Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-02, 03:04
Medlem
Dharmas avatar
Mandelaeffekten eller ”the Mandela effect” går ut på att människor kollektivt kan dela gemensamma minnen om någonting som kan bevisas aldrig ha ägt rum.

Namnet kommer från att det finns många människor som kan svära på att Nelson Mandela dog och begravdes innan det officiellt skedde.

Mandelaeffekten kan också vara att kollektivet verkar tro att den onda drottningen i snövit sa ”spegel spegel på väggen där” när hon i själva verket sa ”magisk spegel...”

I denna tråden vill jag att vi diskuterar egna upplevelser av mandelaeffekten.
Diskussioner om mandelaeffektens vara eller icke vara är inte topik i den här tråden. Det här är inte en vetenskaplig tråd för att bevisa att mandelaeffekten går att bevisa på ett vetenskapligt sätt utan ett forum för högst subjektiva upplevelser.

Mandelaeffekten har varit diskuterad förr på olika delforum men där har inte topik varit att dela med sig av egna erfarenheter
Citera
2018-01-02, 03:08
Medlem
Dharmas avatar
Jag kan börja.

En släkting till mig var i USA som au pair när lejonkungen kom. Än till idag svär hon på att i den amerikanska versionen födde Simba tvillingar i slutet på filmen. Jag har inte hittat någon information om detta.

Ett annat minne som jag var tvärsäker på var äkta var att Mona Sahlin och / eller hennes dotter var skådespelare. Jag kan till och med se scener framför mig i någon fjällstuga med en öppen eld

Finns det någon som delar minnen som är svåra att förklara eller har egna exempel?
Citera
2018-01-02, 03:22
Medlem
Idealisten.s avatar
Intressant fenomen.

Här på flashback bevisades väl det att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" aldrig sagts. Inte ens något liknande hade yttrats?

Edit: Såg nu att det var egna erfarenheter.
Jag ber om ursäkt för att jag var så nonchalant och läste trådstarten alldeles för snabbt.
Citera
2018-01-02, 03:28
Medlem
Eiinnds avatar
Skulle göra en jobbgrej en gång och hade fått instruktioner, sedan senare visade det sig att jag hade gjort fel, fattade ingenting och gick tillbaka och kollade vad det stod, det jag hade i huvudet visade sig överhuvudtaget inte finnas skrivet någonstans, var minst sagt förvånad men det var bara att göra om och göra rätt. Jag kan fortfarande idag se varenda ord av dessa "ickeexisterande" instruktioner framför mig. Detta var före Mandela-effekten var en grej så tänkte inte i dom banorna då, trodde bara jag var dum i huvudet på något vis, men det kanske inte var riktigt så enkelt.
Citera
2018-01-02, 07:43
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Psykologi: allmänt
/Moderator
Citera
2018-01-02, 09:18
Medlem
Masscentrums avatar
Förut var jag rätt säker på att Samuel L jackson hade en tvilling som hette Samuel J jackson.
Citera
2018-01-02, 12:11
Medlem
schoolgirlreports avatar
Jag fick någon helt sjuk glitch igår... Historian är inte så rolig men för mig var den extremt konstig och surrealistisk.

Jag skulle göra nachos och börjar värma ugnen och tar ut mina två plåtar då jag inte vill att de ska stå och bli varma i onödan. Sedan när ugnen är klar så tar jag och lägger nachosen i en glas form, sätter formen på den första plåten och tar den och ställer in den i ugnen.

10 min senare är dom klara och jag stänger av ugnen, tar ut mina nachos och plåten som de står på, ställer ’plåten’ på den andra ’plåten’ som jag tog ut innan, den ligger på ugnen precis ovanför...

Sen när jag flyttat nachosen från ugnen och ska ställa in plåtarna igen så öppnar jag ugnen (med den första plåten i handen) och DÄR INNE ligger redan den plåten som var underst på ugnen ?!

Jag stod där ett bra tag och bara vad fan hände?! Jag såg den tydligt på ugnen när jag skulle ställa in den första plåten och såfort jag öppnade ugnen igen så var den redan inne?! Wtf hände där?
Senast redigerad av schoolgirlreport 2018-01-02 kl. 12:17.
Citera
2018-01-02, 13:02
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Jag fick någon helt sjuk glitch igår... Historian är inte så rolig men för mig var den extremt konstig och surrealistisk.

Jag skulle göra nachos och börjar värma ugnen och tar ut mina två plåtar då jag inte vill att de ska stå och bli varma i onödan. Sedan när ugnen är klar så tar jag och lägger nachosen i en glas form, sätter formen på den första plåten och tar den och ställer in den i ugnen.

10 min senare är dom klara och jag stänger av ugnen, tar ut mina nachos och plåten som de står på, ställer ’plåten’ på den andra ’plåten’ som jag tog ut innan, den ligger på ugnen precis ovanför...

Sen när jag flyttat nachosen från ugnen och ska ställa in plåtarna igen så öppnar jag ugnen (med den första plåten i handen) och DÄR INNE ligger redan den plåten som var underst på ugnen ?!

Jag stod där ett bra tag och bara vad fan hände?! Jag såg den tydligt på ugnen när jag skulle ställa in den första plåten och såfort jag öppnade ugnen igen så var den redan inne?! Wtf hände där?

Du har nog besök av nån demonisk entitet snarare än mandela effekt. Har du lekt med anden i glaset tro?

Gällande topic så har jag varit med om att uppgifter på ratsit och birthday.se har ändrats. Ett födelsedatum sköts fram 25 dagar, inte en fråga om att jag mindes fel för jag kom ihåg det tidigare datumet eftersom det var samma dag som en nära släkting.
Senast redigerad av 2mas 2018-01-02 kl. 13:05.
Citera
2018-01-02, 23:52
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Har nog råkat öppna nån portal att det spökar i min lgh är det ingen frågan om för det känns alltid som att nån stirrar på mig å det flyttas saker och jag får sömn paralyser men ja x) tror du verkligen det kan ha varit nån entitet? Såg ju inte det hända!

Brukar vara så, iallafall i början. Typ att du vänder dig om och så är alla köksluckor öppna som var stängda sekunder innan. Negativa energier/demoner ligger bakom i princip alla spökerier.
Hade du lekt med det ockulta eller?
Citera
2018-01-03, 03:03
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Men nu skrev du ju bara två olika minnen från två olika personer?

Ja. Varav båda kan vara ”sanningar” från en annan dimension
Citera
2018-01-03, 03:05
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Intressant fenomen.

Här på flashback bevisades väl det att "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" aldrig sagts. Inte ens något liknande hade yttrats?

Edit: Såg nu att det var egna erfarenheter.
Jag ber om ursäkt för att jag var så nonchalant och läste trådstarten alldeles för snabbt.

Det är lugnt. Det är inte förbjudet att ta upp eftersom det är ju en kollektiv uppfattning att det har gått till på det sättet :-)

Dvs så blir det ju en personlig egen erfarenhet eftersom vi är en del i kollektivet
Citera
2018-01-03, 03:10
Medlem
Dharmas avatar
Ett exempel är att jag ibland blandar ihop Arnold S och Sylvester S

Ibland kunde jag svära på att Arnold spelade Judge Dredd och Sylvester spelade i running man. (Heter den väl om jag inte missminner mig)

Kan det vara så att i andra universum så har rollsättningen sett annorlunda ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in