2017-12-29, 11:09
Avslutad
Vissa säger att man aldrig ska låta en förlust överstiga mer än 3 %. Vissa saker 10 %. Andra 1 %.

Vad säger ni och varför?

Diskutera utifrån perspektivet swing trading.
Citera
2017-12-29, 11:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Vissa säger att man aldrig ska låta en förlust överstiga mer än 3 %. Vissa saker 10 %. Andra 1 %.

Vad säger ni och varför?

Diskutera utifrån perspektivet swing trading.

Beror helt på hur man tradar och vad man har för strategi. Jag har ingen fast gräns, det kan bli flera 100% utan att jag tar förlusten. Däremot tror jag på diversifiering och att hålla koll på positionsstorlek så att man har råd att ligga väldigt dåligt till i en enskild position.

Anledningen att vissa säger det är väl för att de utgår från stop loss som riskhanteringsmetod. I många fall är det rätt. Förlorar man 50% måste man annars vinna tillbaka 100%.
Citera
2017-12-29, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Beror helt på hur man tradar och vad man har för strategi. Jag har ingen fast gräns, det kan bli flera 100% utan att jag tar förlusten. Däremot tror jag på diversifiering och att hålla koll på positionsstorlek så att man har råd att ligga väldigt dåligt till i en enskild position.

Anledningen att vissa säger det är väl för att de utgår från stop loss som riskhanteringsmetod. I många fall är det rätt. Förlorar man 50% måste man annars vinna tillbaka 100%.

Flera 100 % förlust?
Citera
2017-12-29, 12:08
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Flera 100 % förlust?

Om man tar en säljposition finns ingen gräns för hur stor förlusten kan bli relativt den ursprungliga positionen.
Citera
2017-12-29, 12:18
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Flera 100 % förlust?

Du blankar Företag A som vid blankningens start har ett värde på 100 kronor. Du missbedömer grovt och aktien rusar till 1000 kronor dvs 1000% ökning. Är din blankning värd 0 kronor? Nej, du är nu 900 kronor i hålet till MM och måste därför sätta in pengar för att kunna likvidera skulden.

På allt det här tillkommer avgifter på ett par procent för själva blankningen. Att låna aktier är nog bland det mest riskfyllda man kan göra om företaget är ett volatilt ett.
Citera
2017-12-29, 12:34
Medlem
Citat:
Beror helt på hur man tradar och vad man har för strategi. Jag har ingen fast gräns, det kan bli flera 100% utan att jag tar förlusten. .

Dethär är en kise som VERKLIGEN kan räkna ,haha..
Citera
2017-12-29, 13:26
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Alla transaktioner innebär att man går kort en position och lång en annan. När man köper aktier går man kort pengar/lång aktier och när man säljer aktier går man lång pengar/kort aktier. Tillgången man går lång kan man förlora max 100% och vinna > 100% mätt i tillgången man går kort och vice versa tillgången man går kort kan man förlora > 100% och vinna max 100% mätt i tillgången man går lång.
Citera
2017-12-29, 15:34
Medlem
Beror vad jag handlar, sätter olika baserat på råvaror, Forex, index, aktier etc.

Men brukar räkna med 5% nedgång som grund ta fall för. Om något ligger redan lågt värderat kan jag även gå mycket lägre.

Men i visss fall bättre ta förlust om faller mycket sedan köpa igen om fall är tillräckligt stort.

Sedan beror hur man räknar fall, % nedgång av värdet eller i summa.

Kapital förlust kan vara flera 100% neråt medans marknadens fall betydlig mindre.
Citera
2017-12-29, 21:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
...och du är en som VERKLIGEN inte har någon kunskap om finansiella instrument...

Ett tips är att iaf lära dig grunderna innan du skämtar om andras inlägg, då slipper du vara pinsam och göra bort dig.
Citera
2017-12-30, 10:35
Avslutad
Citat:
Alla transaktioner innebär att man går kort en position och lång en annan. När man köper aktier går man kort pengar/lång aktier och när man säljer aktier går man lång pengar/kort aktier. Tillgången man går lång kan man förlora max 100% och vinna > 100% mätt i tillgången man går kort och vice versa tillgången man går kort kan man förlora > 100% och vinna max 100% mätt i tillgången man går lång.

Det här verkar vara helt uppochned vänt. Det är ungefär som att säga att om jag köper bröd i affären så går jag samtidigt kort salami.

Om jag går kort svenska kronor när jag köper svenska aktier så menar du då på att mina svenska kronor relativt andra valutor, skulle stiga i värde om kronan faller (efter att jag har realiserat aktievinsten). Det här skulle omöjliggöra aktiepositionen i svenska aktier, för hur fasiken kan du äga svenska aktier när du samtidigt sålt valutan de står på??

Nää, du får utveckla, referera, länka osv innan jag köper ditt resonemang, för det verkar vara helt uppåt väggarna...
Citera
2017-12-30, 12:02
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Det här verkar vara helt uppochned vänt. Det är ungefär som att säga att om jag köper bröd i affären så går jag samtidigt kort salami.

Om jag går kort svenska kronor när jag köper svenska aktier så menar du då på att mina svenska kronor relativt andra valutor, skulle stiga i värde om kronan faller (efter att jag har realiserat aktievinsten). Det här skulle omöjliggöra aktiepositionen i svenska aktier, för hur fasiken kan du äga svenska aktier när du samtidigt sålt valutan de står på??

Nää, du får utveckla, referera, länka osv innan jag köper ditt resonemang, för det verkar vara helt uppåt väggarna...

Det är inte så konstigt. Alla transaktioner sker i tillgångspar. Man måste sälja en tillgång för att köpa en annan. Vill man handla USD på Forex, då måste man välja vilken valuta man vill handla dollar emot, t.ex. JPY. Då köper man USDJPY, man är då lika mycket lång dollar som man är kort Yen. När man säljer SEK för att köpa Ericsson är man kort SEK mot Ericsson, med Forex notation köper man egentligen ERICSEK. Notera att man för den sakens skull inte är kort SEK mot andra valutor.
Citera
2017-12-31, 13:54
Avslutad
Citat:
Det är inte så konstigt. Alla transaktioner sker i tillgångspar. Man måste sälja en tillgång för att köpa en annan. Vill man handla USD på Forex, då måste man välja vilken valuta man vill handla dollar emot, t.ex. JPY. Då köper man USDJPY, man är då lika mycket lång dollar som man är kort Yen. När man säljer SEK för att köpa Ericsson är man kort SEK mot Ericsson, med Forex notation köper man egentligen ERICSEK. Notera att man för den sakens skull inte är kort SEK mot andra valutor.

Mera dravel! Inga länkar heller eller andra källor.

Om jag köper en amerikansk aktie så tar jag samtidigt en position i dollarn.

Om jag köper en svensk aktie tar jag en position i SEK i själva aktien. Jag kan inte sälja SEK för att sen ta position i SEK och därmed äga aktien.

Alltså du famlar bara... det här är bara ditt egna påhitt. Totalt svammel!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in