Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-01, 12:56
  #505
Medlem
#220

Västerås
BO: MAN
GM okänd
(FB) Misstänkt mord i Västerås. 2018-12-01
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...isstanker-mord

Osäkert(än så länge)
Citera
2018-12-01, 13:12
  #506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusMeus
Ger mig nu på ett försök till sammanställning (ej komplett, jag vet) av januari-november. Jag har endast kollat de fall som klassats som säkra, men det är en början.
Kortade ner allt för att det inte skulle vara en wall of text, se inlägg 504 för komplett inlägg.

Kort sagt: Passepartout gjorde ett hästjobb för att få ihop sina sammanställningar. För oktober tänkte jag att jag skulle slänga upp de osäkra fallen sammanställda med men inte hunnit pga jobb,annat.

En del trådar angående misstänkta mord, dör bara ut utan att de leder någonstans. Vilket gör det tidskrävande att själv försöka hitta hur utredningen fortskrider. Vilket jag antar att du själv upptäckt.
Anledningen till att jag satte novembers mord med minderåriga tjejer inblandade som osäker: Skrev inlägget någon timme efter det blivit publicerat i tidningen då uppgifterna var väldigt knapphändiga. Det är lättare att uppgradera ett fall från osäkert till säkert,än tvärt om i mitt tycke.

Det hade varit skönt om Passepartout återvänt för att kanske göra en slutlig sammanställning på säg 1:a kvartalet. Eller att fler intresserade i tråden skulle sätta av några timmar och gå igenom någon månad av fall. För att uppgradera utesluta, helst enligt formatet Passepartout gjorde. Dock borde det planeras på något sätt, rätt meningslöst att 10 personer sammanställer varje månad. Även om man kan korrekturläsa sammanställningar användare gjort.
Citera
2018-12-01, 13:26
  #507
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
#220

Västerås
BO: MAN
GM okänd
(FB) Misstänkt mord i Västerås. 2018-12-01
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...isstanker-mord

Osäkert(än så länge)

Detta måste väl vara #224?

Kan bara instämma i uttalandet om att Passepartout gjort ett hästjobb, mitt bidrag är tveklöst ett hafsverk i jämförelse. Håller även i princip med om att det inte är rimligt att ett flertal arbetar oberoende av varandra med ett antal olika sammanställningar, men postade ändå mitt lilla arbete för att åtminstone kanske ge en fingervisning om hur läget ser ut hittills vad gäller säkra fall.
Citera
2018-12-01, 13:54
  #508
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Anledningen till att jag satte novembers mord med minderåriga tjejer inblandade som osäker: Skrev inlägget någon timme efter det blivit publicerat i tidningen då uppgifterna var väldigt knapphändiga. Det är lättare att uppgradera ett fall från osäkert till säkert,än tvärt om i mitt tycke.

Ah, hade missat att detta fall (#214) var satt som möjligen (o)säkert.
Men det jag syftade på i mitt sammanställningsinlägg var #207 där det ev. kunde röra sig om nödvärn. Efter närmare granskning verkar man dock kunna sätta detta som säkert då det var stickande våld och en GM är häktad på sannolika skäl misstänkt för mord. https://www.vimmerbytidning.se/nyhet...om5552333.aspx
Citera
2018-12-03, 11:42
  #509
Medlem
Universells avatar
#225
2018-12-02
Lidköping
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Man i 50-årsåldern
GM: Okänd
OSÄKERT FALL
(FB) Person påträffad död i lägenhet, misstänkt mord, 3 till förhör, Lidköping, 2018-12-02
Citera
2018-12-03, 21:47
  #510
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusMeus
Ger mig nu på ett försök till sammanställning (ej komplett, jag vet) av januari-november. Jag har endast kollat de fall som klassats som säkra, men det är en början.

Jag har läst igenom själv samt jämfört med äldre sammanställningar av framförallt Passepartout, och under sept-okt även av Vitalejonet. Jag har kommit fram till följande slutsatser:
1. Under jan-aug konstaterade Passepartout att det fanns 74 säkra fall (inlägg nr 414 på sida 35). Dock har #039 räknats med i mars-statistiken trots att man tidigare i tråden ändrade den till osäker pga en nödvärnsdiskussion. Dock har #064 i april sedan dess också omgraderats till säker -->summa summarum blir att jag också får en total om 74 st säkra fall i jan-aug:
-Januari: 12 säkra
-Februari: 6 säkra
-Mars: 7 säkra (#039 blivit osäker)
-April: 8 säkra (#064 blivit säker)
-Maj: 9 säkra
-Juni: 8 säkra
-Juli: 16 säkra
-Augusti: 8 säkra

2. För september och oktober genomförde Vitalejonet sammanställningar (återfinns på sida 39 och 40). Detta gav 9 säkra i september och 10 i oktober. Dock räknas i Vitalejonets sammanställningar in 5 fall (i september #165 och #178, i oktober #190, #191 och #192) som i dennes inlägg ändå fortfarande är markerade som osäkra. Frågan blir vad motiveringen för att ange dessa som säkra var, jag har förmodligen missat något i min genomgång men tycker det är bra att det klargörs.

3. I november får jag det till 9 säkra, 10 om man vill räkna med #207 där skribenten dock påtalat att det kan röra sig om nödvärn.

Sammanfattningsvis har vi 74 säkra fall t o m augusti, därefter 7-9 fall i september, 7-10 fall i oktober och 9-10 fall i november.
Det ger som minst 97 säkra fall, som mest 103. Med reservation för att jag klantat mig på diverse vis.

Och ja, jag vet att man kan citera till inlägg tydligare än vad jag har gjort, har dock gjort så gott jag kunnat.
Tack för sammanställningen!

Du kan höja upp minimum från 97 till 100 för jan tom nov:

#165: En person häktad på sannolika skäl. Verkar finnas gott om både bevis och historik/omständigheter

#190: GM har erkänt (oklart om det är för polisen eller för privatperson, men polisen verkar definitivt behandla det som mord).

#192: GM har erkänt.

(Ett tips är att läsa de Flashbacktrådar som länkas till resp fall. Där hittar man senaste status.)
Citera
2018-12-04, 15:05
  #511
Medlem
Universells avatar
#226
2018-12-04
Krylbo, Avesta
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: En person
GM: Okänd
OSÄKERT FALL
(FB) Avesta: Person hittad död i lägenhet - misstänkt mord, 2018-12-04
Citera
2018-12-05, 21:48
  #512
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för sammanställningen!

Du kan höja upp minimum från 97 till 100 för jan tom nov:

#165: En person häktad på sannolika skäl. Verkar finnas gott om både bevis och historik/omständigheter

#190: GM har erkänt (oklart om det är för polisen eller för privatperson, men polisen verkar definitivt behandla det som mord).

#192: GM har erkänt.

(Ett tips är att läsa de Flashbacktrådar som länkas till resp fall. Där hittar man senaste status.)

Tack för infon! Har i nuläget tyvärr inte haft tid att gå igenom de relevanta fallens FB-trådar men får jag tid gör jag det naturligtvis själv också

Med ovanstående tre omklassificeringar till säkra fall (#165, #190 och #192), samt #207 som jag nämnde ovan, blir antalet säkra fall i skrivande stund minst 101, som mest 103.
Citera
2018-12-05, 22:01
  #513
Medlem
DeusMeuss avatar
#227
2018-12-05
Utby, Göteborg
Tillvägagångssätt: skjutning
BO: kvinna i 25-årsåldern.
GM: man gripen på plats, därefter anhållen.
SÄKERT FALL

https://www.flashback.org/t2939570
Citera
2018-12-05, 22:04
  #514
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusMeus
#227
2018-12-05
Utby, Göteborg
Tillvägagångssätt: skjutning
BO: kvinna i 25-årsåldern.
GM: man gripen på plats, därefter anhållen.
SÄKERT FALL

https://www.flashback.org/t2939570
Nej, det där är inte ett nytt fall.

Datum är 2018-05-05 och finns redan registrerat i tråden som #83.
Citera
2018-12-05, 22:08
  #515
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nej, det där är inte ett nytt fall.

Datum är 2018-05-05 och finns redan registrerat i tråden som #83.

Det har du helt rätt i, tog totalt fel på vilken månad det gällde (då det är den femte i denna månad). Ber om ursäkt!
Citera
2018-12-06, 08:29
  #516
Medlem
Universells avatar
#227
2018-12-05
Katrineholm
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Man i 60-års åldern
GM: Okänd
OSÄKERT FALL
(FB) Misstänkt mord i bostad på man i 60-årsåldern, Katrineholm 5/12 -18

#228
2018-12-05
Skallberget, Västerås
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Man född på 80-talet
GM: Okänd
OSÄKERT FALL
(FB) Avliden person, förundersökning om mord inledd, Västerås, 2018-12-05
__________________
Senast redigerad av Universell 2018-12-06 kl. 08:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback