Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2017-12-28, 07:14
Medlem
Kollar runt på nätet och hör mig för med min omgivning.
Omdömen på nätet är lätt att se om det är fejk eller inte.
Går även att fråga i olika grupper på Facebook.
Och sedan läsa på lite själv så man inte är helt borta.
Citera
2017-12-28, 10:43
Medlem
Märkesverkstad får ta hand om det mesta för mig, däckhotell, service, reperation, rutbyte osv. Mest för att det är smidigt att vända sig till dem.
Citera
2017-12-30, 01:12
Medlem
Sesam66s avatar
Under nybilsgaranti = Märkesverkstad.
Under motorgaranti = Märkesverkstad om du är nöjd med denna annars mekonomen eller motsvarande.
Efter motorgaranti = Egenservice om du tänkt behålla den mer än 3 år (och/eller mer än 8 år gammal bil) annars lokal verkstad med "word of mouth" gott rykte.

Om jag har fel på bilen som kräver avancerad bildiagnos så går jag motvilligt till märkesverkstad. Är det tex bromsjobb som jag inte har tid eller orkar göra själv så går jag till min lokala mek.
Senast redigerad av Sesam66 2017-12-30 kl. 01:19.
Citera
2018-01-05, 07:07
Medlem
Blissummers avatar
Tack för alla råd. Jag får helt enkelt fråga runt då som det verkar, om jag inte väljer märkesverkstad vilket dock känns något dyrt då jag har en bil som är äldre än 10 år.
Citera
2018-01-08, 23:18
Medlem
Beror på flera faktorer men huvudsakligen:

- Arbetets komplexitet
- Bilens ålder

Folk som jobbar på Mekonomen är inte idioter, men när de kommer till en dödpunkt och inte är säkra på hur de ska göra ett visst moment är de tvungna att chansa eftersom de inte har några experter på ett specifikt märke. Inte heller har de tillgång till tillverkarens databas med information om allt t ex kända fel och arbetsbeskrivningar med detaljerade bilder och skisser.

Som exempel kan nämnas att jag hade inne min tjejs bil för ett par dagar sedan för att byta lite grejer. Bromsarna har skrikit trots nya skivor och belägg från Mekonomen. Föga förvånande ser jag när jag har isär det att de har monterat de nya bromsarna rakt på rost utan att rengöra nav och hållare SAMT vilket är värst helt utan smörjning. Dessutom saknades tillbehörsplåten för beläggen. Då väljer man helt enkelt att skita i det. På auktoriserad verkstad går man till lagret och hämtar en uppsättning.

Det är skillnad på jobb och jobb, även om det finns klåpare på bägge ställen är chansen att stöta på dem betydligt mindre på auktoriserad verkstad. Nackdelen är ju givetvis att det kostar svinet att lämna in bilen på auktoriserad men bra blir det och är det några konstigheter går det alltid att korrigera.

(Ja, jag vet att det finns vissa aukt. verkstäder som är tappade och har anställda som är katastrof men jag pratar generellt)

/Erfarenhet
Citera
2018-01-09, 02:53
Medlem
kollar priser, sen kollar på priser på reservdelarna. ett tag senare liggar jag underbilen. nån timme senare känner jag att jag sparat en rejäl slant.

aldrig besökt en verkstad men KANSKE skulle göra det en kall och eller blöt vinter dag där något vitalt gått sönder.

värt att notera är att alla mina bilar har varit minst 10år gamla. hade jag en ny skulle jag nog lämna in just för att dom bökar med massor av special verktyg nuförtiden.

en polare fick åka och köpa 2 special verktyg när han skulle byta hjul lager samt olje filter...dom var inte jätte billiga eller jätte lätta att få tag på vill jag minnas.
Citera
2018-01-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Hur väljer ni bilverkstad när det är dags för bilservice eller andra typer av reparationer/åtgärder? Jag tycker att det är en enda stor djungel. Jag kollade tex på reco.se men tex på speedy bilservice så såg recensionerna ut att vara fejkade i mängder. Alla heter typ "Anna O" och "Peter W" och liknande och har bara lagt ett omdöme någonsin, naturligtvis högsta betyg på Speedy Bilservice på ett visst ställe...

Speedy Bilservice? Ja, numera fungerar det så att de inavlade patrask som jobbar på ställen också skriver de olika kommentarerna och röstar upp dessa fantastiska verkstäder. jag brukar alltid, i alla lägen ge bort min dyra bil som muslimer ska serva till självlärda muslimer så de kan lära sig hur en bil som de aldrig sett kan se ut. efter att a lämnat in bilen på dessa ställen ser jag alltid att de kört en massa med bilen, att bensinen alltid är slut och att bilen fungerar sämre. det finns bara ott att säga om bilverkstäder och alla dessa mekaniker.
Citera
2023-07-03, 13:08
Medlem
Motormannen72s avatar
För mig beror det lite på om jag har ny eller gammal bil. Men tycker det är viktigt med en auktoriserad verkstad för det varumärket jag har. Brukar ofta landa på https://www.holmgrensbil.se/verkstad/service när jag ska utföra service.
Citera
2023-07-03, 13:18
Medlem
ponykalles avatar
Måste nog säga att jag har tröttnat på verkstäder,,både på bil och mc .
Kan jag,så gör jag servicen och en del rep själv.
Har renoverat motorer,automatlådor,kan svetsa,lackera,,,,,men när elektroniken börjar jävlas,då kan det bli tufft.
Citera
2023-07-03, 19:42
Medlem
Beror ju helt på vad som ska göras

Men undvik de med allt för bra eller dåligt läge
Samma ägare sen minst några år

Bor i stan men har hittat en ute på landet
Citera
2023-07-04, 11:35
Medlem
PeterNosters avatar
Verkstadskedjorna MECA, Meconomen, Autoexperten har nog bra koll på de anslutna verkstäderna.

Men som sagt den lokala i första hand. Den jag använder tar sina delar från AD bildelar. Vet inte om AD-verkstäderna också är en kedja.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in