2017-12-26, 10:02
Medlem
fantomas318s avatar
Peace Flashback'ers!
Jag har en fråga/fundering ang. Proviva blåbär.

Jag har druckit denna för att den varit "nyttig" men när jag läser innehållsförteckningen så står det 9g sockerarter av 100g.

Detta hade varit bra om dessa varit från blåbären.
Men ett par rader över detta står det "socker" 8,5%.

Innebär detta att det är 0,5% fruktsocker och 8,5% tillsatt vanligt socker?

Är detta som att dricka en läsk till frukost blandad med lite "bra bakterier."?
Proviva Blåbär

Tackar för informationen!
Citera
2017-12-26, 10:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomas318
Peace Flashback'ers!
Jag har en fråga/fundering ang. Proviva blåbär.

Jag har druckit denna för att den varit "nyttig" men när jag läser innehållsförteckningen så står det 9g sockerarter av 100g.

Detta hade varit bra om dessa varit från blåbären.
Men ett par rader över detta står det "socker" 8,5%.

Innebär detta att det är 0,5% fruktsocker och 8,5% tillsatt vanligt socker?

Är detta som att dricka en läsk till frukost blandad med lite "bra bakterier."?
Proviva Blåbär

Tackar för informationen!

Ja, det är socker i alla sådana där blandyoughurtar/blandfiler. Rekommenderar i stället att du köper naturell fil/a-fil/youghurt/kefir och slänger i en matsked eller två riktiga blåbär, dvs. färska eller frysta. Blir nästan inget socker då. Mycket nyttigare än industrins sockersjuka produkter.
Citera
2017-12-26, 10:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nog inge ovanligt att gemene man uppfattar en sådan dryck som nyttig, om man med nyttig menar näringsrik, det är lite C-vitamin och annorlunda bakteriekultur, men annars är det inte mycket att hänga i granen. Vad gäller sockret så är det ingen katastrof dock, är kosten överlag näringsrik så är det ingen fara att inkludera socker i den, det är när det blir en överkonsumtion som det på sikt kan påverka hälsan negativt. Men detta är ju inge unikt bara för det är socker, det mesta i för stora mängder är negativt.
Citera
2017-12-26, 10:21
Avstängd
De har blivit förbjudna att använda sin gamla slogan om ”magens bästa vän”. Det saknas nämligen bevis för att Provivas sockerdrycker gör minsta nytta för magen (utöver att göra den större).
Citera
2017-12-26, 10:26
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, det är socker i alla sådana där blandyoughurtar/blandfiler. Rekommenderar i stället att du köper naturell fil/a-fil/youghurt/kefir och slänger i en matsked eller två riktiga blåbär, dvs. färska eller frysta. Blir nästan inget socker då. Mycket nyttigare än industrins sockersjuka produkter.

Proviva är ingen yoghurt eller fil. Det är fruktdrycker.
Citera
2017-12-26, 10:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Proviva är ingen yoghurt eller fil. Det är fruktdrycker.

Okej, med bakterier i. Hade för mig att det var någon mjölksyrad produkt, drack den för 10-15 år sedan. Var väldigt söt. Bryr man sig om figuren bör man nog undvika sådant. Kryllar av kolhydrater.
Citera
2017-12-26, 10:36
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, med bakterier i. Hade för mig att det var någon mjölksyrad produkt, drack den för 10-15 år sedan. Var väldigt söt. Bryr man sig om figuren bör man nog undvika sådant. Kryllar av kolhydrater.

Vad har kolhydrater med figuren att göra?
Citera
2017-12-26, 10:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad har kolhydrater med figuren att göra?

Kolhydrater ökar ens vikt. Speciellt tillsatt socker. Trodde detta var common knowledge.
Citera
2017-12-26, 10:41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Kolhydrater ökar ens vikt. Speciellt tillsatt socker. Trodde detta var common knowledge.

Ett fullständigt inkorrekt påstående.
Citera
2017-12-26, 10:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ett fullständigt inkorrekt påstående.

Okej. Käka du tillsatt socker då, så undviker vi andra det, speciellt i så kallade "hälsoprudukter".
Citera
2017-12-26, 10:53
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej. Käka du tillsatt socker då, så undviker vi andra det, speciellt i så kallade "hälsoprudukter".

Ditt påstående var att kolhydrater ökar ens vikt, detta är inkorrekt. Vad jag eller andra gör har inte med det att göra, en så kallad halmgubbe/docka från din sida.
Citera
2017-12-26, 10:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ditt påstående var att kolhydrater ökar ens vikt, detta är inkorrekt. Vad jag eller andra gör har inte med det att göra, en så kallad halmgubbe/docka från din sida.

Du har tydligen din bestämda åsikt, gott så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in