2019-05-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Funkar inte om man planerar att mörda sina barn och vara den som är sist kvar i livet vet du. Då blir man tyvärr utpekad som ansvarig för alla morden, om inga bevis presenteras för motsatsen. Han kanske inte var särskilt begåvad ändå, en medelmåtta som kommit inte för långt i karriären och inte kunde svara upp mot kraven.
Tror inte att man blir en av de ledande momsexperterna Europa om man saknar begåvning.
Däremot hade nog ingen av dem fantasi nog att förstå att de behövde verifiera sina namnteckningar med bank-id. Den förmågan verkar de ha saknat - men tyder nog inte på bristande intelligens...
Citera
2019-05-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Varför så många hypoteser? Brevet inte först? Brukar man inte redovisa hypotesprövningarna?

Inte helt främmande att tänka sig en eller två föräldrar utnyttjade en klinisk diagnos. Journalister borde undersöka hur de ställs och följs upp för barn och deras föräldrar. Typ en Janne Josefsson.

Janne i ME-träsket, varför inte? Det är ändå 40.000 berörda, varav flera begått självmord, blivit mördade och mördat...
Citera
2019-05-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Tror inte att man blir en av de ledande momsexperterna Europa om man saknar begåvning.
Däremot hade nog ingen av dem fantasi nog att förstå att de behövde verifiera sina namnteckningar med bank-id. Den förmågan verkar de ha saknat - men tyder nog inte på bristande intelligens...

Han var obegåvad på en rad sätt:
- Kunde inte skilja på sitt liv och andras liv
- Kunde inte tolka diagnoser från olika perspektiv
- Kunde inte hantera livet och svårigheter steg för steg
- Bristande förmåga att hantera starka känslor
- Bristande förmåga att lyssna på andra
- Kunde inte hantera sitt eget och andras liv
- Kunde inte förena arbete och familjeliv
- Kunde inte erbjuda föräldrastöd
- Bristande förmåga att förstå barn, deras behov och utvecklingsnivå (läs momssagan)

Känner du igen dig?

Egentligen är O kanske ett typfall för npf-diagnoser. Han levde inte med sin familj dagligen i många år.

I begåvning ingår både IQ och EQ. Du kan räkna ut var det brast mest, men jag tror inte att han var så begåvad heller i yrket. Ryktas att han blev hånad för sina artiklar, de höll inte måttet. Det kan också ha legat i skålen med hypoteser. Professuren drog ut på tiden, han borde kanske ha fått den, men höll inte måttet i något avseende.

Jag tror att O
- var rigid
- hade låg förmåga till fantasi och inlevelse
- stort behov av kontroll
- härmade känslor.

Det var svårt för honom att mörda, kanske, men inte omöjligt. Majoriteten klarar det inte och tur är det för dem som har lite kortare stubin.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-27 kl. 22:22.
Citera
2019-05-27, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns en film. 17 minuter som förklarar allt. Jag hoppas att du förstår att den aldrig någonsin kommer att offentliggöras.

I PM beskrivs alla symtom hos ungdomar med ME gällande Agnes:
Ortostatism (yrsel) - kan knappt gå utan stöd, smärta, ingen energi, trötthet, försämring.

Men så detta återkommande:
"någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte."

Finner det fortsatt märkligt att det dementeras ME från anhöriga när diagnosen har funnit i drygt 3 år.

Erinrar mig MRs brev till VGR som jag nyss citerade.
Han ordbajsar och kallar det cfs och tar bort ME i diagnosen med flit. För att dementera koppling såsom det beskrivs via WHO och fysisk sjd:

"Jag är förvånad över att VGR använder den laddade termen ME", " genom att kalla det ME görs (en förhoppningsvis oavsiktlig) markering att det skulle handla om en rent neurologisk sjukdom, vilket inte är fallet."

Det är en sak att använda kroniskt trötthetssyndrom för ME som förenklat ordval av föräldarna - men att sen säga att läkarna inte kommit fram till diagnos eller att det inte är "fastslaget" samt inte "uppfyllde inte kriterier för ME" är lite mer utvecklat.

Elli09:
"Svaret är Nej Diagnosen var trötthetssyndrom vilket många likställer med ME här inne.Men det var inte fastslaget ! Denna information kommer från nära anhörig !"

"Och då kan jag ytterligare en gång förmedla att töserna var INTE diagnostiserad med ME 😎"

"Ja enligt nära anhörig någon form av trötthetssyndrom.De uppfyllde inte kriterier för ME.Det har pratats om narkolepsi och Borrelia."

"Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.
Töserna var INTE diagnostiserade med ME
Information från anhörig på OH sida.
Så du menar att du vet mer en anhöriga ??"
Senast redigerad av develi 2019-05-27 kl. 22:20.
Citera
2019-05-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I PM beskrivs alla symtom hos ungdomar med ME gällande Agnes:
Ortostatism (yrsel) - kan knappt gå utan stöd, smärta, ingen energi, trötthet, försämring.

Men så detta återkommande:
"någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte."

Finner det fortsatt märkligt att det dementeras ME från anhöriga när diagnosen har funnit i drygt 3 år.

Erinrar mig MRs brev till VGR som jag nyss citerade.
Han ordbajsar och kallar det cfs och tar bort ME i diagnosen med flit. För att dementera koppling såsom det beskrivs via WHO och fysisk sjd:

"Jag är förvånad över att VGR använder den laddade termen ME", " genom att kalla det ME görs (en förhoppningsvis oavsiktlig) markering att det skulle handla om en rent neurologisk sjukdom, vilket inte är fallet."

Det är en sak att använda kroniskt trötthetssyndrom för ME - men att sen säga att läkarna inte kommit fram till diagnos eller att det inte är "fastslaget" samt inte "uppfyllde inte kriterier för ME" är lite mer än att förenklat ordval.

Elli09:
"Svaret är Nej Diagnosen var trötthetssyndrom vilket många likställer med ME här inne.Men det var inte fastslaget ! Denna information kommer från nära anhörig !"

"Och då kan jag ytterligare en gång förmedla att töserna var INTE diagnostiserad med ME 😎"

"Ja enligt nära anhörig någon form av trötthetssyndrom.De uppfyllde inte kriterier för ME.Det har pratats om narkolepsi och Borrelia."

"Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.
Töserna var INTE diagnostiserade med ME
Information från anhörig på OH sida.
Så du menar att du vet mer en anhöriga ??"

Yrsel är en mycket stark indikation på känslomässig stress, som kan bottna i såväl psykisk som fysisk misshandel, mobbing och andra stressorer för ett barn, eller nybliven tonåring. Även sorg och rotlöshet. Familjen hade flyttat rätt nyligen, hur länge höll sig A på benen? Saknade hon sina gamla vänner, fick de hålla kontakten? Hur såg livet ut före Bjärred? Därav är ME-diagnoser rent vansinne att ägna sig åt. Kärnan i problemen måste hanteras. Det gör man inte genom att sänka ned någon i ett kronikerträsk. Men där tycker vi olika och har kanske också olika kunskaper i ämnet. Jag vet vad jag talar om.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-27 kl. 22:23.
Citera
2019-05-27, 22:29
Medlem
Citat:
Du vet vad du talar om? Är det nåt du inte spekulerat kring från yrsel till sexuella övergrepp - incest och pedofili som du gärna vältrar dig med?
En läkare som undersöker, utreder och tar anamnes med barnen framför sig är betydligt mindre kompetent än dina rabiata soffdiagnoser?

Du glömde mörkblå väggar som är övermålade för att dölja blod. Tack för diskussionen.

Du vet vem som ställde diagnosen alltså? Fram med det!
Citera
2019-05-27, 22:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Du vet vem som ställde diagnosen alltså? Fram med det!
Ja. Enligt FuL Svensson var det en skånsk läkare som är förhörd - varav barnens journaler är inhämtade från regionarkivet i Lund där det framkommer att "barnen fått diagnos ME".
Varav det även upprättades behandlingsplaner.

"I samband med att dom fick dom här diagnoserna så har det gjorts upp behandlingsplaner (..)"

Spännande info va?
Citera
2019-05-27, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är bekräftat av flera trovärdiga källor.

Ja, håller med om att Scheele står pall. Den andre jeppen du citerar är ju bara inte sann.

Så här svarade Scheele den 14/2 i år på min fråga om det verkligen existerar en film;

"Min tolkning är att ett avskedsbrev måste inte vara i skriftlig form. Man har idag alltmer avskedsbrev i form av meddelanden via sociala medier och SMS osv, men fortsätter att kalla det avskedsbrev. Om det nu fanns en video är det bara naturligt att kalla även det ett avskedsbrev, oavsettvilken form det har fått. Det är väl snarast innehållet som avgör vad som är ett avskedsbrev i dagens samhälle. Inte hur det meddelas.
Min input på den frågan, dessutom kanske det fanns många avskedsbrev i olika former riktat till olika personer/myndigheter."

Jag tycker att Scheeles sista kommentar var extra intressant eftersom han hans första kommentar om brevet, för ett år sedan, var att skola och kommun skulle få mycket att fundera över.

