Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 14:33
  #1
Medlem
Har ni några råd om man vill jobba svart
utan att upptäckas?
Citera
2018-01-02, 14:45
  #2
Medlem
LadyGanjas avatar
Beror på vad du kan tänka dig att göra?
Hora med kontantbetalning är nog mitt bästa tips
Citera
2018-01-02, 15:44
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Ta betalt i kontanter.
Citera
2018-01-02, 18:21
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Ha ett vitt jobb. Eller en snorrik fru som är läkare eller advokat.
Citera
2018-01-02, 18:32
  #5
Medlem
Enydrions avatar
Eller ha några miljoner på banken innan du börjar jobba svart...
Citera
2018-01-02, 21:52
  #6
Medlem
_killahs avatar
Kontanta medel brukar räcka gott och väl vid svartjobb.

Vill du dryga ut kassan kan du jobba vitt och extraknäcka svart. Extremt svårt att upptäcka.
Citera
2018-01-03, 10:30
  #7
Medlem
Tack allihop!
Citera
2018-06-13, 01:38
  #8
Medlem
Jobbade svart på en bondgård en sommar när jag gick i gymnasiet. Fick 1300kr i timman kontant rakt i näven när arbetet va klart (vi jobbade 13 och iblind fler timmar). Så här jobbade vi kanske i en hel månad, samt några strödagar då och då i efterhand. (regniga dagar kunde gräset mögla om det är för blött, men det spöregnade varje gång regnet kom).

Bonden körde traktorn med maskin som packar gräs till kossorna i kuber, som vi på flaket bakom skulle ställa och stabilt men snyggt (flera meter höga, kunde knappt gå längst upp om vi inte lagt det rätt under). när flaket var fullt bytte vi för det mesta till ett nytt och gjorde så hela dagen. Vi avslutade alltid passet med att lasta ur flaken med gräset så fint hoppackat av två rep som gör att den håller samman.

100kr/timme
1300/dag
~35 arbetsdagar
+ eventuella övertidstimmar ~22
= 74xxx

Man hade en hel del sedlar den sommaren. Har nog kvar av det än idag fast sparat (folk har swishat mig när jag betalat. Gjorde även så för större köp (tv, bilar etc.) när kompisar skulle handla. SÅ det som swishades las på sparkontot, gjorde inte av med mycket pengar när jag fick dom. Har kunnat köpa lägenhet två gånger i byn jag bor i, med flera år emellan. Man vandrade ju inte runt på stan som en falsk-riking pga. falskjobb och köpte alla drinkar jag kunde ;D

Jobbar nu och tjänar vita stålar, är försäkrad och får pension, med rimlig lön att täcka mitt billiga boende med + mat. Gör undan i snitt med 5000 per vanlig månad. Jobbar man svart ska det va välbetalt (som att få det som skulle kunna vara pension ingår i lönen).

Finns för och nackdelar såklart. Det gjorde nytta för mig den sommaren för jag ville bara ha ett sommarjobb, men var för sen till antagandena.

Är just nu sjukskriven ända in i september, inte för fysiska problem, går inte inte på det nu. Har så attans mycket tid att bränna framöver så har tänkt om jag skulle kontakta den bonden igen, må hända att han höjt lönen vilket är super Fysiskt stimulerande arbete, utomhus, fin solbränna om man vill ha det, njuta av vattnet när man törstig, sitta svettig som en flodhäst och ta en cigg 3 meter upp i luften, och sist men inte minst, LÖNEN!

Ta bara ett sånt här jobb om det liknar det här jag beskrivit, det va rätt harmfullt och gav inga konstigheter utan jag brände mest tiden där för cash och träningen kom som ett plus (-15 kg), solbrännan likaså.

Dessutom grillade bonden alltid alla sorters korvar till oss grabbar som lunch och middag, fanns en mikro jag använde ett par gånger med billys. (mellan 6-8 killar kunde vi va om dagen (vissa jobbade på annat håll och kunde inte vissa dagar). Så det va rätt chill, lite rehab-aktigt.

