• 1
  • 2
2018-01-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det kände jag inte till, men jag kan tänka mig att det finns olika begränsningar.
Jag sökte lite och det jag hittade var att med mobilt bankid så kan man göra större överföringar än med bankdosan (på Swedbank i alla fall).
https://www.facebook.com/swedbanksve...77561052319669
Med BankId på fil står det inget om. Jag tycker dock att 1 miljon per överföring är fullt tillräckligt för de flesta.

Alla banker har olika regler så man får kolla med sin egen bank för vad som gäller.

Med mobilt id brukar en överföring till externt konto vara begränsat till 10000, men möjligt att höja till 50000. Tillfälligtvis går det att höja till 150000, men då skall man innan även ange såväl vilket datum detta skall ske samt mobilnumret som är mottagare. Varianter på detta lär förekomma eftersom det är respektive utfärdande bank som sätter begränsningarna. Det ovan är vad som gäller Länsförsäkringar Bank.
Citera
2018-01-02, 23:49
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Nu får jag reda på att Forex inte utfärdar bank-ID och att jag måste vara kund hos en bank som gör det för att kunna hämta det...
Har du sagt upp Nordea helt? Du skulle annars kunna säga upp det som kostar och bara använda bankid därifrån.
Citera
2018-01-02, 23:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du sagt upp Nordea helt? Du skulle annars kunna säga upp det som kostar och bara använda bankid därifrån.

Deras internetbank kostar väl, och det är väl där man hämtar BankID...
Citera
2018-01-03, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med mobilt id brukar en överföring till externt konto vara begränsat till 10000, men möjligt att höja till 50000. Tillfälligtvis går det att höja till 150000, men då skall man innan även ange såväl vilket datum detta skall ske samt mobilnumret som är mottagare. Varianter på detta lär förekomma eftersom det är respektive utfärdande bank som sätter begränsningarna. Det ovan är vad som gäller Länsförsäkringar Bank.
Det låter som du pratar om Swish. Det är begränsningen i den tjänsten och har inget med mobilt bankid att göra.
Citera
2018-01-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det låter som du pratar om Swish. Det är begränsningen i den tjänsten och har inget med mobilt bankid att göra.

De används i kombination. Men, korrekt, det är i den just nämnda begränsning ligger.
Citera
2018-01-03, 09:40
Medlem
Itons avatar
Ur min nyfikenhet; bytte du ifrån Nordea eftersom de flyttar från Sverige?

Varför valde du att byta till Forex; var det några särskilda orsaker? Jag undrar eftersom, om folk här vet vad du är ute efter, kanske ngn kan rekommendera dig en annan bank som tillgodoser dina behov, inkl bank-ID.
Citera
2018-01-03, 09:41
Medlem
Itons avatar
Här är förresten en rätt bra sida för att jämföra olika banker och deras tjänster.
https://www.bankbetyg.se/jamfor-banker
Citera
2018-01-03, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton

Varför valde du att byta till Forex; var det några särskilda orsaker?

Forex är bra om man inte vill betala bankavgifter, i alla falla om man bara har ett bankkort. Hos alla andra banker kostar det, antingen kontot eller både det och kortet. Sedan kan man ha Skandia eller Handelsbanken för BankIDt.
Citera
2018-01-03, 12:20
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Deras internetbank kostar väl, och det är väl där man hämtar BankID...
Vad jag vet så är det tjänsten för att betala räkningar som kostar så var det när jag sa upp internetbanken hos SEB och då kunde jag fortfarande se mitt kontoutdrag och göra annat online utan avgift.
Citera
2018-01-03, 14:23
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton

Varför valde du att byta till Forex; var det några särskilda orsaker? Jag undrar eftersom, om folk här vet vad du är ute efter, kanske ngn kan rekommendera dig en annan bank som tillgodoser dina behov, inkl bank-ID.
Ja, och av principskäl med tanke på Nordeas skandaler och skumraskfasoner.

Forex verkade bra helt enkelt, och eftersom man behöver Bank-ID för att kunna logga in hos dem antog jag att de erbjöd Bank-ID att ladda ner.

Har nyss öppnat ett konto på Swedbank och behöver ta mig till deras bank för att köpa en säkerhetsdosa som jag sedan kan ladda ner Bank-ID ifrån deras internetbank på om jag förstått rätt. Förhoppningsvis ska det fungera.
Citera
2018-01-03, 15:54
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:

Forex verkade bra helt enkelt, och eftersom man behöver Bank-ID för att kunna logga in hos dem antog jag att de erbjöd Bank-ID att ladda ner.

Har nyss öppnat ett konto på Swedbank och behöver ta mig till deras bank för att köpa en säkerhetsdosa som jag sedan kan ladda ner Bank-ID ifrån deras internetbank på om jag förstått rätt. Förhoppningsvis ska det fungera.

Bli kund hos Skandiabanken, gratis. Dessutom längre giltighetstid bank-ID om jag minns rätt.
Citera
2018-01-04, 08:41
Medlem
Itons avatar
Citat:

Jag förstår och håller med. Jag vill göra detsamma faktiskt men kan inte än eftersom jag är utlandsboende och kan då inte öppna ett konto med online-bank innan jag är skriven i Sverige igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in