För några år sedan skummade jag förbi en forumartikel någonstans på det vida internet som nämnde något om en motor vars insugsfas reglerades av hål i svänghjulet, alternativt en separat skiva på vevaxeln.
Det kan dock ha varit missförstånd från min sida.
Jag vet att Suzuki hade denna konstruktion på sin moped motor. Fast inte genom svänghjulet det var hål i vevpartiet typ en slid som nämndes i en annan kommentar.
__________________
Senast redigerad av Anywhan 2018-01-01 kl. 13:52.
Anledning: Skrev fel
För några år sedan skummade jag förbi en forumartikel någonstans på det vida internet som nämnde något om en motor vars insugsfas reglerades av hål i svänghjulet, alternativt en separat skiva på vevaxeln.
Det kan dock ha varit missförstånd från min sida.
Finns en sådan motor?
Isåfall en mycket märklig konstruktion, med insprutning kan det ju vara enklare om bara luften ska gå genom skivan
Det är ett insugssystem som i olika versioner har använts på många olika motorer. I t.ex. Piaggio Ciao används ytterkanten på ena sidan av vevpartiet för att öppna och stänga insuget genom vevhuset för att det är en väldigt simpel konstruktion helt utan extra delar, och det tillåter att förgasaren placeras "bakom vevhuset" på en motor med cylindern liggande framåt - vilket passar utmärkt just på den hojen.
Många metanoldrivna motorer i radiostyrda "leksaker" har en variant med insuget genom en borrad kanal genom vevaxeln. Fungerande i så pass små och simpla grejer, i "fullvuxna" motorer skulle det kräva en opraktiskt grov axel.
Under ett antal år var det i mer komplicerat utförande det absolut bästa insugssystem en tvåtaktsmotor kunde ha, så t.ex. många roadracehojar har haft slidmatning där en extra roterande skiva driven av vevaxeln styr insugskanalen på sidan av vevhuset. På grund av den högre byggkostnaden och att motorn blir bredare med förgasaren på sidan (där den oftast men inte alltid hamnar med den typen av insug) har insugstypen inte blivit särskilt populär på de hojar gemene man kommer i kontakt med.
Googlade lite tamt på Huskvarna D motor och hittade bara ett vevparti med en fjäderbelastad skiva, tre fjädrar och en skiva med hål och i centrum ett rektangulärt hål som passar vevpartiet
Det är ett insugssystem som i olika versioner har använts på många olika motorer. I t.ex. Piaggio Ciao används ytterkanten på ena sidan av vevpartiet för att öppna och stänga insuget genom vevhuset för att det är en väldigt simpel konstruktion helt utan extra delar, och det tillåter att förgasaren placeras "bakom vevhuset" på en motor med cylindern liggande framåt - vilket passar utmärkt just på den hojen.
Kallas rotary intake på engelska för dom som vill söka lite.
Googlade lite tamt på Huskvarna D motor och hittade bara ett vevparti med en fjäderbelastad skiva, tre fjädrar och en skiva med hål och i centrum ett rektangulärt hål som passar vevpartiet
Jag vet att Suzuki hade denna konstruktion på sin moped motor. Fast inte genom svänghjulet det var hål i vevpartiet typ en slid som nämndes i en annan kommentar.
Suzuki K50 har inte slidmatad, utan vanlig reedventil. Dock fanns det några sällsynta motorer med slidmatad från fabrik har jag för mig.
gogla Suzuki rg500f , i den sitter en 4 cylindrig slidmatad 2-takts motor på 4x125cc , en mycket potent maskin på bana som på gata än i dag fabriksmodellen gav 205hp redan 1986