2018-01-13, 09:55
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Hej! Jag har tränat boxning ett tiotal gånger och flyttats upp en nivå. Grejen är att det krockar med mitt Taekwondoschema som jag dock redan har 3 och ett halvt års träning i.

Om jag vill kunna träna båda likvärdigt blir det TKD måndag och torsdag, Boxning tis och fredag.

Är det för mycket kampsportsträning på fem dagar, hälsomässigt?

Jag överväger annars att skippa TKDn men är nära svart bälte, som ju är ett kul mål.
Lyssna på din kropp är bästa svaret.

I och med att det ändå handlar om så pass olika rörelser skulle jag dock tro att du utan större problem kan köra på, gör det ont nånstans ska du såklart se upp, men annars ska det ju inte vara nån fara.
Citera
2018-01-13, 10:19
Medlem
Pallestroms avatar
Kör på bara.
Kroppen säger ifrån om det blir för mkt...
Citera
2018-01-13, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Lyssna på din kropp är bästa svaret.

I och med att det ändå handlar om så pass olika rörelser skulle jag dock tro att du utan större problem kan köra på, gör det ont nånstans ska du såklart se upp, men annars ska det ju inte vara nån fara.

Jag vill lyssna på kroppen innan terminsavgiften betalas Men jag har nån vecka jag kan träna TKD utan att betala.
Citera
2018-01-13, 12:38
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Hej! Jag har tränat boxning ett tiotal gånger och flyttats upp en nivå. Grejen är att det krockar med mitt Taekwondoschema som jag dock redan har 3 och ett halvt års träning i.

Om jag vill kunna träna båda likvärdigt blir det TKD måndag och torsdag, Boxning tis och fredag.

Är det för mycket kampsportsträning på fem dagar, hälsomässigt?

Jag överväger annars att skippa TKDn men är nära svart bälte, som ju är ett kul mål.
Det har att göra med hur vältränad du är. Boxarna i Thailand kör två pass om dagen, sex dagar i veckan...
Du känner väl bäst själv om din kropp orkar med eller inte?
Citera
2018-01-13, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Det har att göra med hur vältränad du är. Boxarna i Thailand kör två pass om dagen, sex dagar i veckan...

Nej. Jag kan ha bra kondition och ändå bli sjuk av överträning.
Citera
2018-01-13, 18:50
Medlem
Citat:
Jag vill lyssna på kroppen innan terminsavgiften betalas Men jag har nån vecka jag kan träna TKD utan att betala.

Jag har själv 5pass de senaste 4dagarna och tycker det funkar i den grad att ett utav passen får bli mer av ett teknik pass,dvs mindre flåsande mer teknik stenhård på kosten samt timmarna i sängen gör att det funkar sålänge man inte jobbar.

Annars vet jag av erfarenhet att man i slutet drar på sig skador då man helt enkelt inte låter kroppen vila efter att månaderna går. Vilo dagar e inte bara skönt utan även jävligt viktiga.
Citera
2018-01-13, 18:53
Medlem
NickSonnys avatar
Citat:
Nej. Jag kan ha bra kondition och ändå bli sjuk av överträning.
Vadå nej? Ingen kan avgöra hur många pass i veckan du klarar av förutom du själv. Självklart kan du bli sjuk av överträning trots bra kondition, men poängen är att den träningsfrekvens och intensitet man klarar av är högst individuellt. Är du vältränad är 12 pass i veckan inga problem men är du inte det så kan 5 pass i veckan vara tillräckligt för att bli sjuk eller skadad. Allt handlar om att vänja kroppen vid belastningen.
Citera
2018-01-13, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Jag har själv 5pass de senaste 4dagarna och tycker det funkar i den grad att ett utav passen får bli mer av ett teknik pass,dvs mindre flåsande mer teknik stenhård på kosten samt timmarna i sängen gör att det funkar sålänge man inte jobbar.

Annars vet jag av erfarenhet att man i slutet drar på sig skador då man helt enkelt inte låter kroppen vila efter att månaderna går. Vilo dagar e inte bara skönt utan även jävligt viktiga.

