2018-01-08, 18:31
Medlem
Hallå, har sedan en tid ett sk. framtidskonto från handelsbanken med en ränta på ränta sparform vad jag förstått, är ingen större summa pengar på kontot (17k) men när jag kollar det finstilta så står det att jag har upplupen ränta 16% på detta konto och är då lite fundersam över detta, betyder det att jag på de 17k har 16% i ränta att hämta ut?

Kan man vara smart och blåsa in t ex 200k från mitt andra konto och få 16% i ränta på dessa också haha?

Säkert dum fråga men skulle vilja få detta förklarat, är dum för att förstå själv.

Mvh
Citera
2018-01-08, 18:45
Medlem
Det är vad placeringen hittills genererat.
Citera
2018-01-08, 18:53
Medlem
Ok, så de 16% baseras på den ursprungliga summan jag lade in i samband med att kontot skapades eller?

Sparar 500kr i månaden på kontot, startsumman var 500kr, startade upp för att ha ett konto för lite långsiktigt sparande. (5-10år).
Citera
2018-01-08, 21:41
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksjon
Hallå, har sedan en tid ett sk. framtidskonto från handelsbanken med en ränta på ränta sparform vad jag förstått, är ingen större summa pengar på kontot (17k) men när jag kollar det finstilta så står det att jag har upplupen ränta 16% på detta konto och är då lite fundersam över detta, betyder det att jag på de 17k har 16% i ränta att hämta ut?

Kan man vara smart och blåsa in t ex 200k från mitt andra konto och få 16% i ränta på dessa också haha?

Säkert dum fråga men skulle vilja få detta förklarat, är dum för att förstå själv.

Mvh

Hur länge har du haft kontot? Verkar för bra för att vara sant med 16% upplupen ränta.
Räntan är vad jag kan se just nu 0,05%. Skippa "framtidskontot" och om du vill spara på sparkonto spara i en nischbank istället:
https://www.flashback.org/t938402
Citera
2018-01-08, 22:06
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:

Mvh

Varför sparar du i något du inte förstår?
Citera
2018-01-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Hur länge har du haft kontot? Verkar för bra för att vara sant med 16% upplupen ränta.
Räntan är vad jag kan se just nu 0,05%. Skippa "framtidskontot" och om du vill spara på sparkonto spara i en nischbank istället:
https://www.flashback.org/t938402
Tja 17000/500 så runt 34 månader?

Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Varför sparar du i något du inte förstår?

Vet inte, har ett annat sparkonto där jag sparar till hus på ca 500k kr. Framtidskontot startade jag då jag ville ha ett långsiktigt sparande inför när man väl köpt hus och behöver lite småpengar till diverse saker som behövs när man går från lägenhet till villa. Framtidskontot kändes då vettigt, var begreppet upplupen ränta jag ville få en bättre förklaring på.

Kanske vettigare att slänga allt på aktier och fonder men har varken ork eller lust...
Citera
2018-01-11, 19:40
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Tja 17000/500 så runt 34 månader?

Vet inte, har ett annat sparkonto där jag sparar till hus på ca 500k kr. Framtidskontot startade jag då jag ville ha ett långsiktigt sparande inför när man väl köpt hus och behöver lite småpengar till diverse saker som behövs när man går från lägenhet till villa. Framtidskontot kändes då vettigt, var begreppet upplupen ränta jag ville få en bättre förklaring på.

Kanske vettigare att slänga allt på aktier och fonder men har varken ork eller lust...

Köp ett investmentbolag då? Låt wallenbergarna, stenbeckarna och lundbergarna göra dina affärer.
Citera
2018-01-11, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Köp ett investmentbolag då? Låt wallenbergarna, stenbeckarna och lundbergarna göra dina affärer.

Hade väl varit en idé, men husköp ligger nära i tiden nu, villorna här kostar max 2 mille så väntar med mina surt förvärvade slantar på sparkontot till dess att allt sådant är avklarat, sedan kan man börja bygga på sparande för resten av livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in