I guess that's all
__________________
Senast redigerad av DrMattan 2018-06-13 kl. 02:24.
Citera
2018-06-14, 14:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMattan
Jobbade svart på en bondgård en sommar när jag gick i gymnasiet. Fick 100kr i timman kontant rakt i näven när arbetet va klart (vi jobbade 13 och iblind fler timmar). Så här jobbade vi kanske i en hel månad, samt några strödagar då och då i efterhand. (regniga dagar kunde gräset mögla om det är för blött, men det spöregnade varje gång regnet kom).

Bonden körde traktorn med maskin som packar gräs till kossorna i kuber, som vi på flaket bakom skulle ställa och stabilt men snyggt (flera meter höga, kunde knappt gå längst upp om vi inte lagt det rätt under). när flaket var fullt bytte vi för det mesta till ett nytt och gjorde så hela dagen. Vi avslutade alltid passet med att lasta ur flaken med gräset så fint hoppackat av två rep som gör att den håller samman.

100kr/timme
1300/dag
~35 arbetsdagar
+ eventuella övertidstimmar ~22
= 74xxx

Man hade en hel del sedlar den sommaren. Har nog kvar av det än idag fast sparat (folk har swishat mig när jag betalat. Gjorde även så för större köp (tv, bilar etc.) när kompisar skulle handla. SÅ det som swishades las på sparkontot, gjorde inte av med mycket pengar när jag fick dom. Har kunnat köpa lägenhet två gånger i byn jag bor i, med flera år emellan. Man vandrade ju inte runt på stan som en falsk-riking pga. falskjobb och köpte alla drinkar jag kunde ;D

Jobbar nu och tjänar vita stålar, är försäkrad och får pension, med rimlig lön att täcka mitt billiga boende med + mat. Gör undan i snitt med 5000 per vanlig månad. Jobbar man svart ska det va välbetalt (som att få det som skulle kunna vara pension ingår i lönen).

Finns för och nackdelar såklart. Det gjorde nytta för mig den sommaren för jag ville bara ha ett sommarjobb, men var för sen till antagandena.

Är just nu sjukskriven ända in i september, inte för fysiska problem, går inte inte på det nu. Har så attans mycket tid att bränna framöver så har tänkt om jag skulle kontakta den bonden igen, må hända att han höjt lönen vilket är super Fysiskt stimulerande arbete, utomhus, fin solbränna om man vill ha det, njuta av vattnet när man törstig, sitta svettig som en flodhäst och ta en cigg 3 meter upp i luften, och sist men inte minst, LÖNEN!

Ta bara ett sånt här jobb om det liknar det här jag beskrivit, det va rätt harmfullt och gav inga konstigheter utan jag brände mest tiden där för cash och träningen kom som ett plus (-15 kg), solbrännan likaså.

Dessutom grillade bonden alltid alla sorters korvar till oss grabbar som lunch och middag, fanns en mikro jag använde ett par gånger med billys. (mellan 6-8 killar kunde vi va om dagen (vissa jobbade på annat håll och kunde inte vissa dagar). Så det va rätt chill, lite rehab-aktigt.

I guess that's all

Edit: typo. Inte 1300kr/timme, det ska stå 100kr/timme.
Citera
2018-06-14, 15:28
  #10
Medlem
Jobba deltid vitt så du får in pengar på kontot och med dem betala hyra och annat du måste betala via banken. I övrigt så hantera allt du kan kontant och med de svarta pengarna. Om du regelbundet börjar sätta in pengar från ditt svarta jobb på banken för att du kunna betala på affären med kortet kommer banken att för eller senare börja misstänka något lurt.
Citera
2018-06-14, 16:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMattan
Edit: typo. Inte 1300kr/timme, det ska stå 100kr/timme.

Och sen blev summan 47700 och inte 74xxx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback