• 1
  • 2
2018-01-03, 17:42
Medlem
Jag bajsade för en stund, men det kom ingen diarre. Avföringen var lite gulfärgad. Varför fick jag ingen diarre av laxermedlet? Jag åt totalt 4 tabletter vid två olika tillfällen.
Citera
2018-01-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Det försämrar upptaget av läkemedlet. Ingen fara med andra ord.

Du mår illa på grund av läkemedlets påverkan på mag- tarmkanalen. Helt normalt. Du kan också må illa på grund av förstoppningen som du, rimligtvis, lider av.

Varför tar du tabletterna som verkar efter 6-12 timmar istället för sup som verkar inom 5-15 minuter?

Sup tar väl bara bort avföring som ligger i ändtarmen/anus? Eller har jag fel?
Citera
2018-01-06, 17:42
Medlem
Jag tog två tabletter av laxermedel för mer än 24 timmar sedan, men jag har fortfarande inte fått någon effekt. Har varit med om detta tidigare, alltså att jag inte får någon effekt. --hur kan detta vara möjligt? Varför får jag ingen effekt?
Citera
2018-01-07, 05:54
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Jag tog två tabletter av laxermedel för mer än 24 timmar sedan, men jag har fortfarande inte fått någon effekt. Har varit med om detta tidigare, alltså att jag inte får någon effekt. --hur kan detta vara möjligt? Varför får jag ingen effekt?
Du måste se till att få i sig mycket med vätska också.

Kanske du ska prova med Laktulos istället? Även med den är det viktigt att dricka mycket.
Läs här så att du inte har någon sjukdom som gör att du ska undvika Laktulos: http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19851108000076 .

Det är inte meningen att du ska få diarré av något av dessa läkemedel utan de ska bara se till att du får ut avföringen. Om du ofta har problem med förstoppning måste du be en läkare om hjälp, speciellt då du gjort en GBP.

Edit: Nu blir jag lite osäker men visst har du berättat förut att du gjort en GBP? Annars ber jag om ursäkt om jag kommer ihåg fel.
Senast redigerad av SvartaBjorn 2018-01-07 kl. 05:57.
Citera
2018-01-07, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du måste se till att få i sig mycket med vätska också.

Kanske du ska prova med Laktulos istället? Även med den är det viktigt att dricka mycket.
Läs här så att du inte har någon sjukdom som gör att du ska undvika Laktulos: http://www.fass.se/LIF/product?nplId=19851108000076 .

Det är inte meningen att du ska få diarré av något av dessa läkemedel utan de ska bara se till att du får ut avföringen. Om du ofta har problem med förstoppning måste du be en läkare om hjälp, speciellt då du gjort en GBP.

Edit: Nu blir jag lite osäker men visst har du berättat förut att du gjort en GBP? Annars ber jag om ursäkt om jag kommer ihåg fel.

Tack för ditt svar.

Jag dricker så fort jag är törstig. Jo du har rätt i att jag har gjort en gastric bypass. Eftersom jag är opererad så kan jag inte dricka på samma sätt som en icke-opererad. Man kan dricka max någon klunk i taget. Jag försöker därför dricka då och då. Man måste också tänka på att dricka senast 30 minuter före en måltid och tidigast 30 minuter efter en måltid. Jag äter varannan timme. Äter mycket naturell youghurt så jag antar att jag får i mig en del vätska genom maten också. Brukar äta 7-9 måltider per dag. Egentligen ska man äta max 7 måltider per dag, men eftersom jag har grava sömnproblem så blir det lite fler måltider än normalt.

Har ätit Laktulos. Blev ordinerad det när jag drabbades av stopp i tarmen för ett par år sedan. Det tog bort stoppet i tarmen, men för övrigt så kan jag inte påstå att jag fick någon bra effekt av den.

Så man ska alltså inte få diarre av laxermedel? Okej, jag trodde det.

För ett par dagar sedan tog jag 4 stycken tabletter laxeringsmedel, vid två tillfällen. Då fick jag lite mjukare avföring. Jag har dock tagit två tabletter till efter det, men jag har inte fått någon effekt trots att det har gått minst 48 timmar. Idag bajsade jag igen men det var stenhårt.

