Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-05, 22:52
  #1
Medlem
flaskborstes avatar
Har nu testat min mobila uppkoppling med olika "bandbredds mätare" och har noterat att bredbandskollen visar de sämsta resultaten.. trots att deras server skall ligga i Sverige..

Ett exempel.. Okla och DSL reports anger hastigheten till 32+ Mbit 10 ggr i rad mixat med bredbandskollen som anger 10-14Mbit ? I nedladdningshastighet. (detta under hög nivå tid runt 20:00 på kvällen då alla andra surfar)
När det gäller uppladdningshastighet så ligger resultaten ganska lika på ca 4-4,5 Mbit
Har även testat en del andra "mätare" och de ligger betydligt närmare "okla" och DSL reports mätningar. http://www.speedtest.net/

Vad är felet ? Mina "ping tider" ligger mellan 25 och 45 ms normalt även om det gäller en server på andra sidan atlanten.. http://www.dslreports.com/speedtest

Kör jag med min VPN provider förlorar jag ca 10% och kanske 5% på ping tiderna..

Vad är felet med "bredbandskollen" ?

Mitt modem anger 67% i kontakt med masten/signalstyrka utan utomhusantenn
Dock "storknar" (buffer bloat) upp (600 ms) och nedladdningar (1100 ms) i modemet/routern men utan bättre router är det svårt att åtgärda.. Dovado router

Några tips på hur man kan "tweka" anslutningen ytligare ?

Och vilken "speed test" skall man tro på ? Okla och DSL reports eller bredbandskollen ?

Edit:

Tilläggas kan att jag kör trådlöst mellan routern och datorerna har dock full "stapel" från testdatorn gentemot routern.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-01-05 kl. 22:58.
Citera
2018-01-06, 00:25
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Kör jag med min VPN provider förlorar jag ca 10% och kanske 5% på ping tiderna..
Har ingen aning om det stämmer men hörde nyligen att hastighetstest via vpn inte är tillförlitligt om vpn tjänsten använder komprimering av data.

Redigerat:
jag tycker hastigheterna verkar skapligt ok när jag testar utan vpn även med surfplatta och mobil dock har jag inga extrema krav, är nöjd om jag får ut 20Mbit vid surfplatta/mobil av 100Mbit, datorn körs via tråd resten trådlöst.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-01-06 kl. 00:27.
Citera
2018-01-06, 00:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har nu testat min mobila uppkoppling med olika "bandbredds mätare" och har noterat att bredbandskollen visar de sämsta resultaten.. trots att deras server skall ligga i Sverige..

Ett exempel.. Okla och DSL reports anger hastigheten till 32+ Mbit 10 ggr i rad mixat med bredbandskollen som anger 10-14Mbit ? I nedladdningshastighet. (detta under hög nivå tid runt 20:00 på kvällen då alla andra surfar)
När det gäller uppladdningshastighet så ligger resultaten ganska lika på ca 4-4,5 Mbit
Har även testat en del andra "mätare" och de ligger betydligt närmare "okla" och DSL reports mätningar. http://www.speedtest.net/

Vad är felet ? Mina "ping tider" ligger mellan 25 och 45 ms normalt även om det gäller en server på andra sidan atlanten.. http://www.dslreports.com/speedtest

Kör jag med min VPN provider förlorar jag ca 10% och kanske 5% på ping tiderna..

Vad är felet med "bredbandskollen" ?

Mitt modem anger 67% i kontakt med masten/signalstyrka utan utomhusantenn
Dock "storknar" (buffer bloat) upp (600 ms) och nedladdningar (1100 ms) i modemet/routern men utan bättre router är det svårt att åtgärda.. Dovado router

Några tips på hur man kan "tweka" anslutningen ytligare ?

Och vilken "speed test" skall man tro på ? Okla och DSL reports eller bredbandskollen ?

Edit:

Tilläggas kan att jag kör trådlöst mellan routern och datorerna har dock full "stapel" från testdatorn gentemot routern.

Patrask som lever under en sten och har noll teknisk kompetens har alltid de mest spännande teorier om allt.

Vad du kan göra är att du sätter dongeln eller telefonen i en gryta och riktar grytan mot masten som du vet är närmast och med det kan du "tjäna" en pinne. Du får vrida skiten i grytan lite eller rikta grytan för att få effekt och det sker inte instans. Det är mitt förslag. Bredbandskollen skulle jag aldrig använda mig av.
Citera
2018-01-06, 01:01
  #4
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad är felet med "bredbandskollen" ?
/.../
Och vilken "speed test" skall man tro på ? Okla och DSL reports eller bredbandskollen ?

Tror inte det är något "fel" på BBK, men det kan vara skillnad på hur mätningarna görs. När min uppkoppling fungerar som den ska får jag också spretiga resultat beroende på vilken tjänst jag använder, och märkligt nog oftast bättre när jag använder VPN. Men har jag problem med uppkopplingen brukar resultaten vara mer samstämmiga.

BBK anger dessa som felkällor i deras mätningar (http://bit.ly/2Ee6eoG):

Citat:
1. Vi mäter svarstiden i webbläsaren, dvs. på applikationsnivå, och inte på operativsystemsnivå. Dessutom tar vi inte enbart det lägsta värdet utan snittet av ett antal mätningar. Därför visar vi ett högre värde på svarstiden än vad anslutningen rent tekniskt klarar.

2. Vi mäter snitthastigheten under 8-10 sekunder. Om man har en instabil anslutning, t.ex. för att man mäter via Wi-Fi, så kommer det resultat som visas att vara lägre än anslutningens topphastighet.

3. I vissa webbläsare är stödet för websockets dåligt optimerat, och då kan resultatet bli lägre än det borde vara.

Via Tele2 Speedtest Service kan man tanka ner 100MB-1000GB stora testfiler för att testa mer "rå" nerladdningshastighet

http://speedtest.tele2.net/
Citera
2018-01-06, 01:09
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
och märkligt nog oftast bättre när jag använder VPN.
Vilken vpn tjänst använder du och vet du om dom tillämpar datakomprimering?

Citat:
Via Tele2 Speedtest Service kan man tanka ner 100MB-1000GB stora testfiler för att testa mer "rå" nerladdningshastighet

http://speedtest.tele2.net/
Förr va det cdskivor med linux från sunet som gällde
Citera
2018-01-06, 01:54
  #6
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vilken vpn tjänst använder du och vet du om dom tillämpar datakomprimering?

OVPN. Min ovpn.conf har comp-lzo så det verkar ju faktiskt som komprimering är igång. Tänkte inte på det Men efter lite googling verkar många få bättre hastighet utan komprimering Får återkomma i rätt tråd om jag tittar vidare på det.

Citat:
Förr va det cdskivor med linux från sunet som gällde

Klassiker!!

Nördhumor? http://ftp.sunet.se/conspiracy/
Citera
2018-01-06, 09:53
  #7
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uangry
Patrask som lever under en sten och har noll teknisk kompetens har alltid de mest spännande teorier om allt.

Vad du kan göra är att du sätter dongeln eller telefonen i en gryta och riktar grytan mot masten som du vet är närmast och med det kan du "tjäna" en pinne. Du får vrida skiten i grytan lite eller rikta grytan för att få effekt och det sker inte instans. Det är mitt förslag. Bredbandskollen skulle jag aldrig använda mig av.

Tja.. Durkslag som parabol är ju en "klassiker" som faktiskt kan ge någon decibel. MEN nu har jag en riktningsbar inomhusantenn som enl tillverkaren skall ge 5db i "gain" på 4g frekvenserna 930 – 936Mhz och 1840 – 1875Mhz och runt 3db på 2110,30 – 2130,10Mhz samt 2620 – 2640Mhz (Telenors 4g frekvenser)

Mäter jag upp antennen med signalgenerator och oscilloskop så är det lite "glädje siffror" från tillverkarens siffror och förmodligen uppmätt i labb under perfekta förhållanden.

Nog om "patraskets" antenner och kunnande vad gäller el och elektronik förmodligen löser jag ett elektronikfel på betydligt kortare tid än dig, Och gjorde så redan i 15 års åldern då jag fick jobb på en radio och TV butik som självlärd och sedan gick vidare med både el och elektronikutbildning på högskolenivå.

Men som du kanske vet kan man inte vara expert på allt och då min inriktning inte är internet kommunikation och internet servrar så frågar jag här. Att vara "dryg" och tro att alla är "patrask" utan kunnande är väl att ta i.

Hur som helst så skiljer sig "bredbandskollens" resultat från övriga webbaserade "mät sidor" och det skiljer mycket, runt 50% oavsett vilken tid på dygnet jag "mäter". Jag har provat ett 10-tal olika sidor där övriga ligger väldigt jämt i resultat (28-34 Mbit) medans bredbandskollen alltid ligger runt 50% lägre än de övriga. Och naturligtvis så undrar man VAD anledningen till dessa resultat skillnader kan vara.

Resultaten via någon av mina VPN leverantörer ger samma procentuella resultat i förhållande gentemot varandra dock med ca 10% bandbredds förlust.

Folk använder ju dessa sidor för att få en uppfattning om sin ISP's levererade hastigheter och om just bredbandskollen ligger "lågt" vid folks mätningar, så kommer gemene man att bli mer benägna att klaga på sina ISP genom usla resultat.

Är det "de övriga" som visar glädjesiffror så är detta lika illa. Det verkar saknas en "standardisering" hur man mäter bandbredden hos de olika webbaserade mätprogrammen.

Det lär vara få som laddar hem filer av olika storlek och mäter upp resultaten på egen hand så dessa sidor har en funktion att fylla för att få en fingervisning om vilken bandbredd som ens ISP verkligen levererar.
Citera
2018-01-06, 10:19
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det lär vara få som laddar hem filer av olika storlek och mäter upp resultaten på egen hand så dessa sidor har en funktion att fylla för att få en fingervisning om vilken bandbredd som ens ISP verkligen levererar.
Gamla tptest visade hur många MB som laddades upp/ned under det enskilda testet, inga större storlekar dock.
Citera
2018-01-07, 19:43
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Du skriver inte vilken operatör du har, alla operatörer har inte bra förbindelser till Netnod, IIS och "bredbandskollen". Vissa operatörer kan prioritera ned bredbandskollen och det kan vara så att olika protokoll prioriteras olika.

Se ALDRIG ett bredbandstest, oavsett vem som gör det som ett absolut bevis för att du har den bandbredden du betalar för.

Gör istället ett RIKTIGT test, titta på Netflix, Youtube, ladda hem en stor fil från någon större tjänst, exempelvis ett ftp arkiv.
Citera
2018-01-07, 22:18
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Gör istället ett RIKTIGT test, titta på Netflix, Youtube, ladda hem en stor fil från någon större tjänst, exempelvis ett ftp arkiv.
Själv brukar jag köra bredbandskollen, torrent och filnedladdning via webläsaren för att kolla hastigheten, får jag ut 80% av 100Mbit så är jag mer än nöjd.
Citera
2018-01-08, 18:05
  #11
Medlem
.Hellraiser.s avatar
När man mäter upp på såna sidor brukar det väl kunna mäta högre än vad du laddar ned med när du använder den. Ligger du på 14 så verkar det ju ändå rätt nära 1/3 med 4. Det låter väl knappast som du befinner dig i de bättre skikten av bandbredd. Testa stäng ned bakgrundsprocesser så kan det gå smidigare.
Citera
2018-01-08, 19:59
  #12
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Själv brukar jag köra bredbandskollen, torrent och filnedladdning via webläsaren för att kolla hastigheten, får jag ut 80% av 100Mbit så är jag mer än nöjd.

Ja det är ett bra test. Själv får jag ut runt 105-110% av vad jag ska få, alltid fått det och då har jag dessutom ComHem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback