2018-11-16, 22:11
Medlem
Vithaj
Citera
2018-11-19, 12:36
Medlem
Hyenor tror jag skulle klara av att överleva i södra Sverige.
Citera
2018-11-30, 21:06
Medlem
Håkäring är ofarlig.
Citera
2018-12-08, 02:02
Medlem
Ovcharkas avatar
Vi har ju redan björn, men det finns större, som Kodak och grizzly. Kodak är större vill jag minnas och egentligen en grizzly (som i sin tur är brunbjörn).

Större variant av björn alltså.

Tror isbjörn hade tyckt det var för varmt här för att stanna. Dessutom vet jag inte vad den skulle äta.

Men släppa loss en sibirisk tiger i norr och låta den gå loss på same(-helvetenars) renar vore nåt.

200 kilo katt med tänder och klor. Hade definitivt inte gått ut om en sån snokade runt...

Tjurhaj hade inte klarat kylan, men en visit under sommarn så hade inte jag badat iaf.

Vithaj klarar temperaturen men gillar nog inte vårat vatten.

Bisonoxe vore nåt att möta på vägen... De hade definitivt klarat sig här.

Leopardsäl tror jag hade klarat sig fint här. Och en sån vill jag inte bada med...

Vilken tur vi har ändå, här i Sverige. Lättskrämda vargar, knähöga lodjur och en och annan björn.
Citera
2018-12-08, 06:21
Medlem
Vithaj har setts i Östersjön. Det är ovanligt.
Citera
2018-12-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Bisonoxe vore nåt att möta på vägen... De hade definitivt klarat sig här.
Vi har ju en liten spillra av myskoxe, som visserligen är lite mindre än bison, men ändå skulle vara rätt mäktig att få se om den kommer rusande.
Citera
2019-01-19, 00:46
Medlem
Amurtigern borde kunna klara sig rätt bra här. Och grizzlybjörnen som sagt.
Citera
2019-01-19, 04:39
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Om vi pratar "vilket djur vill en helst av allt INTE möta i skogen"-farligt lägger jag min gissning på tiger. Tror inte isbjörn skulle klara sig i sverige

Hm men tigrar lever ju i det varma Indien med annan miljö än Sverige kan erbjuda Isbjörnen lever i väldigt kalla områden såsom antarktis eller liknande varför skulle inte Isbjörn klarar sig överhettad? för fryser ihjäl gör den ju inte

Farligaste djuret som skulle kunna leva här min gissning är ju vissa skorpioner, huggormar utöver den svenska skallerormar vissa hajar

Ett lejon skulle ju inte kunna leva här tex så får man tänka inga ökendjur de måste även vara anpassningsbara.
Citera
2019-01-19, 05:24
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Vithaj har setts i Östersjön. Det är ovanligt.

Var fan har du läst detta? 😁
Citera
2019-01-19, 08:33
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hm men tigrar lever ju i det varma Indien med annan miljö än Sverige kan erbjuda Isbjörnen lever i väldigt kalla områden såsom antarktis eller liknande varför skulle inte Isbjörn klarar sig överhettad? för fryser ihjäl gör den ju inte

Farligaste djuret som skulle kunna leva här min gissning är ju vissa skorpioner, huggormar utöver den svenska skallerormar vissa hajar

Ett lejon skulle ju inte kunna leva här tex så får man tänka inga ökendjur de måste även vara anpassningsbara.

Det finns flera underarter av tiger varav vissa lever i kyligare klimat typ sibirisk tiger. Vi har rådjur, älg med mera vilket jag gissar skulle passa en tiger alldeles utmärkt som föda. Isbjörnar jagar säl på isen till stor del. Vi har visserligen en del säl, men vikaren som är den enda som föder sina ungar på isen är begränsad till bottenviken typ och är relativt ovanlig. Jag tror att en isbjörn skulle ha större problem med att få tag på föda än med klimatet vilket skulle göra en introduktion ganska kortvarig om jag får gissa, medan tigern nog skulle klara sig ganska bra så länge den inte skjuts. I fråga om farlighet är det nog dött lopp mellan tiger och isbjörn, men min slant ligger på tigern om det handlar om att överleva i sverige
Citera
2019-01-19, 13:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Var fan har du läst detta? 😁
Det hade väl inte varit omöjligt.

Det har ju funnits både valar och delfiner som kört in i Östersjön ibland.
Och om de kan, så kan såklart vithajen också.

Men, hur var det då, i förritiden, med andra havslevande rovdjur - som Späckhuggaren ???

För det fanns ju rikligt med både marsvin och öresvin.
Och späckhuggaren lever ju annars utanför Norge, med hälsan i behåll och allt.

Späckhuggaren behöver ju inte ens syrerikt vatten, den andas ju luft med sitt blåshål.
Citera
2019-01-19, 14:04
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det hade väl inte varit omöjligt.

Det har ju funnits både valar och delfiner som kört in i Östersjön ibland.
Och om de kan, så kan såklart vithajen också.

Men, hur var det då, i förritiden, med andra havslevande rovdjur - som Späckhuggaren ???

För det fanns ju rikligt med både marsvin och öresvin.
Och späckhuggaren lever ju annars utanför Norge, med hälsan i behåll och allt.

Späckhuggaren behöver ju inte ens syrerikt vatten, den andas ju luft med sitt blåshål.

Han skrev att vithaj setts i Östersjön och det lär ju va nåt han inbillat sig.

Späckhuggare, vettefan vad de tycker om salthalten, det får nån annan svara på. Dock är späckhuggare synlig på svenska västkusten då och då https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...made-mot-baten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in