Har plågats av extrem förstoppning i många år. Jag hade detta problem även innan min gastric bypass operation. Det beror alltså inte på att jag är opererad. En teori är att det kanske beror på att jag är mycket inaktiv. Jag lider nämligen av svåra smärtor och kan därför inte röra mig normalt. Men å andra sidan, det finns ju många som lever i sängen hela dagarna, t ex gamla människor.

Min förstoppning är så extremt svår att jag måste göra tarmsköljningar i duschen varje gång jag ska bajsa. Jag skruvar då bort duschmunstycket och för upp vatten där bak. Det är jobbigt och äckligt att behöva göra denna procedur varje gång jag ska bajsa. Har hållit på med detta i många år nu.Vet inte vad jag ska ta mig till.

P.s Jag äter väldigt mycket frukt till mina måltider, även morötter mellan måltiderna, men trots detta så är jag extremt förstoppad.
Senast redigerad av tgbtgb 2018-01-07 kl. 06:44.
Citera
2018-01-07, 07:17
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Jag dricker så fort jag är törstig. Jo du har rätt i att jag har gjort en gastric bypass. Eftersom jag är opererad så kan jag inte dricka på samma sätt som en icke-opererad. Man kan dricka max någon klunk i taget. Jag försöker därför dricka då och då. Man måste också tänka på att dricka senast 30 minuter före en måltid och tidigast 30 minuter efter en måltid. Jag äter varannan timme. Äter mycket naturell youghurt så jag antar att jag får i mig en del vätska genom maten också. Brukar äta 7-9 måltider per dag. Egentligen ska man äta max 7 måltider per dag, men eftersom jag har grava sömnproblem så blir det lite fler måltider än normalt.

Har ätit Laktulos. Blev ordinerad det när jag drabbades av stopp i tarmen för ett par år sedan. Det tog bort stoppet i tarmen, men för övrigt så kan jag inte påstå att jag fick någon bra effekt av den.

Så man ska alltså inte få diarre av laxermedel? Okej, jag trodde det.

För ett par dagar sedan tog jag 4 stycken tabletter laxeringsmedel, vid två tillfällen. Då fick jag lite mjukare avföring. Jag har dock tagit två tabletter till efter det, men jag har inte fått någon effekt trots att det har gått minst 48 timmar. Idag bajsade jag igen men det var stenhårt.

Har plågats av extrem förstoppning i många år. Jag hade detta problem även innan min gastric bypass operation. Det beror alltså inte på att jag är opererad. En teori är att det kanske beror på att jag är mycket inaktiv. Jag lider nämligen av svåra smärtor och kan därför inte röra mig normalt. Men å andra sidan, det finns ju många som lever i sängen hela dagarna, t ex gamla människor.

Min förstoppning är så extremt svår att jag måste göra tarmsköljningar i duschen varje gång jag ska bajsa. Jag skruvar då bort duschmunstycket och för upp vatten där bak. Det är jobbigt och äckligt att behöva göra denna procedur varje gång jag ska bajsa. Har hållit på med detta i många år nu.Vet inte vad jag ska ta mig till.

P.s Jag äter väldigt mycket frukt till mina måltider, även morötter mellan måltiderna, men trots detta så är jag extremt förstoppad.
Jag har också gjort en GBP (för många år sen) så jag vet vad det innebär.

Jag har tre teorier:

- Yoghurten du äter kan vara boven i dramat. Mjölkprodukter är ofta förstoppande. Även om du tror att de kan räknas som vätska är det inte så.

- Du får i dig för lite vätska.
Då du äter så många måltider så behöver du inte hålla så hårt på 30-minutersregeln. Du kan gott smådricka även närmare måltiderna så länge du inte mår illa av det. Att dricka ihop med maten kan jag inte göra (mer än någon mun vätska) då jag annars blir mätt på en gång. Däremot dricker jag så fort det känns bra direkt efter maten.
Ha en vattenflaska med dig hela tiden och smådrick konstant. Jag pressar citron i, det passar för mig och gör det inte så tråkigt.

