2017-12-29, 20:23
Medlem
Rebelxs avatar
Såg idag vid 9.30-10 tiden en liten knähund komma springandes mot trafiken i höger del av den högra körbanan precis innan Fredhällstunneln.

Bilen framför mig bromsar in från typ 90 --> 50kmh, jag ser hunden och bromsar också in, sedan tvärnitar personen i bilen framför plötsligt och jag väjer ut i vänstra filen lite då jag är osäker om jag hinner stanna innan jag smäller in i baken på honom..
Bilen som kommer i vänstra filen ser dock antagligen inte hunden eller att någon snart väljer stanna på motorvägen, så när han kommer i 100km/h och plötsligt ser en bil väja ut framför honom så gör han en undanmanöver som var riktigt nära att sluta väldigt illa...
Hans bil får sladd i ett sicksack mönster och däcken tjuter för att jag i 30kmh plötsligt e på väg ut i hans vägbana, ser fan ut som att han ska volta men det gick bra... Tur att det inte var mer trafik.

Bilen som valt att stanna på motorvägen 25m efter att han passerat hunden, verkar fatta att det inte var en bra ide och kör vidare.. antar att hen tänkte försöka rädda hunden och glömde bort att hon var på en motorväg...

Så jag undrar, såg någon annan hunden eller vet vad som hände sen? Den var på väg söderut ut på essingeleden.. Inte mycket till väggren och så liten som den var så syntes den inte jättebra direkt..
Citera
2017-12-29, 20:30
Medlem
Fromlandss avatar
Jag körde där (E4norrgåend strax innan den stängda i farten till Lilla Essingen) idag runt 10 tiden tror jag.
Ett körfält var avstängt och blockerat av en polisbil med blåljus. Jag trodde först att de stoppat någon och tänkte vad klantigt av dem att inte stanna på infarten där de inte blockerar E4:an. Men när jag rullade förbi i 40 km/h såg jag att det låg ett tämligen platt överkört djur framför polisbilen.
Man ser ju en del tillplattade rävar, harar, mindre rådjur och grävlingar efter våra vägar men här tänkte jag spontant - Hund.
Inget normalt vilt befinner sig mitt på Essingeleden.
Tråkigt för ägaren men tur att den inte hann orsaka en större trafikolycka.
Citera
2017-12-29, 20:51
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Jag körde där (E4norrgåend strax innan den stängda i farten till Lilla Essingen) idag runt 10 tiden tror jag.
Ett körfält var avstängt och blockerat av en polisbil med blåljus. Jag trodde först att de stoppat någon och tänkte vad klantigt av dem att inte stanna på infarten där de inte blockerar E4:an. Men när jag rullade förbi i 40 km/h såg jag att det låg ett tämligen platt överkört djur framför polisbilen.
Man ser ju en del tillplattade rävar, harar, mindre rådjur och grävlingar efter våra vägar men här tänkte jag spontant - Hund.
Inget normalt vilt befinner sig mitt på Essingeleden.
Tråkigt för ägaren men tur att den inte hann orsaka en större trafikolycka.

Jo men precis det var vid den lilla av/påfarten innan tunneln jag såg hunden också och tiden stämmer.
Ja det var trist att höra men som du säger så får man vara glad att inte någon mer blev skadad..
Citera
2017-12-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Såg idag vid 9.30-10 tiden en liten knähund komma springandes mot trafiken i höger del av den högra körbanan precis innan Fredhällstunneln.

Bilen framför mig bromsar in från typ 90 --> 50kmh, jag ser hunden och bromsar också in, sedan tvärnitar personen i bilen framför plötsligt och jag väjer ut i vänstra filen lite då jag är osäker om jag hinner stanna innan jag smäller in i baken på honom..
Bilen som kommer i vänstra filen ser dock antagligen inte hunden eller att någon snart väljer stanna på motorvägen, så när han kommer i 100km/h och plötsligt ser en bil väja ut framför honom så gör han en undanmanöver som var riktigt nära att sluta väldigt illa...
Hans bil får sladd i ett sicksack mönster och däcken tjuter för att jag i 30kmh plötsligt e på väg ut i hans vägbana, ser fan ut som att han ska volta men det gick bra... Tur att det inte var mer trafik.

Bilen som valt att stanna på motorvägen 25m efter att han passerat hunden, verkar fatta att det inte var en bra ide och kör vidare.. antar att hen tänkte försöka rädda hunden och glömde bort att hon var på en motorväg...

Så jag undrar, såg någon annan hunden eller vet vad som hände sen? Den var på väg söderut ut på essingeleden.. Inte mycket till väggren och så liten som den var så syntes den inte jättebra direkt..

Om du inte är säker på att du hinner stanna så kanske du ska tänka hur nära du kör andra bilar. Ta lite mer avstånd nästa gång.
Citera
2017-12-29, 21:31
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Om du inte är säker på att du hinner stanna så kanske du ska tänka hur nära du kör andra bilar. Ta lite mer avstånd nästa gång.

Jag håller avstånd.
Om du läser så bromsade vi båda in och såg hindret. Sedan kör vi förbi hunden, och den ligger nog 20m bakom mig när nästa grej sker.
Efter att man passerar hindret så börjar man väl accelerera upp i den hastighet som gäller på vägen.
Att denne plötsligt får någon impuls att hen istället ska bromsa in hårt (inte en enda bil framför personen) mitt på motorvägen, var jag faktiskt inte beredd på alls..
Och jag krockade inte heller med idioten. Dock kunde en långtradare lika gärna krossat min bil bakifrån eller vad som helst.

Pröva starta från ett rödljus när det slår om till grönt, när du kommer upp i 50 så tvärnitar du. Kolla om personen bakom är beredd på din fint.
Citera
2017-12-29, 23:00
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx

Var i världen befinner vi oss?
Citera
2017-12-30, 02:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Var i världen befinner vi oss?
Essingeleden -- Stockholm
Citera
2017-12-30, 02:32
Medlem
Silltunnas avatar
Hunden omhändertogs senare av polis i anslutning till platsen. Den hade tydligen rymt ifrån ett hem för herrelösa hundar, och skall enligt uppgift ha haft en mycket trasslig uppväxt. Oklart var den befinner sig just nu, men det kommer nog dröja innan den ges möjlighet att rymma igen.
Citera
2017-12-31, 17:02
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hunden omhändertogs senare av polis i anslutning till platsen. Den hade tydligen rymt ifrån ett hem för herrelösa hundar, och skall enligt uppgift ha haft en mycket trasslig uppväxt. Oklart var den befinner sig just nu, men det kommer nog dröja innan den ges möjlighet att rymma igen.

Jaha? Nu påstår du att den överlevde medan Fromlands skriver att att den dog?
Sannolikheten att något annat djur sprang på essingeleden just då är ju rätt liten.
Någon ljuger eller så var din kommentar nån sorts skämt?

Och en trasslig uppväxt är ingen ursäkt till att försöka skapa kaos, även om det verkar som många tror det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in