TKDfysen är som en vilodag i jämförelse med boxningen. Så det gör att jag är villig att prova.
Citera
2018-01-14, 14:24
Medlem
nej men däremot är det för lite...
Citera
2018-01-14, 17:25
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
stretchar du noga efter passen, löper nån gång som uppvärmning och/eller direkt på morgonen samt kompletterar med lite fys i slutet av dina kvällspass kan du träna 2ggr/dag 6 dagar i veckan om du har tid och lust. Detta är standard på thaiboxningsgymmen nere i thailand.

Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny

Dock börjar de vid 12, alla som inte klarar av eller får skador sållas bort då boxning är ett jobb inte fritidsintresse, går i pension vid 25 års ålder och så vill jag gärna ha statistik på deras hälsotillstånd vid 30-40-50-60-70, tack. I Sverige kan det nog skilja sig en del på vilken mängd anses hälsosam och "för mycket". Här är ett bra inlägg om varför thailändare tränar, och tävlar, som de gör: http://www.muaythaischolar.com/thai-boxing-reason-behind-thailands-success/

Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
och självklart ska man ta hänsyn till om man drar på dig förslitningsskador, vilket det finns risk för om man tränar så hårt.
men 4 gånger på 5 dagar är egentligen ingenting, kör på!

Det gör man bäst genom sund träning där man delar upp kondition och styrketräning samt ser till att blanda in rena teknikdagar för återhämtning. Fyra dagar med medelhård träning är inte samma sak som fyra dagar av tävlingsträning inom boxning och tkd.

Till TS: du har redan ett par års träning på nacken, förhoppningsvis är din leder och senor stärkta. Se till att inte blanda styrka med kampsport samma dag, annars brukar det vara bättre med styrka på morgonen och kampsport på kvällen för att då lägga mer energi på teknik före kraft.
Citera
2018-01-14, 20:14
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Taekwondo är för bögar, kör helt på boxningen istället. Nej det är inte för mycket träning så länge du återhämtar dig mellan passen.

Word.

1500 tim / år är inte ovanligt för tävlingsidrottare, så orientera utifrån det.
Citera
2018-01-15, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Dock börjar de vid 12, alla som inte klarar av eller får skador sållas bort då boxning är ett jobb inte fritidsintresse, går i pension vid 25 års ålder och så vill jag gärna ha statistik på deras hälsotillstånd vid 30-40-50-60-70, tack. I Sverige kan det nog skilja sig en del på vilken mängd anses hälsosam och "för mycket". Här är ett bra inlägg om varför thailändare tränar, och tävlar, som de gör: http://www.muaythaischolar.com/thai-boxing-reason-behind-thailands-success/

Det gör man bäst genom sund träning där man delar upp kondition och styrketräning samt ser till att blanda in rena teknikdagar för återhämtning. Fyra dagar med medelhård träning är inte samma sak som fyra dagar av tävlingsträning inom boxning och tkd.

Till TS: du har redan ett par års träning på nacken, förhoppningsvis är din leder och senor stärkta. Se till att inte blanda styrka med kampsport samma dag, annars brukar det vara bättre med styrka på morgonen och kampsport på kvällen för att då lägga mer energi på teknik före kraft.

om det skulle finnas någon statistik så talar den nog på att de inte har någon vidare hälsa när de kommer upp i åren, frågan är ju om det beror mest på träningen eller all stryk de tagit under sina drygt 200 matcher, med start från typ 10 års ålder. antagligen mer eller mindre av båda skälen, men jag tror det sistnämnda är den största faktorn.

sen funderar jag på varför du tycker att man ska fysa på morgonen och köra teknik på kvällen? jag tänker att ur hälsoperspektiv borde man ju köra finliret på morgonen och den hårda fysen på kvällen för att återhämta sig under natten när man sover, för att optimera återhämtningen? bara min egen teori, länka gärna till källa på din om du har någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in