- (Teori tre). Du säger att du har svåra smärtor. Det är inte så att du äter något kodein/morfin-läkemedel (t.ex. Panocod eller Citodon)? Dessa brukar nämligen också vara en orsak till förstoppning.

Sedan tycker jag inte att det här med tarmsköljningar låter något vidare. Jag tror du kommit in i en ond cirkel där du behöver se till att få fart på magen naturligt. Använd då hellre Microlax om du behöver vid toalettbesök någon gång om du är stenhård men skippa duschen. Avföring ska inte vara rinnig utan lite får du trycka på naturligt. Däremot ska den inte vara så hård att det gör ont.

Här är en bra sida på vad som är bra och dåligt att få i sig om man lider av förstoppning: https://magkliniken.se/10-tips-forst...och-hard-mage/
Citera
2018-01-07, 08:10
Medlem
Citat:
Jag har också gjort en GBP (för många år sen) så jag vet vad det innebär.

Jag har tre teorier:

- Yoghurten du äter kan vara boven i dramat. Mjölkprodukter är ofta förstoppande. Även om du tror att de kan räknas som vätska är det inte så.

- Du får i dig för lite vätska.
Då du äter så många måltider så behöver du inte hålla så hårt på 30-minutersregeln. Du kan gott smådricka även närmare måltiderna så länge du inte mår illa av det. Att dricka ihop med maten kan jag inte göra (mer än någon mun vätska) då jag annars blir mätt på en gång. Däremot dricker jag så fort det känns bra direkt efter maten.
Ha en vattenflaska med dig hela tiden och smådrick konstant. Jag pressar citron i, det passar för mig och gör det inte så tråkigt.

- (Teori tre). Du säger att du har svåra smärtor. Det är inte så att du äter något kodein/morfin-läkemedel (t.ex. Panocod eller Citodon)? Dessa brukar nämligen också vara en orsak till förstoppning.

Sedan tycker jag inte att det här med tarmsköljningar låter något vidare. Jag tror du kommit in i en ond cirkel där du behöver se till att få fart på magen naturligt. Använd då hellre Microlax om du behöver vid toalettbesök någon gång om du är stenhård men skippa duschen. Avföring ska inte vara rinnig utan lite får du trycka på naturligt. Däremot ska den inte vara så hård att det gör ont.

Här är en bra sida på vad som är bra och dåligt att få i sig om man lider av förstoppning: https://magkliniken.se/10-tips-forst...och-hard-mage/

Intressant att du också har gjort en gastric bypass operation Då vet du ju vad jag pratar om.

Jag tror dig, men tyvärr så är jag övertygad om att det inte är mjölkprodukterna som är boven. Mina förstoppnings-problem har jag också när jag inte äter några mjölkprodukter. Och även innan min gastric bypass. Jag var extremt förstoppad långt innan jag opererades och började äta mycket mjölkprodukter.

Dessutom hade jag strax innan min operation lyckats gå upp 50 kg på mindre än 1 år. Jag åt konstant pga extrem hunger. Det har bara blivit värre med åren. Har alltid, ända sedan jag var ett litet barn, plågats av svår hypoglykemi (lågt blodsocker). Det gör att jag måste äta hela tiden. Med så stora mängder mat så är det konstigt att man kan vara så svårt förstoppad.

Jo jag äter morfin, men inte varje dag. Jag äter dessutom bara lägsta dos. Tyvärr så är jag extremt förstoppad även när jag inte ätit morfin på typ en vecka. Tror t o m att jag varit utan morfin i 2 veckor när jag var bortrest och inte hade tillgång till mina tabletter.

När det gäller min gastric bypass operation så är jag missnöjd över att jag kan äta hur mycket som helst utan några problem. Alltså jag har aldrig drabbats av dumpningar som alla andra. Då är jag dessutom relativt nyopererad. Opererade mig för knappt 3 år sedan. Jag blir aldrig mätt på mina måltider och jag är konstant hungrig. Jag känner mig inte det minsta opererad. Önskar att jag hade valt att operera mig på ett annat sjukhus istället. Då kanske jag hade fått en bättre operation. Frågan är om kirurgen har gjort min magsäck tillräckligt liten? Jag tvivlar på det.

