2018-01-12, 07:38
Medlem
En sak som förbryllat mig. Man kan läsa överallt hur någon dog i cancer. Eller man har en släkting som gick bort i cancer.

Det finns självklart många cancertyper men min undran är, vid vilket ögonblick dör man i cancer?

Tex någon har cancer i lungan. Cancern gör ju så att lungan inte fungerar som den ska men när är det man egentligen dör? Vilket organ ger upp först? Är det så att man kvävs till döds?
Dvs vid vilket ögonblick dör man om man drabbas av cancer?

Lungan var bara exempel och vi kan byta ut Lungan mot andra organ som kan drabbas
Citera
2018-01-12, 07:46
Medlem
udons avatar
Det finns många sätt att dö på vid långt avancerad cancer. Det beror ju också på vilken typ av cancer man har. En spridd cancersjukdom leder så småningom till organsvikt vilket du dör av. Eftersom cancer till största del (oavsett vad man läser i tidningarna) är åldrandets sjukdom avlider många äldre av tex en infektion eller lunginflammation.

Det är också möjligt att patienten blir så svag av diverse behandlingar att kroppen mer eller mindre svälter ihjäl.
Citera
2018-01-12, 07:47
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
En sak som förbryllat mig. Man kan läsa överallt hur någon dog i cancer. Eller man har en släkting som gick bort i cancer.

Det finns självklart många cancertyper men min undran är, vid vilket ögonblick dör man i cancer?

Tex någon har cancer i lungan. Cancern gör ju så att lungan inte fungerar som den ska men när är det man egentligen dör? Vilket organ ger upp först? Är det så att man kvävs till döds?

Lungan var bara exempel och vi kan byta ut Lungan mot andra organ som kan drabbas

Det är inte ovanligt att en helt vanlig sjukdom som en förkylning är det som har ihjäl en eftersom kroppen är så svag att den inte orkar skydda sig själv.
Citera
2018-01-12, 07:55
Medlem
Evidensias avatar
Det finns inget generellt svar på ” när man dör av cancer”, eftersom det är många olika delkomponenter i de olika sjukdomsförloppen.

Några exempel: Hjärntumörer kan orsaka allt från hjärnblödning till andnings/hjärtstopp. Blodcancer kan åstadkomma kvävning pga bristande syrgastillförsel. Binjurebarkstumörer kan orsaka dödlig blodtrycksstegring. Generaliserad tumörbildning kan orsaka överbelastning på ämnesomsättningen och/eller multipel organsvikt.

Så svaret på frågan blir nog ” det beror på...”
Citera
2018-01-12, 08:01
Medlem
Citat:

Det är som ovanstående skrev väldigt olika. En tumör kan ofta bilda dottertumörer, såkallade metastater. Dessa kan i många fall bli värre än självaste modertumören då man inte vet var de sprider sig.
Dessa metasaser är oftast relativt små men kan växer med tiden och kan placerar sig lite var som helst i kroppen. En tjocktarmscancer kan t.ex. sprida sig till levern så att levern sedan slås ut.

Behandling och ålder har en stor faktor i det hela också. En gammal dam på 90 år så är det inte alltid säkert att man behandlar mer än palliativt. Detta beror oftast på eventuellt andra sjukdomar, försämrat hjärta osv. En omfattande operation eller cytostatikabehandling kan ta död på damen innan cancern.
Med cancer kan det också komma en hel del andra sjukdomar. Detta beroende på var tumören(erna) sitter, medicinering men även nedsatt immunförsvar från cytostatika.
Citera
2018-01-12, 12:46
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:

Som många sagt innan så är det olika och kan sluta på många sätt. En nära anhörig till mig fick cancer i tjocktarmen som sedan spred sig till lever. Själva döden föranleddes av att levern brast.
Citera
2018-01-12, 13:57
Medlem
du svälter till döds ,metastaserna börjar läcka ut vätska,dvs ta vätska o näring från kroppen ,du svullnar upp men kan inte tillföra tillräckligt med vätska i slutet utan du råkar ut för organsvikt= död
Citera
2018-01-12, 15:42
Medlem
Bulkninjas avatar
Enkelt förklarat när det gäller t.ex tumörer.
Tänk dig att cancer är ett födelsemärke som hela tiden växer.
Och att detta födelsemärke kan starta vart som helst i din kropp. Hjärtat, hjärnan, levern
Vad tror du händer med funktionen av dessa organ när födelsemärket är lika stort som en tennisboll.
Citera
2018-01-12, 16:42
Medlem
Ovanstående är inte hela sanningen. En avancerad cancersjukdom kan, även om cancern inte specifikt förstör de eller det organ där cancern sitter, ge en allmän nedbrytning av kroppen. Avancerad cancer sätter kroppen i katabolt (ung. nedbrytande) tillstånd, vilket i praktiken ter sig som en ”inre svält”. Det hjälper då inte att tillföra näring hur man än försöker (t ex intravenös näring).
Citera
2018-01-12, 17:18
Medlem
Kännde någon som vägrade gå till läkare i 10+ år med hennes problem, tills det var för sent. Hon hade (antagligen) livmoderhalscancer som spridde sig till alla organ. Hon fick reda på det hela i slutet av maj ett par år sen och dog 3 månader senare av njursvikt, vilket många anser vara den bästa döden - man blir helt enkelt medvetslös och tillslut dör man.
Citera
2018-01-12, 18:05
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Enkelt förklarat när det gäller t.ex tumörer.
Tänk dig att cancer är ett födelsemärke som hela tiden växer.
Och att detta födelsemärke kan starta vart som helst i din kropp. Hjärtat, hjärnan, levern
Vad tror du händer med funktionen av dessa organ när födelsemärket är lika stort som en tennisboll.

Det här stämmer inte.
Citera
2018-01-12, 18:06
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Farsan hade lungcancer, dom opererade bort 2 lunglober av 5, gick på strålbehandling och blev "bra".

Gick några år farsan fick metastaser i hjärnan samt på andra organ, gick ca 9 månader tills kroppen stängde av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in