2018-01-07, 12:35
Medlem
Jag kan ta CSN lån i en termin ytterligare. Jag har egentligen ingen nytta av att ta lån men om det är så att jag kan använda de pengarna till att köpa bostad senare så kan det vara värt det.
Frågan är om man kan få bostadslån om man redan har CSN lån? Spelar det någon större roll?
Citera
2018-01-07, 12:45
Medlem
Klart du kan. Tror du inte bostadsköpare har lån till CSN? Hurvida du får lån på bostad avgör din inkomst och förmögenhet.
Citera
2018-01-07, 13:47
Medlem
Hur menar du att du inte har nytta av pengarna? För om du samtidigt har ett jobb kommer du att få betala tillbaka pengarna om ett år ungefär.
Citera
2018-01-07, 14:17
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Jag kan ta CSN lån i en termin ytterligare. Jag har egentligen ingen nytta av att ta lån men om det är så att jag kan använda de pengarna till att köpa bostad senare så kan det vara värt det.
Frågan är om man kan få bostadslån om man redan har CSN lån? Spelar det någon större roll?

Som tidigare sagt så är det primärt inkomsten som avgör hur mycket du får låna.
Lite grovt räknat kan man avräkna CSN-lånet på den potentiella mängd lån du kunde ha fått utan CSN.

Utan CSN -> banken är villig att ge 1M i lån.
Du har 200k i CSN-lån men annars samma uppgifter -> banken är villig att ge ungefär 800K i lån.
Citera
2018-01-07, 17:14
Medlem
Okej tack, då är det lika bra att låna ifrån CSN som har väldigt låg ränta då. Jag kommer nämligen få jobb efter utbildning och vill köpa bostad.
Citera
2018-01-07, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Som tidigare sagt så är det primärt inkomsten som avgör hur mycket du får låna.
Lite grovt räknat kan man avräkna CSN-lånet på den potentiella mängd lån du kunde ha fått utan CSN.

Utan CSN -> banken är villig att ge 1M i lån.
Du har 200k i CSN-lån men annars samma uppgifter -> banken är villig att ge ungefär 800K i lån.
Det där stämmer absolut inte, det som avgör om du får låna är hur mycket du har kvar efter dina fasta avgifter varje månad är betalda. Dit räknas csn-lånet som betalas tillbaka med betalning varje månad. Så csn-återbetalning gör att du får ett lägre lån, men avräkningen görs absolut inte på det sättet som du anger.
Citera
2018-01-07, 18:33
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Det där stämmer absolut inte, det som avgör om du får låna är hur mycket du har kvar efter dina fasta avgifter varje månad är betalda. Dit räknas csn-lånet som betalas tillbaka med betalning varje månad. Så csn-återbetalning gör att du får ett lägre lån, men avräkningen görs absolut inte på det sättet som du anger.

Därför det stod grovt räknat. Det är taget från empiri när jag har använt bankernas låneräknare.
Lånebeloppet som de varit villiga att ge har minskat med en summa motsvarande lånet hos CSN om man jämförde med utan CSN.

Det underliggande är KALP som du nämner så kommer man under denna med CSN-lånet blir det 0 istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in