• 1
  • 2
2018-01-14, 09:10
Medlem
Det onyttigaste med chips är solrosoljan, som innehåller väldigt mycket inflammatoriskt omega-6. Chips friterade i talg hade varit perfekt.
Citera
2018-01-14, 16:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Undvik OLW, de var tydligen värst. Att de sedan gör vidriga chips är ju en annan anledning... Sämsta chipsmärket av alla.

Jäpp! Men de gör de bästa ostbågarna!
Citera
2018-01-14, 19:04
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Samma rapporter om akrylamid kom ju för ett gäng år sedan med, det känns som en sån där "nyhet" som återkommer med ett givet intervall helt enkelt.
Allt är livsfarligt om man nyttjar det i för stor mängd.

Det märkliga med just OLW är väl att de har så pass höga värden trots larmet som kom för ett antal år sen. Jag trodde nog att alla tillverkarna drog öronen åt sig då och drog ned på vad det nu är som orsakar problemet. Tydligen så är det potatissorterna som OLW använder som innehåller något som skapar höga halter akrylamid vid friteringen, någon sort skulle fasas ut.
Citera
2018-01-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gioacchino
Är det dags och sluta äta?

ja det är dags nu.
Citera
2018-01-15, 08:59
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det märkliga med just OLW är väl att de har så pass höga värden trots larmet som kom för ett antal år sen. Jag trodde nog att alla tillverkarna drog öronen åt sig då och drog ned på vad det nu är som orsakar problemet. Tydligen så är det potatissorterna som OLW använder som innehåller något som skapar höga halter akrylamid vid friteringen, någon sort skulle fasas ut.

Det är iofs sant, och samma svar gav ju nån höjdare på OLW i nyhetssändningen med. Antagligen ebbar debatten direkt ut och dom kan fortsätta med samma potatis (antagligen eftersom den är billigare än andra varianter?).
Citera
2018-01-15, 09:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är iofs sant, och samma svar gav ju nån höjdare på OLW i nyhetssändningen med. Antagligen ebbar debatten direkt ut och dom kan fortsätta med samma potatis (antagligen eftersom den är billigare än andra varianter?).

Ja, det lär bli något återkommande med akrylamid. Som det verkar innehåller väl alla chips, pommes etc. akrylamid i olika dos, så när tidningarna har tröttnat på att rapportera om folk som skjuter ihjäl varandra är det en perfekt tråd att ta upp. Jag förstod det som att det inte ens finns något gränsvärde för akrylamid på EU-nivå, utan den gräns som finns är något vi i Sverige har bestämt. Det låter kanske inte som något alla är överens om att det är jättegiftigt...
Citera
2018-01-15, 12:03
Medlem
Chips är väl inte så onyttigt, allt är ju onyttigt i för stora mängder. Men håller du dig till en lagom mängd så ska det inte spela någon roll, allt som står i tidningen är bara till för att väcka reaktioner.
Citera
2018-01-18, 05:22
Medlem
bongsongs avatar
Ser ingen fara i o äta chips. Käkar man lagom o är aktiv inom träning m.m Så funkar de mesta.
Citera
2018-01-18, 08:26
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gioacchino
Nu kommer det upp igen att det är farligt och äta chips.
Någon som har koll på mängder? Är det dags och sluta äta?

Det är farligt att äta chips.

Ja, det är dags att sluta.
Citera
2018-01-19, 02:56
Medlem
Loveflowers avatar
Jag har ätit nästan varje dag i typ 15år. Jag mår fortfarande bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in