Citat:
Ursprungligen postat av
Vossevangen
Jeg er godt kjent i området. Jeg antar 12 km er faktisk avstand langs veien.
Det er betydelig høydeforskjell fra bopelen i Ellefsætervegen og ned til nærmere Brumundal sentrum der blodsporene er funnet. Så litt raskere å gå. Men lyder helt urimelig at hun har tilbragt natten mellom kl.02.00 - 05.45 med å gå ned den lange bakken mot sentrum i mørket. Hva skulle motivet for en slik vandring være?
Precis, inte minst som att om man vill ta sig ned till centrum vid den tiden på natten borde taxi vara ett betydligt lämpligare alternativ. Nu vet jag inte vad temperaturen låg på men av bilderna att döma var det åtminstone runt -5, -10 om inte kallare. Att ge sig ut på långpromenad mitt i natten vid den temperaturen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nikasi
Jag tycker inte det verkar långsökt! Ser tre alternativ;
Antingen maken, eller en ”fling” (vad får annars en kvinna att ge sig ut & ev gå långt på natten? Eller, full dum & arg, dödad av random kille, genom olycka eller med mening.
Ja, det kan ju varit en ren olycka, hon hade inga reflexer på och blev nedmejad varpå GM fick panik och försökte gömma kroppen. Men varför alls vara ute vid den tiden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Om hemmet ligger på Brennlia eller Karlstad så är höjdskillnaden över 400 m från 550 möh till E6 vid sjön Mjösa på 130 möh. Det borde ta någonstans mellan 2,5 till 3 timmar att gå eftersom det bara är nedför och väg. Till blodspåren som verkar vara lite random utspridda så är det ca 1 km kortare väg. Alltså ett väldigt tidsgap mellan händelserna.
En fråga för en norrlänning som mig är om det körs skoter i området. Eller något annat terrängfordon som snabbt kan ta sig fram överallt i området. Vi säger att någon angriper henne och tar henne med på en 4-hjuling eller annat liknande fordon.
OK, tre timmar, hade gissat att det skulle ta längre tid i och med omständigheterna men det verkar rimligt. Sedan, som jag förstått det, så var det basstationen i Brumunddal som plockade upp signal men det behöver inte betyda mer än att hennes telefon varit inom räckhåll. Rent spontant känns det som att resan slutade runt den där gården där blodfynden gjordes.
Ok, nu skall jag
verkligen bli långsökt så håll i er:
Janne tar en sen promenad, blir överfallen av ett rovdjur, blöder, kommer undan, blöder mer och faller till sist i en sjö eller ravin eller något. Naaah, det verkar inte särskilt troligt.