2018-01-02, 02:06
Medlem
Vet inte om den här tråden platsar i den här forumdelen, men tänkte i alla fall att vi kunde diskutera våra erfarenheter av just väder utöver det vanliga eller naturkatastrofer. Har du varit med om en översvämning, tornado, vulkanutbrott, stormar, jordbävning, tsunami eller annat? Och hurdant är det mest extrema väderförhållande du varit med om, exempelvis vad är det varmaste eller kallaste du upplevt? Annat relaterat; snö, regn, sjögång, torka?

Själv kan jag börja med att dela med mig av min erfarenhet av ett oväder jag vart med om. Befann mig utomlands på ett lägenhetshotell, för tillfället var jag helt ensam. Huset var ett ganska högt hus uppe på en kulle, det högsta just i det området. Mitt i natten vaknade jag av åskan. Först tänkte jag inte så mycket på det, för jag är inte speciellt rädd för åskan och tänkte att det går säkert över snart. Strax därefter blev det strömavbrott i rummet och då tänkte jag att jag kunde kolla ut genom fönstret.

Någonstans här börjar jag bli lite rädd, för jag har aldrig sett något liknande. Utanför fönstret, som har bra utsikt eftersom det ligger så högt upp är det helt svart. Hela staden är nedsläckt. Bara att det ändå inte är mörkt, för hela himlen lyses upp av blixtar minstvar femte sekund. Det är som att någon tänder och släcker en lampa över hela himlen. På, av, på, av. Samtidigt fortsätter det åska, även det konstant. Det var liksom inte enstaka åskmuller utan det låter hela tiden i ett jämnt oljud.
Jag tänker att jag vill ringa någon antingen i landet eller i Sverige, men självklart har mobilen ingen täckning.

Då kommer jag på att i det här landet har man inte hört talas om brandsäkerhet. Inte en brandsläckare eller brandvarnare finns någonstans, inte heller här. Jag tänker att jag kanske inte ska överdriva, men samtidigt... Jag är ju uppvuxen med att man ska räkna mellan blixt och åska och nu kan man inte ens räkna till en sekund. Tänk om det börjar brinna när jag befinner mig högst upp i ett höghus helt ensam?!?

Tänder därför mobilficklampan och ger mig ut i det mörka trapphuset. Går ner i trappan och ställer mig på första våningen och kollar ut genom ett fönster. Samma sak bara fortsätter och fortsätter. Blixt efter blixt och det fortsätter dåna samtidigt som fönstret skallrar. Förstår ju rent logiskt att det "bara" är ett oväder och att min rädsla gör att tankarna skenar, men det känns som att Armageddon kommit på riktigt. En eller två dagar innan hade det också varit prat om kärnvapen (minst inte nu vilken av alla vändor med Trump, Putin och Kim) och just där och då kom tanken att tänk om det här var något annat än väder, utan någon slags bomb?!? Jag har aldrig känt mig så ensam som där och då i det där trapphuset.

Självklart gick det till slut över, och elen sattes på igen. Slutet gott, allting gott. Det enda är att när jag sedan fick tag igen var det ingen som förstod hur hemskt det varit för mig haha. För mig kändes det som om jag överlevt något extraordinärt och de jag pratade med sa typ bara "synd att du inte kunde ringa oss!" Kanske därför jag måste bikta mig här på Flashback. =)

Annars har jag varit med om jättesmå jordbävningar, men det var inte så farligt för det händer ju förstås då och då i vissa länder, och sedan sjögång som var hemsk för jag blev sjösjuk.

Nu är det er tur att berätta!
Senast redigerad av thelivingrose 2018-01-02 kl. 02:09.
Citera
2018-01-02, 03:43
Medlem
Har varit med om en liknande grej 2011, men i Sverige, det kändes verkligen inte normalt. Var med familjen på Gotland, vi hade hyrt ett hus i nån liten by mitt på ön, rätt öde alltså. Det var sen kväll och det började dra ihop sig till oväder som blev allt mer intensivt. Då gick strömmen, inte bara i byn utan över hela ön tror jag, och det blev becksvart. Vi gick ut till bilen för att det kändes säkrare där. Jag överdriver inte när jag säger att det blixtrade minst varannan sekund, och det tog liksom aldrig slut, höll nog på så i två timmar innan det lugnade ner sig till ''bara'' ett vanligt åskväder. Har film på det också. Jag var mkt åskrädd och jag är rätt säker på att jag aldrig kommer uppleva något liknande igen. Det positiva är att min åskrädsla försvann efter detta, blev väl ''härdad''. Kmr ihåg att det nästa dag stod i tidningen att man uppmätt över 30000 blixtar över gotland den kvällen.

Något annat sjukt var snöovädret i stockholm den 9/11 2016, kmr ihåg datumet pga Trump. När jag gick (pulsade) från skolan kändes allt helt surrealistiskt, det var helt dödstyst ute, för inga bilar kunde ju köra. Jag bor i vindsvåning där taket liksom är utanför fönstret, där brukar det samlas snö. Nu var fönstren helt begravda i snö och man kunde inte se ut, öppnade man fönstret var det endast en vägg av snö.
Citera
2018-01-02, 04:01
Bannlyst
En gång när jag var ute och fiskade så blåste min skärmmössa av mitt huvud och landade i vattnet!
Citera
2018-01-02, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardrocklife
En gång när jag var ute och fiskade så blåste min skärmmössa av mitt huvud och landade i vattnet!

😂😂😂
Citera
2018-01-02, 07:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
I somras så hade det regnat så mycket att det bildats en vattenpöl på trottoaren som jag trampade i. Mina nya italienska mocka-loafers blev förstörda!

Sedan har jag också upplevt snöovädret i Gävle 1998. Det är ett privilegium att få sett hur fantastiska vi människor kan vara i ett krisläge. Jag blir fortfarande tårögd när jag tänker på hur alla hjälptes åt efter förmåga och var så vänliga mot varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=JE-dX_FfxAg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in