2018-01-12, 19:18
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Det här stämmer inte.

Vad menar du. När frågan ställs som den gjorde kan jag inte ge ett svårt svar.
Vet man inte vad cancer är för något så kanske detta är ett svar som inte är obegripligt.
Det är inte fel.

Cancer är en felaktig cell som kopierar sig själv.
Endast fantasin sätter gränser för hur resultatet av detta blir i varje enskilt fall.
Att förklara vad som ger upp först i t.ex en långt utvecklad hudcancer är som att svara hur långt ett rep är.
Citera
2018-01-12, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Ovanstående är inte hela sanningen. En avancerad cancersjukdom kan, även om cancern inte specifikt förstör de eller det organ där cancern sitter, ge en allmän nedbrytning av kroppen. Avancerad cancer sätter kroppen i katabolt (ung. nedbrytande) tillstånd, vilket i praktiken ter sig som en ”inre svält”. Det hjälper då inte att tillföra näring hur man än försöker (t ex intravenös näring).

som sagt 10-20 liter intravöst varje dygn + otal dränage sista tiden
Citera
2018-01-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
En sak som förbryllat mig. Man kan läsa överallt hur någon dog i cancer. Eller man har en släkting som gick bort i cancer.

Det finns självklart många cancertyper men min undran är, vid vilket ögonblick dör man i cancer?

Tex någon har cancer i lungan. Cancern gör ju så att lungan inte fungerar som den ska men när är det man egentligen dör? Vilket organ ger upp först? Är det så att man kvävs till döds?
Dvs vid vilket ögonblick dör man om man drabbas av cancer?

Lungan var bara exempel och vi kan byta ut Lungan mot andra organ som kan drabbas

En liten väckarklocka: Du dör inte - du bokstavligt talat ber om att få dö efter att du skitit samt pissat ner dig i sängen i två veckor i sträck för att du är för svag för att ens sätta dig upp i sängen och trycka på hjälpknappen. Efter ett tag när dina nära kommit förbi på "framtidsmöte" med din läkare blir du äntligen samma kväll pumpad med morfin tills dina organ lägger ner och ditt hjärta stannar. Hur vet jag? Erfarenhet av nära som "dött i cancer".
Citera
2018-01-12, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
En liten väckarklocka: Du dör inte - du bokstavligt talat ber om att få dö efter att du skitit samt pissat ner dig i sängen i två veckor i sträck för att du är för svag för att ens sätta dig upp i sängen och trycka på hjälpknappen. Efter ett tag när dina nära kommit förbi på "framtidsmöte" med din läkare blir du äntligen samma kväll pumpad med morfin tills dina organ lägger ner och ditt hjärta stannar. Hur vet jag? Erfarenhet av nära som "dött i cancer".

Precis så. Gick igenom detta för ett tag sedan.
Citera
2018-01-13, 00:17
Medlem
Langnasas avatar
Mormor dog av cancer neddrogad av morfin, det är säkert ett rätt "ok" sätt att dö på (det gick rätt snabbt, dvs det var inte jätteutdragen cancer.)

En moster fick hjärncancer, opererades. Blev inte sig själv efteråt, kunde inte prata eller göra sig förstådd. En riktig mardröm.. dog efter något år sen.

Farsan har nu blodcancer som inte går att bota.. morsan har KOL som inte heller går att bota. Båda blir bara gradvis sämre. Visserligen blir vi alla (vuxna) gradvis sämre, men med cancer/KOL går det snabbare.
Senast redigerad av Langnasa 2018-01-13 kl. 00:21.
Citera
2018-01-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrisKoSkovdeBo
Det är som ovanstående skrev väldigt olika. En tumör kan ofta bilda dottertumörer, såkallade metastater. Dessa kan i många fall bli värre än självaste modertumören då man inte vet var de sprider sig.
Dessa metasaser är oftast relativt små men kan växer med tiden och kan placerar sig lite var som helst i kroppen. En tjocktarmscancer kan t.ex. sprida sig till levern så att levern sedan slås ut.
Ovanstående är en stor del av det hela. Tumörerna och metastaserna kan också växa in i vävnader, vilket förstås orsakar stora skador i kroppen och kan göra att det blir svårt att operera bort dessa.

"Metastaser, dottertumörer, är en allvarlig och fruktad del av cancer. Det är metastaser och annan spridning av sjukdomen som kan göra den livshotande. Omkring en tredjedel av patienterna har metastaser som upptäcks i samband att primärtumören, det vill säga den tumör som uppstått först, diagnostiseras.

Om inga metastaser uppstod skulle de flesta patienter kunna botas genom att den ursprungliga tumören opereras eller strålas bort."

Källa: https://www.cancerfonden.se/om-cancer/metastaser

"Elakartade tumörer kan sprida sig till andra organ och de kan även växa in i andra vävnader. De sprider sig genom att växa in i vävnader och i organens blodkärl och via blodkärlen så kan de bilda så kallade metastaser hos andra organ. Metastaser är dottertumörer till den huvudsakliga tumören."

