Citat:
Ursprungligen postat av
Mulz
Har själv testat det och man blir ju väl mindre stressad tillfälligt så jag undrar ifall jag gör något fel, hur är det för er? Jag förstår inte riktigt varför man mediterar, känns lite som att det inte sker några förändringar.
Min erfarenhet är att meditation kan dels var enbart socialt, dvs stå i en grupp med andra och sträcka händerna mot himmeln. Kul om det uppfyller en social funktion. Men...
För att få hjälp på kropp och hjärna gör jag så här:
Meditation är att utsätta hjärnan för ett fysiologiskt användbart tillstånd. Exempelvis rensa bort aktivitet i hjärnan som är kopplat till ångest och neuroser. Syftet är också att sova bättre, vilket vi gör om vi tar bort galenskap som ångest, neuroser etc. Om jag mediteterar ett par timmar om dagen då sover jag mycket bättre, är mycket gladare, känner mig fysiskt mycket mera energirik, troligen som ett resultat av den bättre sömnen.
Jag brukar meditera genom att kolla på träd, buskar och lyktstolpar då jag är ute och cyklar. Måste dock vara bra väder för att annars tycker jag inte om det. Vid bra väder kan jag komma i meditativt tillstånd och cykla runt i 2 timmar. Mediterar genom att koppla bort tankarna, och följer träd och naturen allteftersom jag cyklar omkring. Försöker få omgivningen att gå långsamare och försöker då uppleva nuet. Vilket funkar ganska bra. Senaste dagarna har jag mått otroligt bra och det sätter jag i samband till mina två timmar meditation om dagen, visserligen cyklande men ändå.
Använder alltså himmeln, träden, skogen, buskar och delvis lyktstolpar som hjälpmedel vid meditation. Problemet kan vara detta funkar där det finns natur och bra väder. Det blir knepigt i stadsbebyggelse då mycket distraherar där.