2018-02-18, 11:58
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Bump. Användningen har kanske inte blivit var hens egendom, men den lever vidare.

"Vad gör dig arg?
– Män. Men det får en ju inte säga. Patriarkatet är väl ett bättre ord."

http://www.norrbottensaffarer.se/na/mariana-vnuk-jag-lever-i-180-nm4765113.aspx
Hon kommer stå först i kön när den slutgiltiga "lösningen" på mansproblemet startar.
Exakt så talar en blivande massmördare och psykopat.

Att hon får ha barnen kvar är en stor förlust för Sverige som samhälle.
Citera
2018-02-18, 15:00
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Med militärisk disciplin sker det inte. Det rör sig ju inte om nynazister eller militanta veganer eller islamister. Utan det sker väl genom att högskolor, och därefter medier, börjar producera och därefter reproducera olika buzz words som sedan 'sätter' sig. Mångkultur är ju ett sådant begrepp. Genus ett annat. Queer ett tredje. Det var ju knappast transsexuella Lisa i Malung som hittade på användandet av Queer via en tidningsartikel från 80-talet hon råkade hitta på folkbilbioteket....Inte heller är det något som kommer från etableade folkrörelser som arbetarrörelsen eller ens partipolitisk organisering.
Inte heller är det något som primärt kommer från underground-rörelser som den utomparlamentariska vänstern eller andra subkulturer.

Därefter sipprar det ned till andra nivåer i samhället, nu är ju egentligen riksdagspartier och förvaltning att betrakta som vertikal, eller till och med över, högskolor och massmedier - men i detta fall kan man betrakta som att de mer är passiva mottagare och munnar som fortsätter tugget som initierats av framförallt politiserade akademiker och 'radikala' (enligt dem själva) journalister.

Du vill ha konkreta bevis. Jag har refererat till dokumentären "Könskriget" och hur bisarra teorier, på tvärs mot etablerade forskning, om hur kvinnovåld uppstår och kan bekämpas kopplades till en fantasm om manliga satanistiska nätverk, och hur detta sedan fick fäste över landet. Där namnges både professorer såväl som etablerade politiker, tjänstemän samt ideellt arbetande på Sveriges kvinnojourer. Det är din egen sak (eller ditt eget problem) att söka reda på denna kunskap. Flashback är ett debattforum, inte ett seminarie eller en uppslagsbok.

Vad gäller sakfrågan. Pronomen. Kan du enkelt söka reda på genusteoretisk språk'forskning' där man sedan tiotalet år debatterat frågan och fört fram förslag som numera sugits upp av olika organisationer. Faktiskt pågår just nu en SL-kampanj om biljettsystem där just hen används. SL är ju knappst en rörelse underifrån.

Bevisbördan ligger alltså på dig att visa att hen och en är en del av en jargong som har bred spridning och acceptans.

Könsextremismen sitter i väggarna, i socialt isolerade miljöer.
Att dessa miljöer är socialt isolerade har media de senaste åren visat alldeles galant.

Nu kollapsar välfärden. Rättsväsendet är sedan tidigare kollapsat.
"Demokratin" som sådan har spelats ut av dessa sociala extremister. Detta till stor del genom extremistisk ignorans.

I och med att det sociala kontraktet är ensidigt brutet av vår självutnämnda identitetsideologiskt extrema elit, kommer jag ej att erbjuda dessa något skydd, hjälp eller tröst. Ansvaret är helt deras.
Citera
2018-02-18, 15:37
Medlem
Kopparmynts avatar
Det här var nog det absolut sämsta som jag har stött på i dessa forum. Du - och flera sillmjölkar med dig - är alltså genuint oroliga över språkaktivism?!

Det existerar ingen rakare och ärligare form av aktivism på den här planeten. Hur kan jag påstå det? Jo, för att språkaktivism fungerar enbart på folkets villkor, enbart på folkets villkor... enbart på folkets villkor.

Språkaktivism handlar om folk som själva använder nya ord, som själva använder alternativ bland redan existerande ord eller existerande ord på ett annat vis - i hopp om att aktiviteten slår rot och sprider sig eller påverkar på ett annat plan. För att inte säga att språkaktivister också kan utesluta ord och i sådana här syften.

Hur puckat en del olyckor till språkaktivister motiverar sin sak är helt ointressant - för det är du/jag/vi/ni/folket som har exakt all makt i frågan. Att blott låta bli att upprepa språkmönstret är ett absolut motstånd, det sätter punkt för hela aktivismen. Klarar ni av att känna er trygga i den positionen? Uppenbarligen inte...