Jag har tagit upp mina problem med kirurgen, men han hänvisar bara till dietist och dessutom gör han sig lustig över mig i journalerna. När jag träffat honom så har han varit trevlig och respekterat mig, men i journalerna så gör han sig lustig över mig.

Har pratat med dietisten många gånger, trots att jag garanterat vet att mina problem inte beror på vad jag äter. Den sjukliga hungern har jag haft hela livet, även när jag var ett litet barn. Har alltid tvingats äta konstant för annars drabbas jag av lågt blodsocker. Har också alltid ätit mycket stora portioner.

Tyvärr har jag anlag för extrem fetma och hjärt- och kärlsjukdomar. Idag är jag normalviktig, men pga min extrema hunger och att jag inte känner av operationen, så är jag livrädd att bli fet igen. Det är en daglig kamp. Jag är extremt desperat och vet inte vad jag ska ta mig till. Det enda jag önskar mig är att slippa konstant hunger, och att känna mättnad. När jag får lågt blodsocker så blir jag hungrig, skakig, svettig, svag, blek. Problemen försvinner så fort jag äter, men kommer snabbt tillbaka igen. Det håller på så hela tiden. Jag brukar äta godis-klubbor mellan måltiderna för att höja blodsockret.

Du kommer med kloka teorier, men hela jag är ett hopplöst fall. Ingenting biter på mig.
Citera
2018-01-07, 08:29
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Du kommer med kloka teorier, men hela jag är ett hopplöst fall. Ingenting biter på mig.
Ingen är att hopplöst fall!

Skippa godisklubborna helt - de gör bara att blodsockret åker jojo. Satsa då hellre på att knapra frukt/grönsaker. Det kommer hålla blodsockret mer stabilt.

Sedan försök att undvika mjölkprodukter i några veckor för att se om det hjälper mot förstoppningen. Köp Laktulos och ta det enligt rekommendation. Och drick, drick, drick!

Magen kommer inte att bli bra på en gång utan det tar ett tag. Jag TROR från vad du beskriver att yoghurten kan vara ett problem för din mage.

Försök följa dessa råd några veckor (inget fusk!) och jag kan nästan lova att det blir bättre. Kanske inte helt bra men bättre.
Citera
2018-01-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ingen är att hopplöst fall!

Skippa godisklubborna helt - de gör bara att blodsockret åker jojo. Satsa då hellre på att knapra frukt/grönsaker. Det kommer hålla blodsockret mer stabilt.

Sedan försök att undvika mjölkprodukter i några veckor för att se om det hjälper mot förstoppningen. Köp Laktulos och ta det enligt rekommendation. Och drick, drick, drick!

Magen kommer inte att bli bra på en gång utan det tar ett tag. Jag TROR från vad du beskriver att yoghurten kan vara ett problem för din mage.

Försök följa dessa råd några veckor (inget fusk!) och jag kan nästan lova att det blir bättre. Kanske inte helt bra men bättre.

Jag brukar knapra på morötter. Är dock rädd att töja ut min magsäck.

Ska följa dina goda råd - tack så mycket för hjälpen!
Citera
2018-01-07, 09:53
Medlem
Glömde ställa en fråga. Laxermedel ska ju öka vätskan i tarmen. Innebär detta att min magsäck och tarmar blir uttöjda? Kom ihåg att jag har gjort en gastrick bypass och jag vill inte töja ut.
Citera
2018-01-07, 09:55
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag brukar knapra på morötter. Är dock rädd att töja ut min magsäck.

Ska följa dina goda råd - tack så mycket för hjälpen!
Knaprande töjer inte ut din "lilla" magsäck och morötter är ett bra alternativ.

Håller tummarna för dig!
Citera
2018-01-07, 10:09
Medlem
Citat:
Knaprande töjer inte ut din "lilla" magsäck och morötter är ett bra alternativ.

Håller tummarna för dig!

Okej.

Tusen tack snälla du för din värdefulla hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in