2018-01-12, 17:52
Medlem
Josefass avatar
Hej! Kommer snart att sälja en del av mitt kryptoinnehav och givetvis skatta för det. Jag har aldrig gjort det förr, så är lite rädd då det handlar om en rätt stor summa. Har jag tänkt rätt här?

1. Jag får överföringen på mitt bankkonto, exempel: 500tkr

2. Jag räknar ut inköpspris, och summan jag skall betala i skatt (skillnaden. dvs, om jag köpte för 1000kr, och sålde för 100tkr, så betalar jag 31% på 99tkr. I detta fallet 31% på 495tkr = ca 153tkr)
Inkomstår: 2017

3. Jag laddar ner blanketten K4 och fyller i den, skickar sedan in blanketten till SKV.

4. Jag överför sedan, utan att vänta på svar från SKV, 153tkr till mitt Skattekonto.

5. SKV drar sedan pengarna från skattekontot, och allt är färdigt.

Har jag missat något här?
Tack!

Mvh
Citera
2018-01-12, 17:54
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det ser ut att stämma under förutsättningen att du enbart köpt valutor, har du minat en enda liten del av dem krävs det en hel del annan information.
Citera
2018-01-12, 18:07
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det ser ut att stämma under förutsättningen att du enbart köpt valutor, har du minat en enda liten del av dem krävs det en hel del annan information.

In på bananskal, hur ska man räkna då? Minat alla mina men knappt kommit upp i inköpskostnaden för enheterna än.
Citera
2018-01-12, 18:23
Medlem
Josefass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Har endast köpt och hållt, så förhoppningsvis så går det enkelt till, utan några frågor.
Skulle det hända att jag får frågor så får jag acceptera det, har dock svårt att se hur man bevisar köp om det har skett för en massa år sedan. Man behöver ju inte direkt köpa genom sitt bankkonto.
Tänk om man exempelvis fick bitcoin för något skitspel man sålde online, när bitcoin inte var värd något?
Eller om man köpte med det där kortet från 7-11, paysafecard, eller vad den nu heter.

Funderar på att anlita rådgivare, känns för riskigt annars, speciellt när det handlar om stora summor.
Citera
2018-01-12, 19:22
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefas
Hej! Kommer snart att sälja en del av mitt kryptoinnehav och givetvis skatta för det. Jag har aldrig gjort det förr, så är lite rädd då det handlar om en rätt stor summa. Har jag tänkt rätt här?

2. Jag räknar ut inköpspris, och summan jag skall betala i skatt (skillnaden. dvs, om jag köpte för 1000kr, och sålde för 100tkr, så betalar jag 31% på 99tkr. I detta fallet 31% på 495tkr = ca 153tkr)

3. Jag laddar ner blanketten K4 och fyller i den, skickar sedan in blanketten till SKV.

4. Jag överför sedan, utan att vänta på svar från SKV, 153tkr till mitt Skattekonto.

Tack!

Mvh

Jag skulle personligen bara tagit ut det och skrivit ett meddelande till skattmasens kundservice och sagt exakt vad du köpt och sålt och frågat , sen väntat på svar och sen skickar över och fyllt i online med bankid

Ska dom ha hondra tysen så ska dom hjälpa!!!!!!
Citera
2018-01-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefas

Tack!

Mvh

Varför 31% skatt?
Citera
2018-01-12, 20:53
Medlem
Skatteverket bestämmer väl vilken skatt du ska betala. Det torde röra sej om reavinstskatt.

Glöm inte att dra av köp och försäljnings kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in