Källa: http://www.facecancer.se/
Citera
2018-01-13, 03:10
Medlem
skogsbärets avatar
En närstående till mig gick bort i cancer och jag frågade den ansvarige läkaren vad den direkta dödsorsaken var. Jag tänkte mig t ex kvävd till döds eller hjärtstillestånd. Läkaren svarade dock att det var cancern som var dödsorsaken och att läkarvården inte visste mer än så.
Citera
2018-01-13, 19:09
Medlem
Tack för informativa inlägg.
Jag undrar mer exakt/specifikt när dödsögonblicket inträffar.

Vi tar exemplet med lugncancer. Den sprider sig och täcker 20% 30% cellerna delas en efter en. Vi leker med tanken att lugnorna innehåller 1 miljon celler. Vid vilken cellnivå dör man? Är det när cancern är utspridd till 25% 40% 65% ? Någonstans sker en kalkyl där hjärnan sedan väljer att stänga av lungan och man kvävs till döds? Är det vid 65,04% ?

Förstår ni hur jag tänker? Finns det svar på detta?
Citera
2018-08-17, 17:25
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Tack för informativa inlägg.
Jag undrar mer exakt/specifikt när dödsögonblicket inträffar.

Vi tar exemplet med lugncancer. Den sprider sig och täcker 20% 30% cellerna delas en efter en. Vi leker med tanken att lugnorna innehåller 1 miljon celler. Vid vilken cellnivå dör man? Är det när cancern är utspridd till 25% 40% 65% ? Någonstans sker en kalkyl där hjärnan sedan väljer att stänga av lungan och man kvävs till döds? Är det vid 65,04% ?

Förstår ni hur jag tänker? Finns det svar på detta?

Du missförstår cancer och egentligen vad det är en människa dör utav. Det finns i princip bara en sorts död, och det är syrebrist. Tumörerna som utgör cancern blir till slut så pass stora att de tar över organen som inte längre kan syre-sättas och således inte heller fungera, vilket leder till död för personen ifråga.

Hjärnan "stänger inte av" något organ, utan det är syret via blodtillförseln som ser till att allt funkar. Kommer syret inte fram till livsviktiga organ, så dör man inom kort, vilket är vad som sker när man har tumörer som trycker överallt. Dessutom är kroppen i det stadiet så pass nedbruten att den inte heller orkar skicka runt blod och syre på samma sätt som hos en frisk person. Man dör alltid av syrebrist, men det är inte så att man nödvändigtvis "kvävs" till döds. Min tanke är att man "svimmar" i många fall, och helt enkelt inte vaknar igen.
Citera
2018-08-18, 05:36
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Du missförstår cancer och egentligen vad det är en människa dör utav. Det finns i princip bara en sorts död, och det är syrebrist. Tumörerna som utgör cancern blir till slut så pass stora att de tar över organen som inte längre kan syre-sättas och således inte heller fungera, vilket leder till död för personen ifråga.

Hjärnan "stänger inte av" något organ, utan det är syret via blodtillförseln som ser till att allt funkar. Kommer syret inte fram till livsviktiga organ, så dör man inom kort, vilket är vad som sker när man har tumörer som trycker överallt. Dessutom är kroppen i det stadiet så pass nedbruten att den inte heller orkar skicka runt blod och syre på samma sätt som hos en frisk person. Man dör alltid av syrebrist, men det är inte så att man nödvändigtvis "kvävs" till döds. Min tanke är att man "svimmar" i många fall, och helt enkelt inte vaknar igen.

Om han har missförstått cancer så har du missförstått allt. Börja om från grundskolan.

Finns många sätt att dö på förutom syrebrist såsom endoplasmatisk stress som leder till apoptos, överproducering av ett protein som leder till njursvikt och eventuell död, mekanisk död när tumör trycker sönder ett organ osv.
Citera
2018-08-18, 14:23
Bannlyst
Det finns en intressant teori om just cancer. Långt tillbaka i tiden hade inte kroppen någon koll på celldelningen. Livet ville bara utvecklas. Det fanns ingen skyddsmekanism på den tiden vid livets skapelse. Den uppstod långt senare.

Och det är något vi i dagens läge kallar för cancer. När celler delar sig utan kontroll.

Jag har själv nästan 8 stycken släktingar som dött i cancer. Jag hoppas jag inte blir den nionde.

Jag tror inte det. Men allt är möjligt. Jag försöker hålla en positiv framtidstro!
Senast redigerad av Kick88 2018-08-18 kl. 15:16.
Citera
2018-08-18, 15:29
Medlem
iSvempas avatar
Oj vilka bra inlägg om cancer. Cancern bryter ner kroppen som bara lägger av är vanligt när den spritt sig tillräckligt.
Angripna organ slutar att fungera som patienten dör av, för utan liivsviktiga organ kan man inte leva

Sällan är det huvudtumören man dör av utan metastaser som satt sig på fel ställen som växer ohämmat som trycker sönder funktionen i organen.

Vad tror ni lillbrorsan dog av:
Sin levercancer
Sin cancer i skelettet
eller blodbrist
Jo blodbrist för cancern hade ätit sig in i levern och vidare in i magsäcken som gjorde att han kräktes upp flera liter blod i en hink mor hade ställt framför soffan i vardagsrummet där han dog senare på morgonen.

När det gäller cancer så finns det flera hundra orsaker till varför man dör.

Ett av dom senaste rönen man kommit på är att kvinnor som trott sig vara botade från sin bröstcancer efter 10-15 år utan problem fått tillbaks den efter 20 år. Jävla cancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in