Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Den enda andra hypotesen jag kan komma på är långsökt: Hon hade någon fling vid sidan av som hon ville träffa mitt i natten efter ev. fyllebråk med mannen sin. Flingen hämtar upp henne, de beger sig, flingen offar henne ungefär där blodet återfinns.

Som sagt, långsökt.

Man undrar såklart om de också fångat upp signal från mannens telefon, verkar rätt dumt att slå ihjäl frugan, åka iväg för att dumpa henne men ta med hennes telefon. Det kanske var i stundens hetta han inte tänkte på det.

Hmm, ja, men det borde väl vara hyfsat svårt att gräva ned ett lik nu när marken är frusen? Och bara dumpa i snön, då kommer hundarna hitta henne på ett kick.

Jag tycker inte det verkar långsökt! Ser tre alternativ;

Antingen maken, eller en ”fling” (vad får annars en kvinna att ge sig ut & ev gå långt på natten? Eller, full dum & arg, dödad av random kille, genom olycka eller med mening.
Citera
2018-01-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg er godt kjent i området. Jeg antar 12 km er faktisk avstand langs veien.

Det er betydelig høydeforskjell fra bopelen i Ellefsætervegen og ned til nærmere Brumundal sentrum der blodsporene er funnet. Så litt raskere å gå. Men lyder helt urimelig at hun har tilbragt natten mellom kl.02.00 - 05.45 med å gå ned den lange bakken mot sentrum i mørket. Hva skulle motivet for en slik vandring være?

Om hemmet ligger på Brennlia eller Karlstad så är höjdskillnaden över 400 m från 550 möh till E6 vid sjön Mjösa på 130 möh. Det borde ta någonstans mellan 2,5 till 3 timmar att gå eftersom det bara är nedför och väg. Till blodspåren som verkar vara lite random utspridda så är det ca 1 km kortare väg. Alltså ett väldigt tidsgap mellan händelserna.

En fråga för en norrlänning som mig är om det körs skoter i området. Eller något annat terrängfordon som snabbt kan ta sig fram överallt i området. Vi säger att någon angriper henne och tar henne med på en 4-hjuling eller annat liknande fordon.
Citera
2018-01-07, 17:57
Medlem
Nytt blodfunn også fra savnede: https://www.aftenposten.no/norge/i/8wBJ8W/-Nytt-blodfunn-tilhorer-den-savnede-Janne-Jemtland
Citera
2018-01-07, 18:02
Medlem
Lang vei og gå men allikevel mulig, 2,5 -3 t stemmer om hun gikk hjemmefra etter 02. og tlf. anrop sentrum 05.45. Virker bare så rart at hun har dratt mot sentrum igjen når hun akkurat har kommet hjem m taxi..

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om hemmet ligger på Brennlia eller Karlstad så är höjdskillnaden över 400 m från 550 möh till E6 vid sjön Mjösa på 130 möh. Det borde ta någonstans mellan 2,5 till 3 timmar att gå eftersom det bara är nedför och väg. Till blodspåren som verkar vara lite random utspridda så är det ca 1 km kortare väg. Alltså ett väldigt tidsgap mellan händelserna.

En fråga för en norrlänning som mig är om det körs skoter i området. Eller något annat terrängfordon som snabbt kan ta sig fram överallt i området. Vi säger att någon angriper henne och tar henne med på en 4-hjuling eller annat liknande fordon.
Citera
2018-01-07, 18:14
Medlem
ReedMes avatar
Om det stämmer att hennes telefon var tyst efter 2-slaget och först vid 5.50-tiden avger signal (förmodligen när den slås sönder av gm) så gissar jag på att hon dog ganska snart efter hemkomsten vid 2. I annat fall skulle det nog ha funnits registreringar när hon besöker sociala medier, eller ringer nån, eller vad som helst - allt utom att vara helt "död". Jag ser det som osannolikt att hon skulle ha traskat längs vägen i flera timmar utan att fingra på mobilen.

Polisen borde snabba sig med att kolla efter blodspår i huset, bilen, tomten.... För det har dom väl inte gjort än?
Citera
2018-01-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Lang vei og gå men allikevel mulig, 2,5 -3 t stemmer om hun gikk hjemmefra etter 02. og tlf. anrop sentrum 05.45. Virker bare så rart at hun har dratt mot sentrum igjen når hun akkurat har kommet hjem m taxi..

