Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-13, 09:22
  #1
Avstängd
Hej! Jag har tränat boxning ett tiotal gånger och flyttats upp en nivå. Grejen är att det krockar med mitt Taekwondoschema som jag dock redan har 3 och ett halvt års träning i.

Om jag vill kunna träna båda likvärdigt blir det TKD måndag och torsdag, Boxning tis och fredag.

Är det för mycket kampsportsträning på fem dagar, hälsomässigt?

Jag överväger annars att skippa TKDn men är nära svart bälte, som ju är ett kul mål.
Citera
2018-01-13, 09:27
  #2
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Hej! Jag har tränat boxning ett tiotal gånger och flyttats upp en nivå. Grejen är att det krockar med mitt Taekwondoschema som jag dock redan har 3 och ett halvt års träning i.

Om jag vill kunna träna båda likvärdigt blir det TKD måndag och torsdag, Boxning tis och fredag.

Är det för mycket kampsportsträning på fem dagar, hälsomässigt?

Jag överväger annars att skippa TKDn men är nära svart bälte, som ju är ett kul mål.
Det kan bara du själv avgöra, känn efter hur din kropp mår. Finns ju de som kör dubbelpass varje dag, tror eet viktiga är att inte köra 110% varje pass.
Citera
2018-01-13, 09:28
  #3
Avstängd
eminent-dietists avatar
Taekwondo är för bögar, kör helt på boxningen istället. Nej det är inte för mycket träning så länge du återhämtar dig mellan passen.
Citera
2018-01-13, 09:35
  #4
Medlem
Nej det är inte för mycket. Känner folk som kör 12 pass i veckan.

Mitt tips är att börja med MMA. Terminerna startar precis nu. Du får sparka, slå och brottas under samma tak och slipper gå på olika träningar.
Citera
2018-01-13, 09:35
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Taekwondo är för bögar, kör helt på boxningen istället. Nej det är inte för mycket träning så länge du återhämtar dig mellan passen.

TKDn har faktiskt gett mig ett ansenligt försprång i öga-hand/koordination mot andra i grupperna. Min TKD-tränare har drillat oss i sparring med bara händer också, och det har visat sig ge mig ett gigantiskt försprång mot killar som ändå tränat 1 år boxning. Så bortkastat var det icke. De är bättre på mittsar men jag dominerar dem i sparring.
Citera
2018-01-13, 09:37
  #6
Medlem
stretchar du noga efter passen, löper nån gång som uppvärmning och/eller direkt på morgonen samt kompletterar med lite fys i slutet av dina kvällspass kan du träna 2ggr/dag 6 dagar i veckan om du har tid och lust. Detta är standard på thaiboxningsgymmen nere i thailand.
Citera
2018-01-13, 09:39
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
stretchar du noga efter passen, löper nån gång som uppvärmning och/eller direkt på morgonen samt kompletterar med lite fys i slutet av dina kvällspass kan du träna 2ggr/dag 6 dagar i veckan om du har tid och lust. Detta är standard på thaiboxningsgymmen nere i thailand.

Förre terminen körde jag faktiskt boxning och TKD samma dag. Med en timmes intervall. Blev förkyld men det kan ju varit en slump...
Citera
2018-01-13, 09:40
  #8
Avstängd
eminent-dietists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
TKDn har faktiskt gett mig ett ansenligt försprång i öga-hand/koordination mot andra i grupperna. Min TKD-tränare har drillat oss i sparring med bara händer också, och det har visat sig ge mig ett gigantiskt försprång mot killar som ändå tränat 1 år boxning. Så bortkastat var det icke. De är bättre på mittsar men jag dominerar dem i sparring.

TKD handlar bara om att sparka graciöst, så fort som möjligt oavsett styrka bakom sparkar och slag. Du har inte en chans mot en duktig boxare, TKD är lite som Judo och Aikido bögnördarnas val eftersom de är strykrädda.
Citera
2018-01-13, 09:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
stretchar du noga efter passen, löper nån gång som uppvärmning och/eller direkt på morgonen samt kompletterar med lite fys i slutet av dina kvällspass kan du träna 2ggr/dag 6 dagar i veckan om du har tid och lust. Detta är standard på thaiboxningsgymmen nere i thailand.

och självklart ska man ta hänsyn till om man drar på dig förslitningsskador, vilket det finns risk för om man tränar så hårt.
men 4 gånger på 5 dagar är egentligen ingenting, kör på!
Citera
2018-01-13, 09:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Förre terminen körde jag faktiskt boxning och TKD samma dag. Med en timmes intervall. Blev förkyld men det kan ju varit en slump...

oj, att köra två pass så tight inpå varandra är nog inge bra, kroppen lär ju fortfarande ha hållt på att återhämta sig efter det första passet när du påbörjade nästa... vila åtminstone 5-6 timmar mellan dina pass så minskar du risken för sånt.
Citera
2018-01-13, 09:44
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
TKD handlar bara om att sparka graciöst, så fort som möjligt oavsett styrka bakom sparkar och slag. Du har inte en chans mot en duktig boxare, TKD är lite som Judo och Aikido bögnördarnas val eftersom de är strykrädda.

Haha okej. Då vet jag det.
Citera
2018-01-13, 09:47
  #12
Medlem
4 på 5 är ju 5 på 7 och det är inte för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback