2006-01-20, 05:42
Medlem
RedXs avatar
Jag (och många med mig) dricker helst en något kyld dryck för att släcka törsten. Men spelar dryckens temperatur verkligen någon roll för törstsläckande? Släcker en kopp varm O'boy törsten lika bra som ett glas kall O'boy?

Har kylda drycker endast en psykologisk effekt på törstsläckandet?
Citera
2006-01-20, 10:33
Medlem
Blå Rutas avatar
Vet inte om det är rätt, men min första tanke är att vi tycker det är godare att dricka något kallt för att varmt vatten förmodligen innehåller mycket mer bakterier. Bara tanken att dricka varmt vatten ur en vattenpöl där vattnet varit stilla i flera dagar är ju obehagligt, men en sval bäck som sakta porlar känns mycket härligare.
Min teori är:
Kallt och rörligt vatten = färskt vatten utan mycket bakterier.
Varmt stillastående vatten = bakteriehärd.

Sen är det bara att gissa hur evolutionen hanterat dom som tyckte varmt vatten ur en pöl var jättesmaskigt...
Citera
2006-01-20, 14:29
Medlem
Gustavbes avatar
Drycker med temperaturen fesljummen känner jag ingen som gillar, och det kan mycket väl ha en evolutionär förklaring.
Kokade drycker som kaffe, te etc. är bakteriefria. I vår kultur har vi rent vatten, konklusionen blir att vi gärna dricker kalla drycker när det är varmt ute och varma drycker när det kallt, helt enkelt därför att vi sparar energi i kroppen på det sättet. Klart som korvspad!
I andra kulturer där tillgången till rent vatten är begränsad dricker man ofta varmt te fastän det är varmt ute. Hur de människorna tänker kan inte jag svara, de kan ju inte vara kloka!
Citera
2006-01-21, 01:32
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavbe
Drycker med temperaturen fesljummen känner jag ingen som gillar, och det kan mycket väl ha en evolutionär förklaring.
Kokade drycker som kaffe, te etc. är bakteriefria. I vår kultur har vi rent vatten, konklusionen blir att vi gärna dricker kalla drycker när det är varmt ute och varma drycker när det kallt, helt enkelt därför att vi sparar energi i kroppen på det sättet. Klart som korvspad!
I andra kulturer där tillgången till rent vatten är begränsad dricker man ofta varmt te fastän det är varmt ute. Hur de människorna tänker kan inte jag svara, de kan ju inte vara kloka!

Faktiskt är det så att vi aldrig sparar energi när vi dricker kalla drycker. Det optimala när man är törstig är att dricka vatten som minst är kroppstempererat. Dricker vi kalla drycker måste kroppen ödsla energi för att värma upp vätskan till kroppstemperatur.

För övrigt släcker kall och varm oboy törsten lika dåligt pga allt socker

Skämt åsido, när kroppen säger ifrån att den är törstig spelar det ingen roll för själva törstens skull om den är kall eller varm, det är mängen vatten som är relevant.
Citera
2006-01-21, 02:09
Medlem
Gustavbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralphie
Faktiskt är det så att vi aldrig sparar energi när vi dricker kalla drycker. Det optimala när man är törstig är att dricka vatten som minst är kroppstempererat. Dricker vi kalla drycker måste kroppen ödsla energi för att värma upp vätskan till kroppstemperatur.

Nu kan ju detta röra sig om energi som man faktiskt vill bli av med, om kroppen är för varm.
Nu är ju deltaHvap väldigt mycket större än Cp för vatten, så det är små skillnader vi pratar om. Men borde det inte gå åt något mindre vatten om man dricker kallt vatten i varmt väder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in