Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-22, 19:04
Medlem
I call bullshit! Har testat med några sådana här Dalai Lama snubbar och sov till och med över hos dom i deras bageri.
Det gör varken till eller ifrån, tror det är någon placebo skit det där.
Citera
2018-02-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
I call bullshit! Har testat med några sådana här Dalai Lama snubbar och sov till och med över hos dom i deras bageri.
Det gör varken till eller ifrån, tror det är någon placebo skit det där.
Fast det finns en hel del forskning som pekar på att det gör skillnad.

https://www.google.se/search?q=medit...hrome&ie=UTF-8
Citera
2018-02-26, 00:04
Medlem
Dharmabums avatar
Väldigt mycket av det som människor som bara mediterar lite då och då säger sig uppleva tror jag också är placebo eller bara den enkla effekten av att man vilat en stund. Man måste meditera mycket och under lång tid för att det ska fungera som den skoning i en rimligare attityd till livet och sina egna upplevelser som meditationen är tänkt att vara.

Därför rekommenderar jag en Vipassanaretreat till alla som verkligen vill undersöka hur de svarar på meditation. Sådana kan man ta del av i Sverige och man mediterar, under introduktionskursen, mer än 12 timmar om dagen i 11 dagar. Jag vill påstå att en sådan kurs innebär att man suttit mer än vad många som uttalar sig om meditation gör under hela sitt liv. Då känner man att det har effekt och blir förhoppningsvis så motiverad av det att man gör meditationen till en del av vardagen.
Citera
2018-05-27, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Har själv testat det och man blir ju väl mindre stressad tillfälligt så jag undrar ifall jag gör något fel, hur är det för er? Jag förstår inte riktigt varför man mediterar, känns lite som att det inte sker några förändringar.

Min erfarenhet är att meditation kan dels var enbart socialt, dvs stå i en grupp med andra och sträcka händerna mot himmeln. Kul om det uppfyller en social funktion. Men...

För att få hjälp på kropp och hjärna gör jag så här:

Meditation är att utsätta hjärnan för ett fysiologiskt användbart tillstånd. Exempelvis rensa bort aktivitet i hjärnan som är kopplat till ångest och neuroser. Syftet är också att sova bättre, vilket vi gör om vi tar bort galenskap som ångest, neuroser etc. Om jag mediteterar ett par timmar om dagen då sover jag mycket bättre, är mycket gladare, känner mig fysiskt mycket mera energirik, troligen som ett resultat av den bättre sömnen.

Jag brukar meditera genom att kolla på träd, buskar och lyktstolpar då jag är ute och cyklar. Måste dock vara bra väder för att annars tycker jag inte om det. Vid bra väder kan jag komma i meditativt tillstånd och cykla runt i 2 timmar. Mediterar genom att koppla bort tankarna, och följer träd och naturen allteftersom jag cyklar omkring. Försöker få omgivningen att gå långsamare och försöker då uppleva nuet. Vilket funkar ganska bra. Senaste dagarna har jag mått otroligt bra och det sätter jag i samband till mina två timmar meditation om dagen, visserligen cyklande men ändå.

Använder alltså himmeln, träden, skogen, buskar och delvis lyktstolpar som hjälpmedel vid meditation. Problemet kan vara detta funkar där det finns natur och bra väder. Det blir knepigt i stadsbebyggelse då mycket distraherar där.
Citera
2018-05-27, 22:26
Medlem
ImAFlirts avatar
"Lyckas" man inte inse under meditationen att allt mentalt händer av sig självt så blir det bara en avslappningsövning och inget annat. Detta är varför många som mediterar fortfarande är lika arroganta som de var innan de började. Folk som inser sanningen vill inte skada andra och om skada är skedd så vill man åtgärda det.

Det är lite så jag uppfattar detta just nu.
Citera
2018-05-30, 22:01
Medlem
Citat:
Vad vinner man på av att vara i det tillståndet då man inte upplever några känslor och tankar?

När jag gör det känner jag ingenting. Bokstavligen ingenting, ett vakuum. Ska det vara så?

Man är ett med Han
Citera
2018-05-30, 22:18
Medlem
Jeltzins avatar
Det finns olika saker att meditera på. Meditation är mer som ett verktyg och det du använder verktyget på är ditt medvetande - alltså din förmåga att uppfatta livet.

Om du är intresserad, googla på chakra meditation så får du förslag på olika typer av meditationer som är inriktade på att hjälpa dig med olika delar av medvetandet. Det finns 7 stycken chakran som går nedifrån och upp. Det nedersta har att göra med din förmåga att känna dig säker, försörja dig, ha en frisk kropp, nästa har att göra med relationer och att kunna njuta av livet, vara kreativ och det tredje har att göra med självkänsla och personlig "power". Du kan meditera på varje chakra utefter vad du själv behöver. Man rekommenderar att man alltid börjar nedifrån och uppåt för att först bygga en stabil bas och sen vartefter bygga på denna. Finns guidade meditationer för varje chakra på youtube.
Citera
2018-07-06, 01:59
Bannlyst
Funkar skitbra, jag blir nästan mer lugn av att meditera än att ta benzo.

Har blivit av med nästan all min ångest efter ha mediterat ett par veckor.
Citera
2018-07-20, 21:04
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Därför rekommenderar jag en Vipassanaretreat till alla som verkligen vill undersöka hur de svarar på meditation. Sådana kan man ta del av i Sverige och man mediterar, under introduktionskursen, mer än 12 timmar om dagen i 11 dagar. Jag vill påstå att en sådan kurs innebär att man suttit mer än vad många som uttalar sig om meditation gör under hela sitt liv. Då känner man att det har effekt och blir förhoppningsvis så motiverad av det att man gör meditationen till en del av vardagen.

Ett mycket fint tips för er som vill prova meditation och ge det en ordentlig chans.
Att meditera intensivt under den tiden och utan yttre stimuli på ett retreat som detta skapar förutsättningar för att verkligen se vad meditation innebär.

Att sitta några pass och påstå att meditation inte fungerar är bara reaktionen hos ett otämjt sinne som inte klarar av att befinna sig i stillhet. All träning tar tid och det det krävs många timmars meditation för somliga innan det där tillståndet av frihet och egolöshet infinner sig.

Finns även andra retreatcenter. Zengården. B.l.a..

Personligen har meditation förändrat mitt liv från ett fullständigt inre krig till mer stillhet, klarsynthet och sinnesro. Dock lätt att delvis tappa detta när man inte kör kontinuerligt.. Som med all form av träning..
Senast redigerad av Onehandclapping 2018-07-20 kl. 21:22. Anledning: Tillägg
Citera
2018-07-20, 21:36
Medlem
Onehandclappings avatar
Citat:
Har själv testat det och man blir ju väl mindre stressad tillfälligt så jag undrar ifall jag gör något fel, hur är det för er? Jag förstår inte riktigt varför man mediterar, känns lite som att det inte sker några förändringar.

Är meditation verkligen något bra eller är det nonsens? Vill höra era åsikter eftersom jag är nyfiken. En annan fråga är, hur gör man det "rätt"? Vet inte ifall detta är rätt delforum.

Finns inget "rätt". Därför det finns många olika tekniker. Fungerar inte den teknik man använder sig av kan ett vettigt förslag vara att man provar en annan. Är man buddhist kan en lärare inom de traditionen man ingår i, vara till hjälp.

Förändringar sker men är inte alltid direkt synliga.
Det är så vårt sinne fungerar. Vi förändras och anpassar oss ständigt, men förändringen finns där och den sker mycket snabbare än man tror.
Citera
2018-07-22, 17:59
Medlem
Ibland så inbillar jag mig att det inte hjälper men det är bara en ursäkt ärligt talat. Meditation är som styrketräning, det är lätt att strunta i det och låta sig förtvinas. Men desto svårare att ge sig hän och konfrontera sin bristfällighet. Det andra stora hindret för mig är att jag inte vill "göra fel" som TS beskriver.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Det finns olika saker att meditera på. Meditation är mer som ett verktyg [...] chakra meditation
Jag tänkte i liknande banor. Inte så haj på chakran men är lite inne på personlighetstyper själv. Det kanske finns en optimal metod för varje Jungiansk kognitiv sekvens till exempel.

Det måste spela roll i alla fall, hur individens hjärna fungerar. Det finns en syntetisk massproducerad känsla i mycket Mindfulnesslära, Yoga osv. New Age å ena sidan, klinisk obligatorisk arbetsplatsmeditation å andra. Lärorna mjölkas för att upprätthålla vårt sjuka samhälle, det gör att jag spyr på det hela och blir alldeles cynisk. Men ändå behöver vi meditera, om än bara för att behålla förståndet. Förbannat
Citera
2018-12-27, 10:45
Medlem
anycoloryoulikes avatar
Folk som inte tror på meditation förstår inte att det är en skicklighet man måste lära sig. Jag prövade på att meditera då och då några år sen och har hållit på enda sen dess. För ungefär ett år sen började jag meditera nästan varje dag och lärt mig att falla djupare in i det progressivt ända sen dess.

Hur man kommer dit får man lära sig själv och jag tror att alla har sina egna sätt, men tro mig; du kommer att veta när du "mediterar". Och ja, det hjälper i alla fall för mig. Jag kan inte skriva framgångsrikt varje dag (musik eller litteratur) om jag inte mediterar.

Meditation kommer också att hjälpa dig förstå hur "djupt fokus" fungerar, har ni hört talas om "flow?" Det man upplever när man tex briljerar på någonting för att man är så djupt fokuserad i det att man inte tänker på något, man bara upplever allt och sina egna handlingar sker per automatik. Man kan lära sig själv att stämma sig in i det tillståndet när man börjat förstå fokus och meditation klarare.

OP skrev att han känner sig "tillfälligt avslappnad". Det är det man lär sig innan man ens börjar meditera "på riktigt." Om ni inte känner att det har hjälp särskilt mycket, forstätt. Lär er meditation på riktigt.

Jag mediterar 25 minuter varje dag flera gånger om dagen, oftast efter ungefär 90 minuter av skrivande, det är då jag börjar tappa fokuset. Efter jag mediterat så känns det som att orden magiskt framkommer på skärmen.

Det finns flera olika former av meditation. Om man går tillräckligt länge, helst på en väg du redan känner till så är det enkelt att "falla" in i meditation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in