Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-09-21, 02:41
Medlem
zombie-nations avatar
Jag minns att Noam Chomsky dög för några år sedan. Nu lever han. Vem är vettig att jag förväxlat honom med?
Citera
2025-01-14, 02:25
Medlem
zombie-nations avatar
Redan innan covid var jag intresserad av spanska sjukan och under covid läste jag mycket om denna. Överallt stod det att i antal döda är denna pandemi värst. De förklarade det så att digerdöden hade störst procentuell dödlighet men det fanns inte så många människor. Under spanska sjukan fanns det väldigt många, och sjukdomen spred sig dessutom över hela jorden vilket pesten inte gjorde. Det var inte jättehöga dödstal på spanska sjukan men den smittade lätt och många fick den därför dog många.

Nu slökollar jag saker om pesten och nu står det överallt att pesten är den pandemi som dödat flest. Detta är helt obekant för mig. För jag har läst det andra så många gånger.
Citera
2025-01-17, 17:52
Medlem
zombie-nations avatar
Ännu en mandelaeffekt. Jag minns att alla tyckte jag stavade fel på Mexiko och att Mexico var den enda rätta stavningen. Minns att jag nästan bråkat med folk om det. Men nu är båda korrekta. Jaha.
Citera
2025-12-01, 13:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Idag är det måndagen den 1 december och VMA-signalen Hesa Fredrik testas klockan 15 nu i eftermiddag. Detta sker var tredje månad, dvs en gång i kvartalet eller fyra gånger per år.

Väldigt många människor verkar vara fullständigt övertygade om att det är varje månad, eller åtminstone att det var varje månad förr. Hur längesen förr är råder det delade meningar om. "10 år sen", "på 90-talet", "När man var liten" - är typiska vaga tidsangivelser.

Det konstiga, enligt min mening, är att folk är så jävla säkra på sin sak. "JO! Så var det! Åtminstone här Malung! Ni har fel." - kan det låta.

Varför är man så övertygad om en sån skitsak? Varför är det så svårt att acceptera att tiden går fort och att en månad inte är särskilt lång tid. Och att de flesta absolut inte har något perfekt, fotografiskt minne. Tänk så många första måndagen i månaden som har passerat utan att man har hört den där signalen. Varför reagerar man inte då om man är helt hundra på att den skulle ha hörts?

Själv minns jag att signalen hördes då och då när jag var barn på 80-talet. En kompis morsa nämnde att det var "typ flyglarm" och att det testas en gång i månaden. Sen tänkte man väl inte så mycket mer på det. Det var långt senare jag fick reda på att det INTE är varje månad. Jaha, tänkte jag, då hade hon fel. Min värld föll inte samman.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-12-01 kl. 13:31.
Citera
2025-12-09, 14:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag minns att Noam Chomsky dög för några år sedan. Nu lever han. Vem är vettig att jag förväxlat honom med?

Du har nog inte förväxlat honom med någon. Av någon anledning så var Chomsky ett tidigt offer för falska dödsrykten på internet. Kryptiskt nog var det ungefär samtidigt som han började med kurser som man kan anmäla sig till online.
Citera
2025-12-09, 14:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Idag är det måndagen den 1 december och VMA-signalen Hesa Fredrik testas klockan 15 nu i eftermiddag. Detta sker var tredje månad, dvs en gång i kvartalet eller fyra gånger per år.

Väldigt många människor verkar vara fullständigt övertygade om att det är varje månad, eller åtminstone att det var varje månad förr. Hur längesen förr är råder det delade meningar om. "10 år sen", "på 90-talet", "När man var liten" - är typiska vaga tidsangivelser.

Det konstiga, enligt min mening, är att folk är så jävla säkra på sin sak. "JO! Så var det! Åtminstone här Malung! Ni har fel." - kan det låta.

Varför är man så övertygad om en sån skitsak? Varför är det så svårt att acceptera att tiden går fort och att en månad inte är särskilt lång tid. Och att de flesta absolut inte har något perfekt, fotografiskt minne. Tänk så många första måndagen i månaden som har passerat utan att man har hört den där signalen. Varför reagerar man inte då om man är helt hundra på att den skulle ha hörts?

Själv minns jag att signalen hördes då och då när jag var barn på 80-talet. En kompis morsa nämnde att det var "typ flyglarm" och att det testas en gång i månaden. Sen tänkte man väl inte så mycket mer på det. Det var långt senare jag fick reda på att det INTE är varje månad. Jaha, tänkte jag, då hade hon fel. Min värld föll inte samman.

Missförståndet kan faktiskt komma från att t ex industriernas nödlarm, testas första måndagen i månaden i vissa kommuner, t ex Stenungssund.

https://www.stenungsund.se/raddning-och-sakerhet/kris-och-beredskap/viktigt-meddelande-till-allmanheten-vma

Människor har hört larm på jobbet, och fått höra att "jaha, nu är det första månaden i månaden igen".
Citera
2025-12-09, 17:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du har nog inte förväxlat honom med någon. Av någon anledning så var Chomsky ett tidigt offer för falska dödsrykten på internet. Kryptiskt nog var det ungefär samtidigt som han började med kurser som man kan anmäla sig till online.

Om det fanns faska rykten, är det ju inte så konstigt att jag trodde detta, eller hade det i bakhuvudet iallafall.
Citera
2025-12-11, 15:53
Medlem
nonameds avatar
Ganska intressant när jag kollade vad mandela effekten var. Narcissistiskt koncept att förvränga verkligheten så det passa dom många gånger. Vi har inte drogat en person i 40 år. Vi har gjort något helt annat.
Senast redigerad av nonamed 2025-12-11 kl. 16:03.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in