Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 17:10
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Någon som vet om det sitter krutladdningar i dörrarna på denna flygplanstyp.

På större plan lär det ju vara en dyr och ljudlig affär att glömma avaktivera.

Kanske nån därinne glömt hänga upp den där varningsskylten de hänger över fönstret som varnar att den är aktiverad.. Sett såna ett par gånger, men bara på större flygplan. Ingen aning vad som händer ifall man faktiskt öppnar den dock. Pang?

Dörren kanske bara föll över honom, helt enkelt.
Senast redigerad av shbou 2018-01-05 kl. 17:18.
Citera
2018-01-05, 17:18
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Någon som vet om det sitter krutladdningar i dörrarna på denna flygplanstyp.

På större plan lär det ju vara en dyr och ljudlig affär att glömma avaktivera.

Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Kanske nån därinne glömt hänga upp den där varningsskylten de hänger över fönstret som varnar att den är aktiverad.. Sett såna ett par gånger, men bara på större flygplan. Ingen aning vad som händer ifall man faktiskt öppnar den dock. Pang?

Ehh, nej. Vilka maskiner för kommersiell transport skulle ha krutladdningar?
Citera
2018-01-05, 18:21
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Hehe, nåja. Krut och krut (sa iofs inte det) däremot har jag flera gånger från utsidan sett varningsband och nåt om att inte öppna dörren. Undrade vad som hände om man ändå skulle göra det. Nåt måste det ju vara. Varning för tryck i kabinen?
Citera
2018-01-05, 18:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Hehe, nåja. Krut och krut (sa iofs inte det) däremot har jag flera gånger från utsidan sett varningsband och nåt om att inte öppna dörren. Undrade vad som hände om man ändå skulle göra det. Nåt måste det ju vara..
Du skulle få en aural varning om att du gör nåt dumt och skulle du insistera får du se hur snabbt "hoppborgen" vecklar ut sig Dock inte mha sprängladdningar utan inert gas
Citera
2018-01-05, 18:34
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du skulle få en aural varning om att du gör nåt dumt och skulle du insistera får du se hur snabbt "hoppborgen" vecklar ut sig Dock inte mha sprängladdningar utan inert gas

Körde lastbil en sommar för länge sen för ett företag som levererade cateringtrallarna till flygen, och det var där jag såg den. Nu när du säger det, en kollega berättade om någon som hade missat den biten och skadat sig rätt rejält ja.
Kan piloten ha råkat ut för något liknande? Såg att dörren öppnades nedåt så att säga, att få den i skallen känns nog inte ens särskilt farligt innan man taxar in för sista gången.
Citera
2018-01-05, 19:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
http://www.airlive.net/alert-skyline-aviations-captain-died-at-kittila-airport-finland-when-door-of-the-aircraft-hit-his-he ad/
Bild på aktuella planet

Nu gissar jag hej vilt!!

Det verkar ju som att kabindörren är tillika stege på den där gulfstream 150.

Jag killgissar att dörren/stegen är bromsad av gasdämpare så att den inte ska falla som en bila vid öppning, eftersom det tydligen var kallt i kittilä har en tätning farit i en gascylinder och dörren/stegen har fallit för snabbt utåt, kaptenen fick den olyckligtvis i skallen och kolade.

Hur låter den killgissningen killar?
Citera
2018-01-05, 21:04
Hittade den här länken:
http://www.kathrynsreport.com/2018/01/gulfstream-aerospace-g150-oe-gka-fatal.html?m=1
Citera
2018-01-06, 09:30
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Vad jag vet utlöses emergency slides’en som sitter i dörrarna av någon form av laddning. Ingen aning om det kan vara så på en Gulfstream.
Citera
2018-01-06, 11:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Vad jag vet utlöses emergency slides’en som sitter i dörrarna av någon form av laddning. Ingen aning om det kan vara så på en Gulfstream.

Jag tror att det är mekanisk utlösning på de flesta. Sliden behöver rullas ut innan den utlöses och när den rullats ut tillräckligt sträcks en tunn wire som drar i den mekaniska ventilen så att gasen( CO2 eller kväve) strömmar ut och fyller sliden.

Uppblåsningen av manuella flytvästar och livflottar fungerar likadant men man rycker själv i snöret föst i ventilen.

Det finns ett ställe där flygmaskiner oftast har en mkt liten laddning. Brandsläckarpumlan ( en per motor) som innehåller släckmedel, Halon eller motsvarande, har elektriskt aktiverade små laddningar som skjuter en ventil till öppet läge.
Exakt vilken sorts laddning har jag inte i minnet men det torde inte vara krut utan kanske en mycket liten mängd riktigt sprängämne.

Går vi utanför flygplan för civil transport finns det förståss flera områden där laddningar kan finnas på flygmaskiner.
Citera
2018-01-12, 22:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det verkar luta åt att APU:n var igång och trycksatte kabinen. Meningen är att den inte ska bli trycksatt men om maskinen stått och frusit ihop kanske den regleringen falerat.
Citera
2018-01-24, 23:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Nu finns info om att APU:n var igång, flygvärdinnan ombord och att maskinen blev trycksatt av okänd anledning.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=203827
Citera
2018-01-25, 09:48
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Nu finns info om att APU:n var igång, flygvärdinnan ombord och att maskinen blev trycksatt av okänd anledning.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=203827

Tack för uppdatering. Vilken hemsk olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in