Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-28, 11:57
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midtown
Många på FB skriver att förr i tiden, alltså på 70 och 80 talet så var "nästan alla" kvinnor topless. Stämmer detta? Ni som levde då? Ungefär hur stor andel av alla kvinnor var barbröstade då? Och hur såg det ut mellan olika ålderskategorier? Var även äldre kvinnor och flickor/tonåringar topless eller var det mest kvinnor i 20-40 års åldern?

Idag ser man inte ofta att kvinnor är topless vid stränder i Sverige, även om man sett det. Men det är inte vanligt. Dock ser man att många yngre kvinnor under sommaren går runt i linne utan bh på stan, vilket man kan se genom att bröstvårtorna syns tydligt genom plagget.

Är det en romantiserad bild som sprids på Flashback om att "de flesta" var topless förr, eller är det sanning? Finns det bildbevis på detta? Jag har försökt hitta gamla foton från svenska stränder, men det har gått sådär.

När jag var i tonåren på 80-talet solade de flesta topless, speciellt de i min egen ålder. (Noterade inte alla andra..)
Citera
2024-07-28, 11:59
Medlem
Många yngre (20-30) tog av sig behån när de solade, och satte på sig den när de gick till glasskiosken.
Citera
2024-07-28, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Många yngre tog av sig behån när de solade, och satte på sig den när de gick till glasskiosken.

Vad innebär yngre? Ålder?
Citera
2024-07-28, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
När jag var i tonåren på 80-talet solade de flesta topless, speciellt de i min egen ålder. (Noterade inte alla andra..)

Vilken ålder var det mer exakt?
Citera
2024-07-28, 12:02
Medlem
Eponumoss avatar
Inte på sjuttiotalet.

Men i mitten på, åtminstone efter 1982, åttiotalet var det lite underligt att ha topp på bikinin när du väl var vid stranden. Den vanligen togs på om du skulle vandra omkring, men inte alltid.
Citera
Medlem
Citat:
Vad innebär yngre? Ålder?
Jag korrigerade inlägget. 20-30 år.
Citera
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
på 80-talet va det inte ovanligt att dom solade topless på badstranden
Idag skulle det inte funka med alla blattar som tagit över badstränder.
Det var inte ovanligt men de flesta var för det mesta inte topless. Men det är inte helt ovanligt idag heller.
Det var vanligare då, troligen eftersom det fanns ett mode i att vara topless.
Citera
2024-07-28, 12:06
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Vilken ålder var det mer exakt?

Högstadiet
Citera
2024-07-28, 12:10
Medlem
På 80-talet solade tjejerna topless men dom märkte ganska snabbt att killarna tappade intresset (spänningen försvann ju) så därför la dom ner det.
Citera
2024-07-28, 12:11
Medlem
Yes, på 80-talet var det jättevanligt.
Men som någon skrev, det fanns inga blattar på stränderna då.
Citera
2024-07-28, 12:12
Moderator
Popesizes avatar
Tråden "Var det verkligen så många som var topless på stränderna i Sverige förr?" stoppades in i denna långa tråd om svunna tider, där ämnet har behandlats sen tidigare.

// MODERATOR
Citera
2024-07-28, 12:13
Medlem
Åren runt 80 var det nog ganska ovanligt att yngre hade top när de badade högstadiet och nåra år till.
Nu kanske det skiljer sig mellan olika delar av Sverige och mellan grupper.
Vet att mina syrror inte ens ägde en top men de hade en T skorta med sig som de använde när de gick och handlade eller dyligt. På samma sätt som jag gjorde(man).
Men det var likadant med klasskompisar etc. men det ändrades mot slutet av 80talet.
Kan bero på att mina kompisar blev äldre men jag har en känsla av att det över var modet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in