Idag är det måndagen den 1 december och VMA-signalen Hesa Fredrik testas klockan 15 nu i eftermiddag. Detta sker
var tredje månad, dvs en gång i kvartalet eller fyra gånger per år.
Väldigt många människor verkar vara fullständigt övertygade om att det är varje månad, eller åtminstone att det var varje månad förr. Hur längesen förr är råder det delade meningar om. "10 år sen", "på 90-talet", "När man var liten" - är typiska vaga tidsangivelser.
Det konstiga, enligt min mening, är att folk är så jävla säkra på sin sak. "JO! Så var det! Åtminstone här Malung! Ni har fel." - kan det låta.
Varför är man så övertygad om en sån skitsak? Varför är det så svårt att acceptera att tiden går fort och att en månad inte är särskilt lång tid. Och att de flesta absolut inte har något perfekt, fotografiskt minne. Tänk så många första måndagen i månaden som har passerat utan att man har hört den där signalen. Varför reagerar man inte då om man är helt hundra på att den skulle ha hörts?
Själv minns jag att signalen hördes då och då när jag var barn på 80-talet. En kompis morsa nämnde att det var "typ flyglarm" och att det testas en gång i månaden. Sen tänkte man väl inte så mycket mer på det. Det var långt senare jag fick reda på att det INTE är varje månad. Jaha, tänkte jag, då hade hon fel. Min värld föll inte samman.