2018-01-04, 17:10
Har ni koll p vad det rr sig om?

Citat:
Even apart from the instability due to speculation, there is the instability due to the characteristic of human nature that a large proportion of our positive activities depend on spontaneous optimism rather than mathematical expectations, whether moral or hedonistic or economic. Most, probably, of our decisions to do something positive, the full consequences of which will be drawn out over many days to come, can only be taken as the result of animal spiritsa spontaneous urge to action rather than inaction, and not as the outcome of a weighted average of quantitative benefits multiplied by quantitative probabilities.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Animal_spirits_(Keynes)

Lter som Keynes och andra (str mer i lnken) var inne p ngot viktigt hr.

Har ni koll p detta animal spirits? Vad menas egentligen?
Citera
2018-01-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Har ni koll p vad det rr sig om?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Animal_spirits_(Keynes)

Lter som Keynes och andra (str mer i lnken) var inne p ngot viktigt hr.

Har ni koll p detta animal spirits? Vad menas egentligen?
Instinkter. Inget vernaturligt blahaba.
Citera
2018-01-04, 17:22
Medlem
Vad jag kan utlsa s handlar det om det djuraktiga beteendet vi har kvar. Det som brukar kallas intuition eller instinkter och som ses som en slags kontrast till rationellt medvetet beteende.

Idag finns det bttre forskning ver hur vi beter oss. Sk p cognitive biases eller cognitive neuroscience. Krver lite ppet sinne att utforska dessa omrden ifall man har inbillat sig att mnniskor r rationella varelser.
Citera
2018-01-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad jag kan utlsa s handlar det om det djuraktiga beteendet vi har kvar.
Vi brjade en gng i tiden vr vandring som djur. Sedan separerade vi oss frn naturen och skapade civilisationer och nu r vi p vg att terfrenas med naturen (hllbar livsstil, hllbart samhlle).

tervndande r Taos rrelse.
Citera
2018-01-10, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Vi brjade en gng i tiden vr vandring som djur. Sedan separerade vi oss frn naturen och skapade civilisationer och nu r vi p vg att terfrenas med naturen (hllbar livsstil, hllbart samhlle).
Kanske det.

Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
tervndande r Taos rrelse.
Jag tror inte det menas i den hr lokala bemrkelsen. Eller s gller det p alla niver. Vad vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in