2018-01-04, 17:26
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hej! Jag tänkte köpa ett smaksatt salt med smörsmak, men det var bara massa skit i det, så jag tänkte att det kanske går att göra själv, tanken är att man bara har på ett saltpulver på popcornen så är dom smöriga och klara. Hur skulle man då göra?
Citera
2018-01-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Hej! Jag tänkte köpa ett smaksatt salt med smörsmak, men det var bara massa skit i det, så jag tänkte att det kanske går att göra själv, tanken är att man bara har på ett saltpulver på popcornen så är dom smöriga och klara. Hur skulle man då göra?

Använd smör vid poppningen
Citera
2018-01-04, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert

Och salta efteråt.
Citera
2018-01-04, 17:31
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert

Problemet är att jag brukar poppa med varmluft så det enda sättet att smöra är att hälla på smält smör, men då blir det så ojämt fördelat.
Citera
2018-01-04, 17:58
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Det är nog enklare att bara köpa rakt av. En släkting till mig jobbade med att sälja popcornmaskiner en gång i tiden och det är inte riktigt smör på popcornen utan istället något pulver, som ger en smörig smak.
Citera
2018-01-04, 18:06
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ketaminkillen1
Det är nog enklare att bara köpa rakt av. En släkting till mig jobbade med att sälja popcornmaskiner en gång i tiden och det är inte riktigt smör på popcornen utan istället något pulver, som ger en smörig smak.

Jag hittade en sida som säljer ett sådant pulver, men det var slut i lager. Så jag tänkte att det hade varit roligt om man kunde göra en egen.
Citera
2018-01-05, 07:53
Medlem
Röksalt som är rökt på riktigt, inte bara tillsatt rökarom, kan du köpa i bättre affär.

Smörsmaken är klurigare... om det är den rostade kolasöta smaken, som av brynt smör, du är ute efter, så skulle jag bryna smör och sedan hälla av allt utom det där grumset på botten (som ska vara brunt, inte svart), blanda med rökta saltet och torka på papper. och sen ner i morteln.. men det är en chansning.

Problemet är väl att om du rullar popcornen i smält smör innan du poppar så bränner det. Smör bränner lätt.
Citera
2018-01-05, 11:25
Medlem
rayraviolis avatar
Kul projekt. Jag tror tyvärr att det blir svårt att framställa ett pulver som smakar starkt av smör utan att använda diverse "skit". Men jag ska hålla ögonen på tråden.
Citera
2018-01-05, 11:44
Medlem
LekandePyromanens avatar
Fick just en ide om man skulle typ kunna dehydrera smör, typ om man har en bit smör i ugnen på låg temp i några timmas så all vätska försvinner. Hade det gått?
Citera
2018-01-05, 12:14
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Fick just en ide om man skulle typ kunna dehydrera smör, typ om man har en bit smör i ugnen på låg temp i några timmas så all vätska försvinner. Hade det gått?

Problemet är att smör inte innehåller mer än typ 15 procent vatten. Resten består mer eller mindre av fett. Jag är inte så kunnig inom kemi, men jag antar att det krävs en rätt komplicerad process för att omvandla fett till torrt pulver. Smörarom i pulverform innehåller förmodligen nån annan torr produkt, typ mjölkpulver.
Citera
2018-01-05, 18:43
Medlem
Du kan använda tapiokabaserat maltodextrin. Finns på https://www.kitchenlab.se.
Goggla på "butter powder diy". Här är ett exempel https://www.chefsteps.com/activities...-butter-powder
Citera
2018-01-06, 22:49
Medlem
Briggsjos avatar
Använd Big Popper där du lägger smör överst som droppar ner jämt över popcornen medans de poppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in