2018-01-13, 11:22
Avslutad
Usch... Det låter inte bara jävligt tattigt utan också riktigt jobbigt. Svettigt och slitigt och sen behöver du en väldig massa runtomkring-grejs för att gå iland med projektet. Bil, släp, utrymme att kapa ner stockarna, utrymme för att förvandla de nerkapade stockarna till ved, utrymme för att förvara veden innan den säljs, motorsåg, presenningar, kedjor och kättingar, blablablablabla...

Och sen måste du ragga köpare. Var hade du tänkt sälja veden? Via Blocket? Gula Tidningen? Lapp på lokala Ica-butiken?

Nej, fy tusan... Det finns lättare sätt att tjäna pengar.
Citera
2018-01-13, 14:52
Medlem
Ska du tjäna pengar i vedbranschen så är det smuggling i större mängder som gäller. I Nederländerna kan 100 kubik prima svensk björkved gå för upp emot 10000 euro om du kränger allt i ett svep. Men du måste ha bra kontakter, för ingen litar på någon och ingen kommer att köpa av dig bara för du råkar stå där med lastbil full av ved. Finns helt klart feta cash att tjäna, men branschen är riskabel och inte alls lika glamorös som man kan tro. Långa nätter, fysiskt krävande och det tar minst ett år innan du ens kan fundera på att sälja veden. Sedan måste du se upp för andra trädtjuvar i skogarna, inkräktar du på andras territorium så är risken överhängande att du själv hamnar i vedklyven.
Citera
2018-01-13, 15:12
Medlem
Haubits77Bs avatar
Bästa sättet är nog att skaffa dig motorsågsutbildning och sedan erbjuda trädfällningstjänster till villaägare - till billig penning om du får ta veden.
En Win-Win för de flesta.
Citera
2018-01-13, 15:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
En granne brukade sno träd av oss (har 300HA~ skog), polisen brydde bara sig om de kunde ta honom på bar gärning. Så vi gick helt enkelt in på hans gård och hämtade tillbaka våra saker varje gång det hände. Totalt blev det väl en 50 träd på några år innan han gav upp.
Det är oftast jävligt uppenbart om någon snott träd. Visst det kan ta någon dag men det syns.

Dessutom kan man ju göra en lätt fiberanalys av grannens ved och omedelbart matcha den till de stulna träden (vill polisen inte gör den analysen så kan man bekosta den själv, kostar inte mer än nån tusenlapp).

Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Förstår inte problemet. Folk vill alltid bli av med en massa träd som står olämpligt.

Fast det alternativet är nog inget för TS eftersom han har noll utbildning i trädfällning och ej heller vill starta ett företag, vilket ju leder till att han har noll ansvarsförsäkring NÄR han gör fel och hans outbildade trädfällning lett till skador för en halv miljon på grannfastigheten.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-01-13 kl. 15:36.
Citera
2018-01-13, 19:47
Medlem
beyonds avatar
Att smyga runt nattetid med en motorsåg? Underbart!
Citera
2018-01-14, 02:12
Medlem
Jag och min sambo åker alltid till en skog på kvällen och rastar våra hundar. Under studietiden var det väldigt fattigt, och det hyrda huset värmdes med 2 kakelugnar och en braskamin.

När vår första vinter i huset nästan var till ända och veden som ingick när vi tillträdde började ta slut började jag ta ner små björkar och handsågade dem i 30cm bitar. Brukade fylla bagaget till åtminstone hälften medans tjejen lekte med hundarna. Veden floades i lekstugan på tomten varje kväll och strax innan semestern var stugan proppfull av prima björkved och det kostade mig inte en krona att värma huset vintern därpå förutom de sista 2-3veckorna med kyla då veden var slut och jag gick köpa värmeloggs 😄

Skulle jag göra det för att sälja ved och tjäna extra stålar? Aldrig i helvete! Och att dra igång en motorsåg i en becksvart tyst skog är inget man gör utan att pocka på markägares uppmärksamhet.
Citera
2018-01-14, 19:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Din tråd fick mig osökt att tänka på den här historien: https://www.dn.se/sthlm/tradfallaren-i-bromma-fick-dagsboter/

Det kanske vore något för dig? Du kan sätta upp flygblad där det står "Vill du ha sjöutsikt? Kontakta RonnyPonny på tel ..."
Citera
2018-01-14, 22:33
Medlem
MrBulldoggs avatar
Skogsavverkning i fullt dagsljus, med skyddsrustning, och med ordentlig utbildning är ett högrisk-jobb.

En amatör som springer omkring med motorsåg i mörkret på okänd mark? Köp tre motorsågar och lär dig jonglera istället; skaderisken lär nog vara ungefär samma, men med högre vinstpotential.
Citera
2018-01-25, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
så du ska sälja ved i sverige, lite som att sälja is på grönland
Eller som att affärer i sverige säljer vatten för15 kr litern.

Tror jag läste att 3000 kr var vad man fick för ett normalt träd .

Ta en elsåg och dra ut på nån grusväg bara. Se till att du är på statens mark och inte kapar nåns oskyldig persons träd. Större risk för upptäckt också då vissa skogsägare gillar att kolla sin skog.

Är helt övertygad om att du skulle kunna averka med en skogsmaskin en halvtimme mitt i natten om du gör det på statens mark och långt ifrån hus. Även om folk såg dig så skulle dom bara tänka jaha nu avverkar sveaskog igen...
Citera
2022-12-10, 20:09
Medlem
Går rätt fort med en elsåg och den är rätt tyst.
Innan jag börjadde med detta hade jag en vanlig handsåg.
Att såga ner träd som var 15-20 cm i diameter var inga problem och man kunde slänga dom i kamin sen direkt.

Känns bara bökigt att ta stora träd, dels kapa dom men också klyva dom.
Citera
2022-12-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyPonny
Hej, jag funderar på att köpa en motorsåg och börja åka runt och såga ner träd som sedan kan säljas som ved. Frågan är hur mycket det går att tjäna på det?

Åker man runt nattetid och stannar till vid en ödslig skog och sågar ner ett träd, lastar på stockarna som sedan hemma kapas och klyvs till ved. Jag menar, vad skulle kunna gå fel? ingen kan säga att trädet jag har på släpet är stulet.

Tjuvandet av träd sker nattetid och ingen märker efteråt om ett enstaka träd är borta.

Frågan är ju hur lönsamt det är?

Vad tror ni om denna idé?

Såga med motorsåg mitt i natten lär ju definitivt dra uppmärksamheten till sig, skulle nog hellre stjäla ex antal stockar som redan är sågade, det brukar ju ligga massor längs med vägarna bara stanna till och lasta på
Citera
2023-09-11, 17:22
Medlem
Väldigt lönsamt skulle jag säga.
Med elmotorsåg ska det mycket till för att du ska bli upptäckt.

Om du kollar på kartan först så det inte är några hus elelr stuga i närheten så ska det vara väldigt safe.

Såga ner träd som är 10-25cm i dimater ungefär, sen sågar du dom i 2 meters längder och lyfter sen upp på släpet.
Ska inte vara några problem att ta nån kubik per natt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in