag har ju tagit mina examina.
Citera
2018-01-14, 00:36
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
En klassiker, blir inte så god att värma dagen efter enligt mig men funkar när man vill göra något enkelt och billigt.
Tycker det är godare dagen efter..fan vad gott det är. Ska fan laga det imorgon, kanske skickar en bild på det
Citera
2018-01-14, 00:44
Medlem
Svingott! Testa med makrill istället för tonfisk (fast kanske minus vitlök då?), det är nästan ännu godare. Lite dyrare dock.
Citera
2018-01-14, 02:46
Medlem
Klassiskt studentkäk det där ju! Jag åt ofta något liknande fast körde purjolök istället för gul och använder tonfisk i olja. Detta kan du variera med att köra samma recept men byta ut tomaterna mot en trea vispgrädde samt 1tsk curry sen smaka av med salt och svartpeppar.

Varianten med curryn kommer från kokboken morsan fick med när farsan kom hem med den fenomenala uppfinningen mikrovågsugnen runt 1990. Kokboken var fylld med "spännande" recept på hela middagar som tillagade enkom i microvågsugnen och där fanns ett besynnerligt recept med tonfisk i olja, grädde, purjo samt en rejäl mängd curry. Lät skitäckligt men blev den stora favoriträtten bland oss barn och än idag äter jag det med välbehag! Ser dock ut som gul spya 😉
Citera
2018-01-14, 03:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Fattig student som man är experimenterar man hela tiden med att laga god mat för så billig peng som möjligt och tror jag har hittat guldklimpen! Tycker det är så sjukligt gott och skulle gärna vilja veta vad ni tycker om maten
Receptet är följande:
1 burk tonfisk
1 paket tomatkross 400-500g
1 stor gul lök
1 hel vitlöksklyfta
Salt och peppar

(alternativt lite olivolja och chili/sambal oelek om man känner för det)

Fräs på löken i någon minut sen har ni bara ner alla ingredienserna i pannan och gör det till en gryta. Sen kokar ni valfri pasta/spaghetti och äter till. Huur enkelt som helst och hur billigt som helst, ungefär 20 spänn för en hel panna inklusive spaghettin.

Någon uttråkad själ som kan slänga ihop detta inom någon timme och dra en recension lite senare? Inte direkt ovanliga råvaror
Byter man tonfisken mot annan proteinkälla så kan man krydda åt andra håll. Själv hade jag t.ex. gärna bytt den mot ett paket färdigkokta kidneybönor eller hackat ner lite skinka och kryddat anrättningen med oregano, basilika och kryddor som drar åt det hållet.
Citera
2018-01-14, 18:41
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finebyme
Svingott! Testa med makrill istället för tonfisk (fast kanske minus vitlök då?), det är nästan ännu godare. Lite dyrare dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Sirenen
Klassiskt studentkäk det där ju! Jag åt ofta något liknande fast körde purjolök istället för gul och använder tonfisk i olja. Detta kan du variera med att köra samma recept men byta ut tomaterna mot en trea vispgrädde samt 1tsk curry sen smaka av med salt och svartpeppar.

Varianten med curryn kommer från kokboken morsan fick med när farsan kom hem med den fenomenala uppfinningen mikrovågsugnen runt 1990. Kokboken var fylld med "spännande" recept på hela middagar som tillagade enkom i microvågsugnen och där fanns ett besynnerligt recept med tonfisk i olja, grädde, purjo samt en rejäl mängd curry. Lät skitäckligt men blev den stora favoriträtten bland oss barn och än idag äter jag det med välbehag! Ser dock ut som gul spya 😉

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Byter man tonfisken mot annan proteinkälla så kan man krydda åt andra håll. Själv hade jag t.ex. gärna bytt den mot ett paket färdigkokta kidneybönor eller hackat ner lite skinka och kryddat anrättningen med oregano, basilika och kryddor som drar åt det hållet.
Mera av detta! Får ju jättebra tips av hur man kan förändra maträtten
Kommer definitivt pröva gulspya grejen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här