Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2023-06-29, 01:13
Medlem
Har nu kört hans metod med stort fokus på andningsövningarna och delvis kalla duschar i över 2 månader.

Min depression och panikattacker har släppt helt.
Trodde från början att det mer eller mindre helt var en kult/sekt liknande ploj. Men jag började testa av någon konstig anledning och det har verkligen haft enorm effekt. .

Min ångest spårade och det gick så långt att jag hade panikattacker mer eller mindre varje dag och är därför otroligt tacksam att ångesten jag haft som, enligt mig, inte grundat sig i något speciellt har försvunnit
Citera
2023-07-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holm.Stock
Har nu kört hans metod med stort fokus på andningsövningarna och delvis kalla duschar i över 2 månader.

Min depression och panikattacker har släppt helt.
Trodde från början att det mer eller mindre helt var en kult/sekt liknande ploj. Men jag började testa av någon konstig anledning och det har verkligen haft enorm effekt. .

Min ångest spårade och det gick så långt att jag hade panikattacker mer eller mindre varje dag och är därför otroligt tacksam att ångesten jag haft som, enligt mig, inte grundat sig i något speciellt har försvunnit

Undrar hur stor effekten är pga känslan av att faktiskt göra något positivt för kroppen, mot den faktiska positiva fysiska effekten.
Citera
2023-07-04, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Undrar hur stor effekten är pga känslan av att faktiskt göra något positivt för kroppen, mot den faktiska positiva fysiska effekten.

Har självklart ställt den frågan gällande allt som kunde minska min ångest. Men varför jag vet att detta fungerar, för mig, är för att jag snusat av och till i över 1 år. Varje gång jag tagit snus har jag känt av ångest direkt vid nikotin effekten (dvs direkt). Detta oavsett om jag tagit pauser på veckor eller snusat kontinuerligt. (Självklart extremt korkat att isåfall fortsätta snusa).

Iallafall, om jag kört andningsövningen under morgonen och snusat under dagen så har den effekten av ångest försvunnit helt. Som annars direkt kommit vid intag av nikotin.

Och nej det beror som sagt inte på att jag vant mig vid snuset. Har som sagt slutat och fortsatt osv, och alltid känt av direkt ångest.

Kan låta hur larvigt som helst men andningsövningen gav effekt på det direkt.

Får dessutom nästintill eufori/stark behaglighetskänsla direkt efter avslutad andningsövning som inte alls går att jämföra med något annat
Senast redigerad av Holm.Stock 2023-07-04 kl. 02:34.
Citera
2023-12-01, 21:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PetrusNorr
När jag gör andningen så brukar jag alltid kunna hålla andan 1 minut första omgången, 1:30 andra och 2:00 tredje omgången. Man behöver inte utsätta huvudet för kallvatten om man inte tycker det är skönt. Det rekommenderas snarare att inte doppa huvudet eller duscha huvudet hela tiden. Jag tar ibland in huvudet under duschen några sekunder för att få en chock. Wim Hof brukar ibland ha mössa på sig när han kallbadar vilket jag också har om det är minusgrader i luften när jag badar isvak. En del "fuskar" med vantar och sockar för de får så ont i fötter och händer. Jag brukade fuska genom att hålla händerna över ytan, men nu håller jag händerna nere det är bara att vänja sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Ja det är bra.. nu har det ju gått en tid sedan jag skrev här och måste säga att utvecklingen är.. intressant. I dagsläget gör jag oftast 5 ronder med uppbyggnad till 3 min retentiontime, klarar det utan problem men då har jag varit konsekvent och tragglat på i princip varje dag utom när jag varit sjuk. Att meditera direkt efter andningsövningen rekommenderar jag också starkt, det blir rätt maxad effekt om man kombinerar och dessutom blir det otroligt mkt lättare att uppnå en högre medvetandegrad betydligt snabbare än om man bara gör det ena eller andra. Det är coolt!

Du får gärna berätta sen hur du tyckte att det var om du testar min lilla ordningsföljd.
Alltid kul att prata med andra ”Wimmare” då jag förstått att det är sjukt olika upplevelse från person till person.

Rent konkret, ska man alltså andas djupt och fort 30 gånger för att sedan hålla andan? Hur länge då, så länge man kan?

Är det allt?
Citera
2023-12-28, 16:09
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Rent konkret, ska man alltså andas djupt och fort 30 gånger för att sedan hålla andan? Hur länge då, så länge man kan?

Är det allt?

Jepp, det är allt! Fast tanken är ju att du ska kombinera det med cold exposure om det ska göra riktigt susen. Sen stämmer det väl inte riktigt att man ska hålla andan "så länge man kan" utan det finns massor med videos på YT med olika intervaller både vad det gäller andetagen och hur länge man håller andan.. och det stämmer ju inte riktigt heller eftersom du ska ha tomma lungor under sekvensen man inte andas. Du tömmer alltså lungorna på luft i det sista andetaget innan du "Håller" andan. Hoppas du fattar vad jag menar.=) Wim har lagt upp flera nybörjarvideos på YT själv så det är bara att söka där å se vilken du gillar.
Citera
2025-07-31, 12:57
Medlem
urverksapelsins avatar
Kritisk video mot Wim Hof. Tycker själv inte den ger mer än att "Wim sätter folk i farliga situationer". Tja, det är klart att det kan vara farligt att hålla andan under is och så vidare. Det är en fd deltagare som yttrar sig. Vad tycker ni?
https://www.youtube.com/watch?v=T1PKst8cBGs
Senast redigerad av urverksapelsin 2025-07-31 kl. 12:57. Anledning: glömde länk
Citera
2025-07-31, 17:35
Bannlyst
En riktig flumgubbe. Utbrändhet beror ofta på NPF
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto