2023-12-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
1956.
När Rikstelevisionen bildades.
Bästa svaret.

När jag på en tidig praktikplats satt i fikarummet var många äldre upprörda över det nya och sannolikt rätt dyra programmet på Statstelevisionen som verkade uppmuntra mobbing som alternativ till samarbete.

Året var 1997 och programmet Expedition Robinson.
Britten som hade kommit på idéen hade inte lyckats sälja den till något brittiskt eller amerikanskt tv-bolag så denna proto-dokusåpa spreds sig globalt från Sverige.
Hur många länder?
Citera
2023-12-20, 10:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Må vara kult, men det var en riktig skitkanal. Det var väl dom som började med reality i svensk teve. Minns att man kunde komma hem från krogen om nätterna och slå på ZTV och se nån uppriggad kamera i en lägenhet hos nån folkskygg individ. Helt meningslöst.
"Levande testbild" tänker du på.
Citera
2023-12-20, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
När skulle ni datera början på televisionens förfall.
Alltså när dokusåpor, utröstningsprogram och talang-idol-lets dance skiten började och satte nästan en hel befolkning i mental dvala.
När var det? Vilket kom först?

När en annan var ung fanns det såklart mycket skräp på tv men då främst lekprogram för kändisar, som av någon anledning fortfarande drar stor publik och fyller ut mellanrummen i tablån.

1980-talet var iallafall en guld-ålder med tanke på den höga klassen på idrott på SVT. Hockey-VM, OS och Canada Cup höll högsta klass och utrymmet för detta i TV var ju stort. Ingen djävla reklam heller, det ni! Mycket bra tennis också, Stockholm OpenOffice, grand slam och Davis Cup. På SVT!TV-serierna var inte dåliga de heller, som Dallas OCH Falcon Crest OCH Dynastin OCH Nord&Syd OCH Macahan (Macahan, flertalet år). Tanterna tittade på Onedin-linjen och Hem Till Gården. En djävla klass som sagt. Varje fredag eller lördag visades också ganska så rejäla storfilmer.

Gick förbi TV4-nyheterna idag. Hur fan orkar folk ens lyssna på det där? Vilken djävla kakafoni.
Senast redigerad av Tjoenlai 2023-12-20 kl. 11:12.
Citera
2023-12-20, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Kolla på YT på SVT-produktioner från 80-tal och 90-tal. Är de så jäkla bra? Det mesta är lika hjärndött som nu.

Däremot var det mindre PK, tänk er Solstollarna pitcha sin ide 2023. Vad bra det hade gått...

De hade ljugit och när första avsnittet började sändas hade det avbrutits abrupt. Så skedde med "Pluton B i Vietnam". Jag satt framför TVn och avsnittet bara klövs mitt itu. Något meddelande följde att folk protesterat mot förhärligande av krig, eller om det ansågs barnförbjudet. Minns inte exakt anledningen.
Citera
2023-12-20, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
En stor skillnad är ju att det finns så många olika kanaler också nuförtiden.

Tänk på 60-talet då hade man bara en enda kanal med Hylands hörna som underhållning..

Det var en långt bättre tid. Ungdomen tex, träffades på danslokal, åkte hem tillsammans och hade samlag. Snacka känsla för underhållning.
Citera
2023-12-20, 11:21
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Peter Wahlbeck hade väl också fria tyglar i ett program?

Japp, Peter Wahlbeck hade experimentverkstad med sitt TV für alle. Riktigt utflippat tv-program med en slags dadaistisk humor.
Citera
2023-12-20, 11:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pille.de.Snopp
När skulle ni datera början på televisionens förfall.
Alltså när dokusåpor, utröstningsprogram och talang-idol-lets dance skiten började och satte nästan en hel befolkning i mental dvala.
När var det? Vilket kom först?

När en annan var ung fanns det såklart mycket skräp på tv men då främst lekprogram för kändisar, som av någon anledning fortfarande drar stor publik och fyller ut mellanrummen i tablån.

Alla kommer ihåg vilka enorma rubriker fick inför de första Robinson sändningarna. ?

"förnedrings-TV" och "organiserat vuxenmobbning"

Dröjde inte länge förrän gränserna flyttades rejält med "big Brother" då många hemma i tv-soffan hoppades att de fick se lite pippande under täcken framför kameran.
Att detta blev så populärt är förstås att man spelade på människornas lägsta instinkter

Sedan spårade det ur rejält , man sökte rätt på riktig störda egon som fick agera som svin framför kameran.
Och på den vägen är det. Vi har fått en typ av äcklig dekadent typ av underhållning där åskådarna delades i två läger fick hata fritt på vilt främmande människor .
Citera
2023-12-20, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Tycker det är konstigt att så många fortfarande tittar på tablå-tv. Har helt gått över till streamade tjänster av olika slag. De gånger jag tittar på gammel-tv är när de sociala sammanhangen kräver det.

Och det är dyrt som fan. Viaplay ska tydligen höja priserna 2024 till mer än 600 kr i månaden. Inte värt det.
Citera
2023-12-20, 16:11
Citat:
Peter Wahlbeck hade väl också fria tyglar i ett program? Och han modellen med stora läpparna, Peter Siepen.
Det kan jag tänka mig att han hade. Kommer inte ihåg det själv, men han hade passat bra på den kanalen.
Hela ZTV var ju lite punk och rebelliskt, och från början låg det väl på TV4, men fick sen en egen kanal?

Förfallet började annars när TV4 kom och all skit de sände med bingolotto och sån skit.

Tv3 hade ju lite kul iaf med Diskutabelt, men sällan jag såg TV3 eftersom det var kabel-tv och det hade jag inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in