Citat:
Ursprungligen postat av
bbb100
Tack för informativa inlägg.
Jag undrar mer exakt/specifikt när dödsögonblicket inträffar.
Vi tar exemplet med lugncancer. Den sprider sig och täcker 20% 30% cellerna delas en efter en. Vi leker med tanken att lugnorna innehåller 1 miljon celler. Vid vilken cellnivå dör man? Är det när cancern är utspridd till 25% 40% 65% ? Någonstans sker en kalkyl där hjärnan sedan väljer att stänga av lungan och man kvävs till döds? Är det vid 65,04% ?
Förstår ni hur jag tänker? Finns det svar på detta?
Du missförstår cancer och egentligen vad det är en människa dör utav. Det finns i princip bara en sorts död, och det är syrebrist. Tumörerna som utgör cancern blir till slut så pass stora att de tar över organen som inte längre kan syre-sättas och således inte heller fungera, vilket leder till död för personen ifråga.
Hjärnan "stänger inte av" något organ, utan det är syret via blodtillförseln som ser till att allt funkar. Kommer syret inte fram till livsviktiga organ, så dör man inom kort, vilket är vad som sker när man har tumörer som trycker överallt. Dessutom är kroppen i det stadiet så pass nedbruten att den inte heller orkar skicka runt blod och syre på samma sätt som hos en frisk person. Man dör alltid av syrebrist, men det är inte så att man nödvändigtvis "kvävs" till döds. Min tanke är att man "svimmar" i många fall, och helt enkelt inte vaknar igen.