Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaBjorn
Jag har också gjort en GBP (för många år sen) så jag vet vad det innebär.
Jag har tre teorier:
- Yoghurten du äter kan vara boven i dramat. Mjölkprodukter är ofta förstoppande. Även om du tror att de kan räknas som vätska är det inte så.
- Du får i dig för lite vätska.
Då du äter så många måltider

så behöver du inte hålla så hårt på 30-minutersregeln. Du kan gott smådricka även närmare måltiderna så länge du inte mår illa av det. Att dricka ihop med maten kan jag inte göra (mer än någon mun vätska) då jag annars blir mätt på en gång. Däremot dricker jag så fort det känns bra direkt efter maten.
Ha en vattenflaska med dig hela tiden och smådrick konstant. Jag pressar citron i, det passar för mig och gör det inte så tråkigt.
- (Teori tre). Du säger att du har svåra smärtor. Det är inte så att du äter något kodein/morfin-läkemedel (t.ex. Panocod eller Citodon)? Dessa brukar nämligen också vara en orsak till förstoppning.
Sedan tycker jag inte att det här med tarmsköljningar låter något vidare. Jag tror du kommit in i en ond cirkel där du behöver se till att få fart på magen naturligt. Använd då hellre Microlax om du behöver vid toalettbesök någon gång om du är stenhård men skippa duschen. Avföring ska inte vara rinnig utan lite får du trycka på naturligt. Däremot ska den inte vara så hård att det gör ont.
Här är en bra sida på vad som är bra och dåligt att få i sig om man lider av förstoppning:
https://magkliniken.se/10-tips-forst...och-hard-mage/
Intressant att du också har gjort en gastric bypass operation

Då vet du ju vad jag pratar om.
Jag tror dig, men tyvärr så är jag övertygad om att det inte är mjölkprodukterna som är boven. Mina förstoppnings-problem har jag också när jag inte äter några mjölkprodukter. Och även innan min gastric bypass. Jag var extremt förstoppad långt innan jag opererades och började äta mycket mjölkprodukter.
Dessutom hade jag strax innan min operation lyckats gå upp 50 kg på mindre än 1 år. Jag åt konstant pga extrem hunger. Det har bara blivit värre med åren. Har alltid, ända sedan jag var ett litet barn, plågats av svår hypoglykemi (lågt blodsocker). Det gör att jag måste äta hela tiden. Med så stora mängder mat så är det konstigt att man kan vara så svårt förstoppad.
Jo jag äter morfin, men inte varje dag. Jag äter dessutom bara lägsta dos. Tyvärr så är jag extremt förstoppad även när jag inte ätit morfin på typ en vecka. Tror t o m att jag varit utan morfin i 2 veckor när jag var bortrest och inte hade tillgång till mina tabletter.
När det gäller min gastric bypass operation så är jag missnöjd över att jag kan äta hur mycket som helst utan några problem. Alltså jag har aldrig drabbats av dumpningar som alla andra. Då är jag dessutom relativt nyopererad. Opererade mig för knappt 3 år sedan. Jag blir aldrig mätt på mina måltider och jag är konstant hungrig. Jag känner mig inte det minsta opererad. Önskar att jag hade valt att operera mig på ett annat sjukhus istället. Då kanske jag hade fått en bättre operation. Frågan är om kirurgen har gjort min magsäck tillräckligt liten? Jag tvivlar på det.
Jag har tagit upp mina problem med kirurgen, men han hänvisar bara till dietist och dessutom gör han sig lustig över mig i journalerna. När jag träffat honom så har han varit trevlig och respekterat mig, men i journalerna så gör han sig lustig över mig.
Har pratat med dietisten många gånger, trots att jag garanterat vet att mina problem inte beror på vad jag äter. Den sjukliga hungern har jag haft hela livet, även när jag var ett litet barn. Har alltid tvingats äta konstant för annars drabbas jag av lågt blodsocker. Har också alltid ätit mycket stora portioner.
Tyvärr har jag anlag för extrem fetma och hjärt- och kärlsjukdomar. Idag är jag normalviktig, men pga min extrema hunger och att jag inte känner av operationen, så är jag livrädd att bli fet igen. Det är en daglig kamp. Jag är extremt desperat och vet inte vad jag ska ta mig till. Det enda jag önskar mig är att slippa konstant hunger, och att känna mättnad. När jag får lågt blodsocker så blir jag hungrig, skakig, svettig, svag, blek. Problemen försvinner så fort jag äter, men kommer snabbt tillbaka igen. Det håller på så hela tiden. Jag brukar äta godis-klubbor mellan måltiderna för att höja blodsockret.
Du kommer med kloka teorier, men hela jag är ett hopplöst fall. Ingenting biter på mig.