2018-01-05, 08:34
Medlem
Fick det när jag skulle göra en nyformatering av datorn.
Men fick upp ett ett häng lås när man håller in de knappar som man ska hålla inne vid re-boot. Hänglås med en textrutor nedanför där man ska tydligen skriva något lösenord. Testa mitt dators serienr tex, utan resultat.

Fick förslag om att öppna datorn. Ta bort batteriet ta ur rett ramminnen och sätta tillbaka allt. Skulle hålla inne några konstig tangent kombination. Det skulle bli tre st pip. Vilket det gjorde. Plocka ihop datorn.
Nu försvann låset och datorn och var möjlig att formatera om.

Men datorn blev seg ovh och wi-fi blev långsamt.

Nån som har någon ide varför?
Citera
2018-01-05, 08:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy4u
Men fick upp ett ett häng lås när man håller in de knappar som man ska hålla inne vid re-boot. Hänglås med en textrutor nedanför där man ska tydligen skriva något lösenord. Testa mitt dators serienr tex, utan resultat.

Fick förslag om att öppna datorn. Ta bort batteriet ta ur rett ramminnen och sätta tillbaka allt. Skulle hålla inne några konstig tangent kombination. Det skulle bli tre st pip. Vilket det gjorde. Plocka ihop datorn.

Vet tyvärr inte svaret på din fråga, men undrar vilken tangentkombination som ska användas? Samma problem med hänglåsen hände nämligen på en av våra datorer här hemma när lillgrabben lekte med den. Sedan dess har den stått oanvänd. Synd på en annars bra dator.

Jag skulle därför gärna vilja prova med den där tangentkombinationen som du nämner.
Citera
2018-01-05, 09:38
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy4u

Låter som du startat i Safe Mode. Vad händer om du startar om utan några tangentkombinationer?
Citera
2018-01-05, 09:49
Moderator
Rassas avatar
Låter som att det är ett firmware-lösenord inställt. Om Macen har RAM-minnen som går att ta ur så kan man ta bort lösenordet genom att ta ur ett RAM-minne, starta datorn och hålla ner Cmd-Alt-P-R och låta datorns startljud höras tre gånger, vilket TS gjorde. Sen stänger man av datorn och sätter tillbaka minnet.

Om datorn har fasta RAM-minnen kan en auktoriserad Apple servicepartner ta bort lösenordet.

Mer info:

https://support.apple.com/sv-se/HT204455
http://osxdaily.com/2015/01/28/forgot-mac-firmware-password-what-now/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in