2014-06-03, 13:51
Medlem
Går i köptankar efter en ny andrabil eftersom rosten börjat äta upp den gamla. Kommer troligen bli en Golf av nyare årsmodell. Finns en mängd nyare Golfar årsmodell 13 på marknaden, ex http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/2vw32vsg/E0ABUDJwAY8Yv2Zf3YYC-FJ9Var.2jhqAAA_!
som jag misstänker är fd hyrbilar. Hur får man egentligen reda på att de rullat som hyrbilar? Kollar man ägarhistoriken så ser man ju bara att det är VWs leasingbolag som ägt bilen.

(Nu påstår jag inte att det skulle var sämre med fd hyrbilar än privatägda, men det kan ju finnas lite mer prutmån.)
Citera
2014-06-03, 13:53
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Hyrbilar körs ju i regel helt och hållet respektlöst. Kolla efter tecken på dålig respekt.
Citera
2014-06-03, 14:03
Medlem
Testat att ringa till VW leasing som är tidigare ägaren? Miltalet skulle jag annars säga är en indikator. Ungefär 1k mil per år (2k+ mil på 2+ år, givet att den är uttagen hösten 2012 som brukligt) talar ju starkt för leasing av en person. Samma sak att den säljs så pass ny, det känns som att hyrfirmor håller dem längre medan en privatperson kan säga upp avtalet när som helst även om det kostar.
Citera
2014-06-03, 22:16
Medlem
Turbotores avatar
De enda bilar som finns som ett och två årsbilar är hyrbilar. Annars byts de ej in så tidigt.
Köper du bil inom bilhandeln begär att få ut vilka som ägt den. Har den varit hyrbil står det på dem. Alla vw hyrisar är nästan uttagna på europcar

Alla hyrisar har även reg numret stansat på alla rutor på bilen.
Citera
2014-06-03, 22:48
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbotore
De enda bilar som finns som ett och två årsbilar är hyrbilar. Annars byts de ej in så tidigt.
Köper du bil inom bilhandeln begär att få ut vilka som ägt den. Har den varit hyrbil står det på dem. Alla vw hyrisar är nästan uttagna på europcar

Alla hyrisar har även reg numret stansat på alla rutor på bilen.

Det där har väl alla nyare bilar idag?
Min bil från -07 har det till och med på alla rutor, och den har inte varit någon hyrbil.
Citera
2014-06-04, 07:45
Medlem
Turbotores avatar
Visst finns det undantag, vissa stansar sina rutor för försäkringens skull. Men nej det är inte standard, hyrbilar har det alltid.
Citera
2014-06-04, 08:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Visst finns det undantag, vissa stansar sina rutor för försäkringens skull. Men nej det är inte standard, hyrbilar har det alltid.

Vissa försäkringsbolag har det som krav, t.ex. för importbilar. I stort sett alla bilar jag ägt de senaste åren har varit märkta i rutorna.
Citera
2014-06-04, 10:32
Medlem
provocative77s avatar
Ang hyrbil.
På Carfax kan man iaf se om en bil har gått som taxi. Kanske är samma sak med hyrbilar?
Citera
2014-06-04, 13:02
Medlem
Tycker att bilen du länkade till är för dyr men går kanske pruta ner till ca 150 000.
VW handlare har ibland nya nedsatta Golfar med masterspaketet som jag tycker är ett krav.
Här får du en helt ny för 10 000 kr mer men som sagt det beror på hur mycket du kan pruta.

http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_TSI105_Master_Omgaende_levera_5427 2533.htm?ca=7&w=3
Citera
2014-06-04, 13:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ang hyrbil.
På Carfax kan man iaf se om en bil har gått som taxi. Kanske är samma sak med hyrbilar?

Jag har för mig att det noteras i carfax om bilen haft hyrbilsförsäkring. Men är bilen importerad så framgår det kanske inte om den varit hyrbil då t.ex. tyska register fullt hemliga och syns inte på carfax.
Citera
2014-06-04, 14:14
Medlem
Har mycket riktigt varit hyrbil en gång i tiden.

INFORMATION OM FÖREGÅENDE ÄGARE
Person-/orgnr 5560840984
Namn Europeisk Biluthyrning Aktiebolag
Förvärvsdatum 2013-05-21
Postnr och ort
Adress Box 47234
Postnr 10074
Postort Stockholm
Citera
2014-06-05, 23:41
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Inte så sällan händer det att GA vill få upp registreringsstatistiken vissa månader och byter alla egna tjänste/personalbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in