En film skulle besparat många hypoteser för polisen.
Citera
2019-05-27, 22:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Ja, håller med om att Scheele står pall.
Om han "står pall" så får du väl ta till dig det mest relevanta i budskapet kring filmen?
Citat:
Ett fåtal poliser har sett denna och anhöriga har även fått se den om de valt detta. Det är vad jag har fått information om.
Varför tror ni att garvade poliser som nästan alltid kommer fram till att Pappan i nästan alla utvidgade självmord är skyldig, och i ett mycket fåtal fall finner mamman skyldig, väldigt tidigt i utredningen är övertygade om att de var i samförstånd?
Inte fan var det för att de automatiskt försöker skydda en avliden pappa, det är ju väldigt väldigt ovanligt att föräldrar är i samförstånd, inte världsunikt men väldigt väldigt ovanligt.
Citera
2019-05-27, 22:53
Medlem
Citat:
Ja. Enligt FuL Svensson var det en skånsk läkare som är förhörd - varav barnens journaler är inhämtade från regionarkivet i Lund där det framkommer att "barnen fått diagnos ME".

"I samband med att dom fick dom här diagnoserna så har det gjorts upp behandlingsplaner (..)"

Spännande info va?

Spännande, mycket spännande.

Minnet är kort ibland. För bara en liten stund sedan (vet ej hur man klipper in citatet):

Mjölbyläkaren ska enligt läkarkällan säga att ME är allvarlig, mycket svår och att det inte finns nån bot eller behandling.
Sen drar HON snarare en slutsats av detta om man är uppmärksam på slutknorren:
"Ingenting kommer alltså att bli bättre."

Från gilla-knapp på fb, till att barnen varit på Gottfreikliniken och sen bort till Mjölby?
Till att de kan "ha fått information av läkare om att döttrarna aldrig skulle bli friska"?

rapytt hänvisade till kommentarerna. Då såg jag detta:
Citat:
"Du har fått hård kritik bland kommentarerna, Elisabet Höglund, och det vore kanske klädsamt att gå i svaromål. Du skriver till exempel i polemisk ton att Anders Österberg säger att det inte finns någon bot för sjukdomen, inte heller någon behandling som kan påverka sjukdomstillståndet. Om du menar att Anders Österberg har fel på denna punkt, så kan du kanske tala om vilken bot eller specifik behandling för ME/CFS som finns tillgänglig?"

*

*
Slut på Develis citat.

Då finns det uppenbarligen behandling inom vården. Även om EH inte var tillräckligt klädsam för att beskriva i vilka former.

Efter den massiva kritiken som riktats mot henne lär hon nog inte missa tillfället att beskriva dem i sin kommande bok.
Citera
2019-05-27, 23:01
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vid middagsbordet: - "Flickor, ikväll kommer nån av oss upp för att mörda er. Det blir inte skonsamt. Gå upp och lägg er så ska vi avsluta vinet".

En sjuk hjärna avslutade det hela, oavsett hur många som var med på det.

Jaha, de var döende enligt nåt inlägg längre upp. I vadå? Rabies?
Citera
2019-05-27, 23:03
Medlem
Citat:
Han var obegåvad på en rad sätt:
- Kunde inte skilja på sitt liv och andras liv
- Kunde inte tolka diagnoser från olika perspektiv
- Kunde inte hantera livet och svårigheter steg för steg
- Bristande förmåga att hantera starka känslor
- Bristande förmåga att lyssna på andra
- Kunde inte hantera sitt eget och andras liv
- Kunde inte förena arbete och familjeliv
- Kunde inte erbjuda föräldrastöd
- Bristande förmåga att förstå barn, deras behov och utvecklingsnivå (läs momssagan)

Känner du igen dig?

Egentligen är O kanske ett typfall för npf-diagnoser. Han levde inte med sin familj dagligen i många år.

I begåvning ingår både IQ och EQ. Du kan räkna ut var det brast mest, men jag tror inte att han var så begåvad heller i yrket. Ryktas att han blev hånad för sina artiklar, de höll inte måttet. Det kan också ha legat i skålen med hypoteser. Professuren drog ut på tiden, han borde kanske ha fått den, men höll inte måttet i något avseende.

Jag tror att O
- var rigid
- hade låg förmåga till fantasi och inlevelse
- stort behov av kontroll
- härmade känslor.

Det var svårt för honom att mörda, kanske, men inte omöjligt. Majoriteten klarar det inte och tur är det för dem som har lite kortare stubin.
Nix - inte ett dugg.
Ps - du hade i ditt inlägg syftat på hans yrkeskompetens och jag relaterade mitt svar till det.
Senast redigerad av Vidar17 2019-05-27 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in