Citat:
Ursprungligen postat av
SweDutch
Att många vanliga indexfonder kan skilja sig åt så mycket. Exempelvis så skiljer sig LF global index jämfört med Swedbank access global 0,1% trots att förvaltningsavgiften är lika.
Nämnde jag LF Japan? 0,2% i förvaltningsavgift men totalsumman landar på 1,58%! En vanlig indexfond alltså.
Jo du nämnde det. Är ju självklart helt åt helvete att det verkligen kan vara en sån stor differens utan att det tvingats fram tidigare. Att det funnits transaktionskostnader har jag dock alltid varit medveten om, då jag arbetar i branschen.
Tidigare var det ju "Årlig avgift" som var det intressanta då det var det enda som fanns tillgängligt. Det som är rätt sjukt är att fondförvaltare kan påverka Förvaltningsavgiften genom att välja att vissa avgifter enbart skall visas under "Årlig avgift", och därmed visa en lägre Förvaltningsavgift. Denna lägre avgift används sedan för att framstå som bättre än konkurrenter. I själva verket kan det ju ha varit det "dyrare" alternativet som var den billigare, men att den förvaltaren valde att vara ärlig med kostnader istället för att fula.
Detta stöter man på överallt. Går du till banken och frågar vad fondavgiften är för en viss fond kan jag nästan garantera att du blir citerad Förvaltningsavgiften och inte Årlig avgift.
På morningstar står Årlig avgift utskrivet, men för många andra plattformar måste du jaga rätt på Basfakta för Investerare (KIID) för att se Årlig avgift.