3 timmar plus 45 min. Vi säger att det var lite längre än 12 km från hemmet till Centrum. Hon kanske träffade någon under tiden. Hon kanske var en van nattvandrerska som brukade träffa andra män under sina vandringar. Något gick åt helvete..
Citera
2018-01-07, 18:46
Medlem
min enda spontana reaktion på detta är väl solklart den man hon tillbringade hemfärden från festen med . sånt mord jag inte orkar läsa om verkar lögnaktig man , så oskyldig .
Citera
2018-01-07, 18:46
Medlem
Nu letar man på en åker med grävmaskin. Måste väl betyda att man har något reellt att gå efter. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/nytt-blodfunn-stammer-fra-savnede-janne-36-soeker-paa-jorde-med-gravemaskin/a/24225030/
Citera
2018-01-07, 18:47
Medlem
interesant resonerad, vet ikke om det var tyst mellom 2-5.50 men om så tilfelle er det rart, men det var midt på natten så kanskje ikke mange å kontakte, kaldt og snø, litt full, vanskelig og gå og texte

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Om det stämmer att hennes telefon var tyst efter 2-slaget och först vid 5.50-tiden avger signal (förmodligen när den slås sönder av gm) så gissar jag på att hon dog ganska snart efter hemkomsten vid 2. I annat fall skulle det nog ha funnits registreringar när hon besöker sociala medier, eller ringer nån, eller vad som helst - allt utom att vara helt "död". Jag ser det som osannolikt att hon skulle ha traskat längs vägen i flera timmar utan att fingra på mobilen.

Polisen borde snabba sig med att kolla efter blodspår i huset, bilen, tomten.... För det har dom väl inte gjort än?
Citera
2018-01-07, 18:56
Medlem
Fra VG:
– Det handler rett og slett om at det er et område med gjødsel der, og så har bonden sagt at han kan søke gjennom det. Da slipper man å vasse gjennom relativt fersk gjødsel, sier innsatsleder Frode Hjulstad til VG.

Citat:
Ursprungligen postat av DrEggman
Nu letar man på en åker med grävmaskin. Måste väl betyda att man har något reellt att gå efter. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/nytt-blodfunn-stammer-fra-savnede-janne-36-soeker-paa-jorde-med-gravemaskin/a/24225030/
Citera
2018-01-07, 19:14
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Jeg er godt kjent i området. Jeg antar 12 km er faktisk avstand langs veien.

Det er betydelig høydeforskjell fra bopelen i Ellefsætervegen og ned til nærmere Brumundal sentrum der blodsporene er funnet. Så litt raskere å gå. Men lyder helt urimelig at hun har tilbragt natten mellom kl.02.00 - 05.45 med å gå ned den lange bakken mot sentrum i mørket. Hva skulle motivet for en slik vandring være?
Precis, inte minst som att om man vill ta sig ned till centrum vid den tiden på natten borde taxi vara ett betydligt lämpligare alternativ. Nu vet jag inte vad temperaturen låg på men av bilderna att döma var det åtminstone runt -5, -10 om inte kallare. Att ge sig ut på långpromenad mitt i natten vid den temperaturen?
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag tycker inte det verkar långsökt! Ser tre alternativ;

Antingen maken, eller en ”fling” (vad får annars en kvinna att ge sig ut & ev gå långt på natten? Eller, full dum & arg, dödad av random kille, genom olycka eller med mening.
Ja, det kan ju varit en ren olycka, hon hade inga reflexer på och blev nedmejad varpå GM fick panik och försökte gömma kroppen. Men varför alls vara ute vid den tiden?
Citat:

OK, tre timmar, hade gissat att det skulle ta längre tid i och med omständigheterna men det verkar rimligt. Sedan, som jag förstått det, så var det basstationen i Brumunddal som plockade upp signal men det behöver inte betyda mer än att hennes telefon varit inom räckhåll. Rent spontant känns det som att resan slutade runt den där gården där blodfynden gjordes.

Ok, nu skall jag verkligen bli långsökt så håll i er:

Janne tar en sen promenad, blir överfallen av ett rovdjur, blöder, kommer undan, blöder mer och faller till sist i en sjö eller ravin eller något. Naaah, det verkar inte särskilt troligt.
Citera
2018-01-07, 19:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
3 timmar plus 45 min. Vi säger att det var lite längre än 12 km från hemmet till Centrum. Hon kanske träffade någon under tiden. Hon kanske var en van nattvandrerska som brukade träffa andra män under sina vandringar. Något gick åt helvete..
Blodspåren finns ju i riktning mot hemmet, mellan 10,5 km och 11 km från hemmet.

Nån här som känner terrängen där väl? Vad skulle fördelen vara med att dumpa kroppen just i det området? (Jag har svårt att tro att en smitare som kört på henne skulle gömt undan kroppen, mer än att på sin höjd täcka över den vid dikeskanten. Ingen vill ju dra in en massa blod i sin bil.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in