• 3
  • 4
2018-01-08, 07:18
Medlem
Det finns en gyllene regel att man inte ska låna till aktieköp
Den borde du känna till om du är lite ekonomiskt insatt
Blanco = hög ränta och allt ska amorteras av YRT
Låna via din bostad blir mycket billigare
100% på några månader är fullt möjligt med t.ex daytrading med bitcoin.
Men få besitter den kunskapen/kylan
Annars är nog dom flesta överens om att vi befinner oss i slutet av börsens konjunkturcykel
Men det finns lite kvar detta året
Om du fått nåt tips vid fika bordet på jobbet så fundera en extra gång
Kursvinnare hittas inte av en slump
Citera
2018-01-08, 07:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Bolag kan givetvis konka...men det är inte den uppenbara risken, den är istället en, två eller flera NYE, det raderar ditt kapital nästan lika effektivt som konkurs.

Ja så är det jag har en 20 år gammal portfölj med bolag som inte konkat men gjort massor med NYE. Inköpsvärde ca 20K värde idag 14 kr . Har kvar den för att påminna mig om hur man INTE ska investera sina pengar på börsen. Idag är det mer tanke bakom de investeringar jag gör och jag låter bli om jag känner att jag inte vill lägga ner jobbet på att skaffa information och kunskap i vad jag investerar. Förutom HM har det gått ganska bra sen dess. Att låna till Aktier skulle jag inte gjort dels för det skulle kännas extra jobbigt om det gick åt helvetet och jag kör efter principen att aldrig investera mer än vad jag har råd att förlora.
Citera
2025-09-07, 16:43
Medlem
Risken är acceptabel eller nästan låg om man använder lite förnuft. Kanske delar upp det i två stabila aktier

Faran ligger i att det lätt kan bli en vana att låna.
Citera
2025-09-08, 12:56
Avstängd
Staffearas avatar
Risken är på tok för stor du har bättre chans om du satsar allt på svart i roulette. Alternativt ta ett CSN lån till mer eller mindre noll ränta och satsa dem på aktier. Detta kommer du 100% gå + på sålänge du inte är ett stolpskott på aktier.
Citera
2025-09-08, 16:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Det finns en gyllene regel att man inte ska låna till aktieköp
Den borde du känna till om du är lite ekonomiskt insatt
Blanco = hög ränta och allt ska amorteras av YRT
Låna via din bostad blir mycket billigare
100% på några månader är fullt möjligt med t.ex daytrading med bitcoin.
Men få besitter den kunskapen/kylan
Annars är nog dom flesta överens om att vi befinner oss i slutet av börsens konjunkturcykel
Men det finns lite kvar detta året
Om du fått nåt tips vid fika bordet på jobbet så fundera en extra gång
Kursvinnare hittas inte av en slump

Fast man kan ju belåna sin aktieportfölj för 1,50% före ränteavdrag, kan man inte placera bättre än så så ska man inte göra det men annars är det bara att köra.
Citera
2025-09-08, 20:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast man kan ju belåna sin aktieportfölj för 1,50% före ränteavdrag, kan man inte placera bättre än så så ska man inte göra det men annars är det bara att köra.
Precis, jag kör själv på Avanzas värdepapperskredit och under 10% i belåningsgrad, då får man 1,49% i ränta vilket är extremt förmånligt (CSN-nivå). Investerar man krediten i en simpel indexfond går man över tid +5-6%/år på sina lånade pengar inklusive ränteutgifterna.

Så länge man är försiktig och inte investerar hela krediten i ett förhoppningsbolag eller har för hög belåning på portföljen är det ett utmärkt sätt att investera på. Hävstångseffekten ska ej underskattas.
Citera
2025-09-08, 20:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, jag kör själv på Avanzas värdepapperskredit och under 10% i belåningsgrad, då får man 1,49% i ränta vilket är extremt förmånligt (CSN-nivå). Investerar man krediten i en simpel indexfond går man över tid +5-6%/år på sina lånade pengar inklusive ränteutgifterna.

Så länge man är försiktig och inte investerar hela krediten i ett förhoppningsbolag eller har för hög belåning på portföljen är det ett utmärkt sätt att investera på. Hävstångseffekten ska ej underskattas.

Bra!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in