2017-12-29, 02:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
"Luddigheterna" kommer från BBS-lagen, som har vissa kryphål. Inte mycket som Flashback kan göra åt detta. Det blir domstolarna som så smånimgom får avgöra hur "luddigheterna" i BBS-lagen ska tolkas.

Jag förstår flashback och förhållandet till lagar och regler. Det jag reagerade mot var formuleringen som ger moderatorer fri tolkningsrätt vilket förstås lär resultera i viss irritation bland medlemmarna.

Men lagen är från 1998 och borde antagligen uppdateras.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_ansvar_för_elektroniska_anslagstavlor
Citera
2017-12-29, 02:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Jag förstår flashback och förhållandet till lagar och regler. Det jag reagerade mot var formuleringen som ger moderatorer fri tolkningsrätt vilket förstås lär resultera i viss irritation bland medlemmarna.

Men lagen är från 1998 och borde antagligen uppdateras.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_ansvar_för_elektroniska_anslagstavlor

Den kommer att uppdateras om exakt tre dagar, då den nya BBS-lagen som vi diskuterar träder i kraft:

(FB) BBS-lagen skärps från 1 januari 2018. Konsekvenser för Flashback?

"Luddigheterna" finns dock i den nya lagen, som Flashback just anpassat sina regler efter.
Citera
2017-12-29, 02:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den kommer att uppdateras om exakt tre dagar, då den nya BBS-lagen som vi diskuterar träder i kraft:

(FB) BBS-lagen skärps från 1 januari 2018. Konsekvenser för Flashback?

"Luddigheterna" finns dock i den nya lagen, som Flashback just anpassat sina regler efter.

Tack för den länken. Det gör det iaf lite mer begripligt.
Citera
2018-01-02, 05:25
Bannlyst
Jag undrar hur/om detta kommer tillämpas retroaktiv? Jag är medveten om att straffrätt inte appliceras retroaktivt, men jag är tveksam till vad man anser vara en "publicering"?
Citera
2018-01-02, 09:45
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Jag undrar hur/om detta kommer tillämpas retroaktiv? Jag är medveten om att straffrätt inte appliceras retroaktivt, men jag är tveksam till vad man anser vara en "publicering"?

Inlägg som postats innan regeln ändrades, men som bryter mot regeln efter ändring, kommer att raderas. Inget av dessa inlägg kommer resultera i något straff, då de postades innan ändringen ändrades - och därmed var tillåtna.

admin
Citera
2018-01-02, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Inlägg som postats innan regeln ändrades, men som bryter mot regeln efter ändring, kommer att raderas. Inget av dessa inlägg kommer resultera i något straff, då de postades innan ändringen ändrades - och därmed var tillåtna.

admin

Jag bryr mig inte om straff, men som jag ser det omöjliggör det Flashback, det kommer skapa enorma hål och göra forumet oanvändbart (allt det där som man/ni har angett som skäl till varför man inte ska kunna avregistrera sig och/eller ta bort gamla inlägg (själv))

Om jag läser tråden om Henrik Vinge eller om den kända svenska komikern t.ex. så kan jag inte se det på något annat sätt än att dom är oerhört kränkande för berörda personer.
Senast redigerad av AndersJoh 2018-01-02 kl. 21:32.
Citera
2018-01-03, 09:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Om jag läser tråden om Henrik Vinge eller om den kända svenska komikern t.ex. så kan jag inte se det på något annat sätt än att dom är oerhört kränkande för berörda personer.

Vad har detta med regel 1.12. att göra? Ordet "kränkande" nämns inte ens i den regeln. Vad är det för sorts inlägg om "Henrik Vinge" och "den kända svenska komikern" som var tillåtna innan, men som du nu anser förbjudna enligt regel 1.12.?

admin
Citera
2018-01-03, 22:25
Medlem
cossinuss avatar
Hej. Ni har skrivit att ett brottsoffers identitet inte får nämnas pga nya regeln 1.12. Men gäller det även de misstänkta ? T ex hängs inte alla misstänkta ut i Aftonbladet så det är inte alltid det föreligger allmänintresse
Citera
2018-01-04, 00:51
Medlem
Citat:

admin

Låter lite luddigt, har ni redan ändrat på inlägg? Ändringen som ändrades??

Att själv ändra inlägg går väl bara en viss tid fö?

Hur ska ni lösa detta rent praktiskt, när det gäller äldre inlägg? Har ni fler verktyg än anmälningsfunktionen för det?
Citera
2018-01-04, 10:55
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur ska ni lösa detta rent praktiskt, när det gäller äldre inlägg? Har ni fler verktyg än anmälningsfunktionen för det?

Ifall vi upptäcker inlägg som bryter mot någon av reglerna så raderas dessa. Inlägg kan upptäckas både av oss eller av någon som rapporterat dem.

admin
Citera
2018-01-04, 11:18
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Hej. Ni har skrivit att ett brottsoffers identitet inte får nämnas pga nya regeln 1.12.

Det är förbjudet att posta identiteten på brottsoffer, när det avser ett allvarligt brott och det dessutom saknas ett tydligt allmänintresse av att uppgiften sprids. I förtydligandet till regel 1.12. står det:

"Det är förbjudet att posta uppenbart känsliga uppgifter om att någon utsatts för ett allvarligt brott, om spridningen var ägnad att medföra kännbar skada för den drabbade. Med allvarligt brott avses främst sexualbrott och i vissa fall våldsbrott, men däremot inte egendomsbrott eller motsvarande."

Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Men gäller det även de misstänkta ? T ex hängs inte alla misstänkta ut i Aftonbladet så det är inte alltid det föreligger allmänintresse

Misstänkta för vad? Att ha blivit utsatta för ett allvarligt brott som exempelvis våldtäkt? Ja, den som är misstänkt för att ha blivit utsatt för de brott som avses ovan ingår också i regeln.

admin
Citera
2018-01-06, 01:39
Medlem
Citat:
Det är exempelvis tillåtet att posta länkar till FUP, och i vissa sammanhang även diskutera det som står i FUP. Men det är ine tillåtet att i klartext posta sekretessbelagda uppgifter om vem som blivit våldtagen. I de fall där namnet på brottsoffret framkommer så bör dessa uppgifter hanteras mycket varsamt.

En fråga.

Ibland händer det att målsägande i ett våldtäktsfall avsäger sig sekretessskydd under rättsprocessen. Det tillhör ovanligheterna, men det sker.

Är det då fortfarande inte tillåtet att nämna namnet?

Ett exempel på detta var Stureplansfallet för tio år sedan, drygt. Kvinnans namn står i domen. Stureplansfallet var ju väldigt uppmärksammat men det finns även mindre kända fall där kvinnan inte anser sig behöva sekretess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in