Jag har personligen använt mig av E-Prime i en period om 10 år och för att stimulera distans till egot hos både mig och läsaren/åhöraren. Helt enkelt språkaktivism. Triggar sådant små neuroser i er och så att ni borde söka er till "safe-spaces" och klappa hundvalpar för att få ner keminivån, så är ni direkt patetiska...

Vi skriver för fan varje dag i det här forumet för att påverka varandra och på ett minst sagt hårdare vis än att blott välja våra egna ord...

Kamma till er och veva igång den där tankeapparaten mellan öronen för fjädern är så tamt spänd att det är löjligt. Ni är för fan genuint oroliga för utomståendes egna ordval... att ni överhuvudtaget vågar gå utanför dörren är ett direkt mysterium.

Vad i helvete skulle jag ha gjort i ett tidigare liv för att förtjäna sådana här sillmjölkar i ledet och som medverkar i kampen mot Sveriges feministiska etablissemang idag?! Den tyrann jag måste ha varit...
Citera
2018-02-22, 09:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Samnanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-02-22, 10:15
Medlem
Detta är inte en löjlig liten sak. Det hade den varit om en&hen-sägarna bara hade sagt en och hen och struntat i vad andra säger. Men så är det inte. Förr hette det riksdagsman, nu heter det riksdagsledamot. Förr hette det negerboll, nu heter det nåt annat. Det är ett angrepp på den svenska kulturen. Det är en totalitär ideologis krav på lydnad. Ideologin är totalitär för den tränger in på alla områden, även språkbruket.

Sista striden är snart här. Henmarxisterna är på väg till den slutliga segern.
Citera
2018-02-22, 12:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
I flera av våra svenska dialekter har man i talspråk använt en istället för man sedan långt tillbaka. Så användningen av en i det sammanhanget är inget nyskapande eller ens feministiskt utan är bara geografiska variationer av det svenska språket.

Minns från min egen skoltid att en blev tillrättavisad när en skrev "en" och inte "man".

När man skriver det, som jag gjorde i föregående mening, ser det inte klokt ut men i talad form låter det åtminstone begripligt. I alla fall på den dialekt jag talar.

Fast i de dialekter som använder »en« i stället för »man« handlar det enbart om singular och oftast i stället för »jag«. När »man« är synonym till »människor i allmänhet« fungerar det inte. Det är det senare som många inte förstått.
Citera
2018-02-24, 19:33
Bannlyst
En kvinnlig studiekamrat påpekade att "man" är talspråk och ska omskrivas i akademiska texter av den anledningen lika mycket som den feministiska.

Stämmer det förstnämnda?
Citera
2018-02-24, 19:39
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraceTyson
Den senaste tiden har jag börjat märka att folk mer och mer använder "en" i stället för "man" i vanliga meningar. Ex:

"Man vill ju leka med de stora barnen" -> "En vill ju leka med de stora barnen"

Ibland har jag även sett folk använda "en" ist. för "jag". Jag börjar ana att utbytandet av "man" mot "en" kommer från något genustjafs, för det är överväldigande ultrafeminister jag märkt detta från. Hur kan det sprida sig så fort? Vet någon var det började?

Eller har jag i själva verket råkat ut för Baader-Meinhof-fenomenet?

Hur som helst tycker jag det är irriterande språkbruk, mycket värre än hen som iaf var lite kul.

Det där fula ”en vill ju” är en dialekt.
”En” är samma sak som ”man” eller på engelska ”one”

Du ställer en antifråga.
Citera
2018-02-24, 20:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
”En” är samma sak som ”man” eller på engelska ”one”.

Nix, de är inte synonymer.

»En« är [som själva ordet anger] alltid singularis och i dialekten synonym till »jag« medan »man« nästan alltid avser ett kollektiv. När »man« avser en person är det subjektsform och »en« i samma mening är då objektsform.

[PHP]Det man roas av får en på gott humör.[/PHP]
Citera
2018-02-24, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nix, de är inte synonymer.

»En« är [som själva ordet anger] alltid singularis och i dialekten synonym till »jag« medan »man« nästan alltid avser ett kollektiv. När »man« avser en person är det subjektsform och »en« i samma mening är då objektsform.

[PHP]Det man roas av får en på gott humör.[/PHP]

Fast då kollektiv inbegriper individer och dessa man-satser gör anspråk på generella känslouttryck och uppfattningar, gör det ingen skillnad i praktiken. "En brukar inte vara rädd för trappor" är ett underförstått kollektiv.
Citera
2018-02-24, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakronism89
Fast då kollektiv inbegriper individer och dessa man-satser gör anspråk på generella känslouttryck och uppfattningar, gör det ingen skillnad i praktiken. "En brukar inte vara rädd för trappor" är ett underförstått kollektiv.

Nej, en är en inte flera.
Citera
2018-02-25, 09:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
en är en inte flera.

En hel del håller inte med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto