Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-04, 18:19
  #1
Medlem
Guzs avatar
Okej, det här låter kanske som en något märklig fråga, men det fina med FB är ju att man kan få hjälp med sådana:

På jobbet rullade jag till med stolen medan jag höll handen på datormusen (vi snackar Windows 7), och tryckte i misstag till en eller båda musknapparna och drog samtidigt musen lite mot mig.

Problemet är att jag misstänker att rörelsen kan ha fumlat bort en ikon - troligen en mappikon. Jag är inte helt säker, men det fanns en lucka i ikonraden efteråt som jag inte noterat tidigare.

Jag hittade inget i skräpkorgen, och ingen ikon var urklippt så att jag kunde klistra in den på skrivbordet på nytt.

Så jag försökte gå igenom alla möjliga funktioner som dyker upp då man klickar på en ikon, för att se vad som kan ha hänt. Men i princip alla krävde två klick - att man alltså gör ett nytt val efteråt eller åtminstone okejar det första valet.

Jag kan ju möjligtvis ha haft otur och råkat klicka "rätt" 2 ggr, så att nåt hänt med mappen. Så nu, efter denna långa förklaring, undrar jag om nån har nåt förslag på vilken funktion jag (eventuellt) kommit åt, antingen med höger eller vänster musknapp eller en kombo.

(Obs, jag sitter inte vid maskinen ifråga förrän om ett par dagar, så tester kan jag göra först då.)
Citera
2018-01-04, 18:24
  #2
Medlem
jipeesss avatar
du kanske drog ner den i aktivitetsfältet..
Citera
2018-01-04, 19:00
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du kanske drog in den i en annan mapp på skrivbordet?
Ctrl + Z är anvädbart i dessa lägen.
Citera
2018-01-04, 19:17
  #4
Medlem
Guzs avatar
Tack för förslagen, men det hände inte. Jag hade en rad med ikoner i bredd högst upp på skärmen, och inget under dem, och rörelsen neråt var inte lång. Jag kollade om den hamnat i en bredvidliggande mapp men hittade inget.
Citera
2018-01-04, 19:59
  #5
Medlem
welcometorealitys avatar
Gör en systemåterställning sen, ändra datumet tillbaka på datorn en vecka eller så..Men om du har instalerat program så då försvinner dessa, men det kanske du inte ha rgjort..
Citera
2018-01-04, 20:26
  #6
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Gör en systemåterställning sen, ändra datumet tillbaka på datorn en vecka eller så..Men om du har instalerat program så då försvinner dessa, men det kanske du inte ha rgjort..

Nej, har inte installerat program. Länge sedan jag gjort systemåterställning, men kommer den t.ex. att återskapa och återbörda t.ex. en mapp med filer?
Citera
2018-01-04, 20:32
  #7
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Nej, har inte installerat program. Länge sedan jag gjort systemåterställning, men kommer den t.ex. att återskapa och återbörda t.ex. en mapp med filer?

Ja det kommer då att funka
Citera
2018-01-04, 20:45
  #8
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja det kommer då att funka

Utmärkt! Tackar, ska testa det.
Citera
2018-01-04, 21:26
  #9
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Utmärkt! Tackar, ska testa det.

Lycka till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback